HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.
AG9006 onder het mes.
20 feb 2014 21:07 #41127
door Cees
Beantwoord door Cees in topic AG9006 onder het mes.
Peter,
Dat is nou een goede beschrijving van waar het hier om gaat.Bedankt voor jou bijdrage.
Ik lees de laatste tijd erg veel bijdragen van Huub met klachten dat bepaalde radio's
en apparatuur "scherp" klinken. Tweeters, OTL, Bi Amplie. Niks mis met die dingen.
Mijn Vader vond toen hij oud werd, FM en platen, scherp klinken.
Uiteindelijk op aandringen van anderen heeft hij dan maar een gehoortest ondergaan.
Met de nodige tegenzin...Wat bleek?... Zijn gehoor was niet meer in orde.
Ik geloof dat het met Huub, helaas en erg jammer voor Huub, de zelfde kant aan het
uit gaan is. Ouderdom komt helaas met gebreken. Ook het gehoor veranderd.
De lage tonen en de heel erg hoge tonen hoort men niet meer goed, maar juist het
hoge midden gebied nog wel. De toon balans is dan uit balans en men klaagt over
scherpe tonen. Zo is het niet meer prettig om naar Hi Fi muziek te luisteren.
Vr gr Cees.
Dat is nou een goede beschrijving van waar het hier om gaat.Bedankt voor jou bijdrage.
Ik lees de laatste tijd erg veel bijdragen van Huub met klachten dat bepaalde radio's
en apparatuur "scherp" klinken. Tweeters, OTL, Bi Amplie. Niks mis met die dingen.
Mijn Vader vond toen hij oud werd, FM en platen, scherp klinken.
Uiteindelijk op aandringen van anderen heeft hij dan maar een gehoortest ondergaan.
Met de nodige tegenzin...Wat bleek?... Zijn gehoor was niet meer in orde.
Ik geloof dat het met Huub, helaas en erg jammer voor Huub, de zelfde kant aan het
uit gaan is. Ouderdom komt helaas met gebreken. Ook het gehoor veranderd.
De lage tonen en de heel erg hoge tonen hoort men niet meer goed, maar juist het
hoge midden gebied nog wel. De toon balans is dan uit balans en men klaagt over
scherpe tonen. Zo is het niet meer prettig om naar Hi Fi muziek te luisteren.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
20 feb 2014 20:48 #41125
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic AG9006 onder het mes.
En die aversie van Huub tegen OTL-Bi-Ampli weten we zo onderhand ook wel. En toch even offtopic ; Die Bi-Ampli OTL eindtrappen zitten NIET vol met keramische C's. En scherp klinken ze allerminst, dat weet ik uit eigen ervaring.
Ik heb toch het idee dat Huub een beetje vastgeroest zit in het idee dat de EL81 alleen voor PA versterkers is.
De EL81/PL81 zijn van oorsprong bedoeld voor lijneindtrappen voor T.V. ontvangers. Dat is wat anders dan een lijneindtrap voor PA toepassingen.
Inderdaad kan een EL81 tegen hoge spanningen tussen gloeidraad en kathode. En ze kunnen ook hoge piekstromen aan.
Philips beschrijft ook zelf een eindtrap met deze buizen in één van zijn boeken.
De buis werd ook toegepast in de BX998a, in de lage tonen eindtrap.
Het nadeel van de UL41 was de gloeispanning, daarvoor moest een aparte wikkeling op de voedingstrafo gemaakt worden. Daarom werd de EL86 ontwikkeld, dat is in feite een UL41 met noval voet en 6,3 V. gloeispanning.
In feite is een circlotron niets anders dan twee kathodevolgers die ze in spiegelbeeld over elkaar gelegd hebben. Het voordeel is de zeer lage uitgangsimpedantie, zo in de orde van 40 Ohm. De demping op de luidspreker is dan ook zeer groot. Het geluid klinkt heel direct.
Nadeel is de dubbele voeding die nodig is.
Groeten,
Peter
Ik heb toch het idee dat Huub een beetje vastgeroest zit in het idee dat de EL81 alleen voor PA versterkers is.
De EL81/PL81 zijn van oorsprong bedoeld voor lijneindtrappen voor T.V. ontvangers. Dat is wat anders dan een lijneindtrap voor PA toepassingen.
Inderdaad kan een EL81 tegen hoge spanningen tussen gloeidraad en kathode. En ze kunnen ook hoge piekstromen aan.
