Skip to main content
HiFi, Audio apparatuur en verwante zaken.

AG9006 onder het mes.

Meer
22 feb 2014 08:50 #41157 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic AG9006 onder het mes.
Jon

Wat betrefd de AG3020/21 die elementen zijn 9 van de 10 keer niet goed meer
rubbertjes in element uitgedroogd of tot snot vergaan
naalden die alle kanten op zwabberen,
De Stanton 500 mk II kun je beter gebruiken ook als je stereopersingen heb
de AG3021 zal je groeven mollen op dat gebied
de stanton was voor mij een proef om te kijken wat het doet en als alternatief bij moeilijk te vinden AG3401,
In de jaren 50 was de AG3021 een goed element maar na 60 jaar heeft de tand des tijds zijn werk gedaan. vandaar dat je bij de AG9128 grammofoon kistje AG9169 AG9160
kristal elementen of keramisch op geplaatst zijn.

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 feb 2014 08:32 #41156 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic AG9006 onder het mes.
Ik heb zelf ook een AG9006 en heb er al verschillende gereviseerd. Bij de laatste die ik heb gedaan deed de toonregeling ook nagenoeg niets. Ik heb toen de potmeters doorgemeten en die bleken beide niet meer goed te zijn, je zag nog nauwelijks variatie en de potmeter had zelfs als je de loper naar één van de uiteinden toe draaide een veel te