Philips beschrijft ook zelf een eindtrap met deze buizen in één van zijn boeken.
De buis werd ook toegepast in de BX998a, in de lage tonen eindtrap.
Het nadeel van de UL41 was de gloeispanning, daarvoor moest een aparte wikkeling op de voedingstrafo gemaakt worden. Daarom werd de EL86 ontwikkeld, dat is in feite een UL41 met noval voet en 6,3 V. gloeispanning.
In feite is een circlotron niets anders dan twee kathodevolgers die ze in spiegelbeeld over elkaar gelegd hebben. Het voordeel is de zeer lage uitgangsimpedantie, zo in de orde van 40 Ohm. De demping op de luidspreker is dan ook zeer groot. Het geluid klinkt heel direct.
Nadeel is de dubbele voeding die nodig is.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
20 feb 2014 20:47 - 20 feb 2014 20:55 #41124
door Huub
Beantwoord door Huub in topic AG9006 onder het mes.
Cees ik hen even het schema genomen
De radio is de B%X 63A .EL 84 en EL 86.
Deze radio vind ik te hoog tegen scherp aan
BJ 56. in deze radio zit bvb een 10 K c.Kerramich
die heb ik vervangen voor een gewone
Nou de HF 302 OTL versterkers bezitten ook Kerr .C,s
Maar ik ben beslist NIET tegen OTL . maar serie vind ik beter
Gemengt .
Huub
De radio is de B%X 63A .EL 84 en EL 86.
Deze radio vind ik te hoog tegen scherp aan
BJ 56. in deze radio zit bvb een 10 K c.Kerramich
die heb ik vervangen voor een gewone
Nou de HF 302 OTL versterkers bezitten ook Kerr .C,s
Maar ik ben beslist NIET tegen OTL . maar serie vind ik beter
Gemengt .
Huub
Laatst bewerkt 20 feb 2014 20:55 door Huub.
20 feb 2014 20:32 - 20 feb 2014 20:45 #41123
door Cees
Huub,
Nu ga je toch echt van het topic af, want hoewel die radio's die jij bedoeld wel OTL zijn
en óók een EL84 hebben, is de daarin gebruikte schakeling totaal anders als de Circlotron
schakeling, waarin echt geen EL84 toegepast kan worden.En de gloeistroom van de eindbuizen
is hier niet relevant. Het gaat om het spanningsverschil tussen de kathode en de gloeidraad dat het gebruikte type buis aan kan. U buizen en TV buizen kunnen een hoog spanningsverschil tussen de Kathode en de gloeidraad hebben. En de EL 84 niet.
Vandaar dat die buis in de door jouw bedoelde radio's in de "onderste helft" van de eind
versterker zit, waar er geen of nauwelijks sprake is van een spanningsverschil tussen de
Kathode en de gloeidraad.
En die radio's zijn geen Hi Fi versterkers. De AG9006 WEL. Hi Fi met EL81 buizen, het kan.
De hier besproken versterker is een van de eerste OTL Hi Fi versterkers van Philips waarin
nog geen serie balans schakeling zit, maar een in Amerika ontwikkelde OTL Circlotron schakeling.
Is genoeg over te vinden op het www, Google gewoon Circlotron, interessante geschiedenis.
Dan zie je hoe het werkt en over WELKE schakeling het hier over gaat.
Leerzame kost.Kun je je zelf minstens een avond mee bezig houden.
Vr gr Cees.
Nu ga je toch echt van het topic af, want hoewel die radio's die jij bedoeld wel OTL zijn
en óók een EL84 hebben, is de daarin gebruikte schakeling totaal anders als de Circlotron
schakeling, waarin echt geen EL84 toegepast kan worden.En de gloeistroom van de eindbuizen
is hier niet relevant. Het gaat om het spanningsverschil tussen de kathode en de gloeidraad dat het gebruikte type buis aan kan. U buizen en TV buizen kunnen een hoog spanningsverschil tussen de Kathode en de gloeidraad hebben. En de EL 84 niet.
Vandaar dat die buis in de door jouw bedoelde radio's in de "onderste helft" van de eind
versterker zit, waar er geen of nauwelijks sprake is van een spanningsverschil tussen de
Kathode en de gloeidraad.
En die radio's zijn geen Hi Fi versterkers. De AG9006 WEL. Hi Fi met EL81 buizen, het kan.
De hier besproken versterker is een van de eerste OTL Hi Fi versterkers van Philips waarin
nog geen serie balans schakeling zit, maar een in Amerika ontwikkelde OTL Circlotron schakeling.
Is genoeg over te vinden op het www, Google gewoon Circlotron, interessante geschiedenis.
Dan zie je hoe het werkt en over WELKE schakeling het hier over gaat.
Leerzame kost.Kun je je zelf minstens een avond mee bezig houden.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 20 feb 2014 20:45 door Cees. Reden: Nog tekst er bij geschreven.
20 feb 2014 20:02 - 20 feb 2014 20:06 #41122
door Huub
Beantwoord door Huub in topic AG9006 onder het mes.
Ja Cees bekent omede de gloei stroom van de UL
Maar EL 84 en UL 41 in duo.
Serie OTL toch mooi alles aanwezig
Op allen toon bereik . Ik gebruik zoo,n radio
Ik ken ook biaply,s OTL serie Die zijn scherp met EL 86
Radio,s zijn ook uitgerust met de zelfde spiekers .
Denk dat de schakeling wat anders is met veel meer
Kerr C,s hier en daar Daar ben ik echt niet zoo weg van
Geef mij maar gewone typens
Huub
Maar EL 84 en UL 41 in duo.
Serie OTL toch mooi alles aanwezig
Op allen toon bereik . Ik gebruik zoo,n radio
Ik ken ook biaply,s OTL serie Die zijn scherp met EL 86
Radio,s zijn ook uitgerust met de zelfde spiekers .
Denk dat de schakeling wat anders is met veel meer
Kerr C,s hier en daar Daar ben ik echt niet zoo weg van
Geef mij maar gewone typens
Huub
Laatst bewerkt 20 feb 2014 20:06 door Huub.
20 feb 2014 18:45 - 20 feb 2014 18:56 #41114
door Cees
Precies; De voor OTL doeleinden ontworpen EL86 buis was er nog niet, dus koos Philips hier
voor een WEL al bestaande buis, die geschikt is om het hoge kathode gloei spanningsverschil
aan te kunnen. Een als TV lijn eind versterker buis EL81 kon daar om dus ook dienen.
@ Huub, De buis EL84 en dat weet jij óók wel is niet geschikt voor dit type OTL versterkers.
Om de boven genoemde reden: Ook DAT weet jij wel. De EL84 kan het hoge kathode gloeispanning
verschil in de OTL schakelingen niet aan.
Bovendien geeft de EL84 als dat wel zou gaan een veel hogere uitgang impedantie als de EL81.
Dus onbruikbaar voor dit doel. Zal je ongetwijfeld óók wel weten.
En ja, lijn eindbuizen zijn ook veel toegepast voor PA versterkers.
Om eenvoudige redenen, goedkoop en erg sterk. De EL81 kan veel meer hebben als een EL84.
Bij een te hoog volume waar bij hoge spanningspulsen ontstaan kan de EL81 dit gewoon aan.
Daar is deze buis voor gemaakt; ook spanningspulsen te kunnen versterken. Een alleskunner.
Vr gr Cees.
voor een WEL al bestaande buis, die geschikt is om het hoge kathode gloei spanningsverschil
aan te kunnen. Een als TV lijn eind versterker buis EL81 kon daar om dus ook dienen.
@ Huub, De buis EL84 en dat weet jij óók wel is niet geschikt voor dit type OTL versterkers.
Om de boven genoemde reden: Ook DAT weet jij wel. De EL84 kan het hoge kathode gloeispanning
verschil in de OTL schakelingen niet aan.
Bovendien geeft de EL84 als dat wel zou gaan een veel hogere uitgang impedantie als de EL81.
Dus onbruikbaar voor dit doel. Zal je ongetwijfeld óók wel weten.
En ja, lijn eindbuizen zijn ook veel toegepast voor PA versterkers.
Om eenvoudige redenen, goedkoop en erg sterk. De EL81 kan veel meer hebben als een EL84.
Bij een te hoog volume waar bij hoge spanningspulsen ontstaan kan de EL81 dit gewoon aan.
Daar is deze buis voor gemaakt; ook spanningspulsen te kunnen versterken. Een alleskunner.
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 20 feb 2014 18:56 door Cees. Reden: taal fout gekorrigeerd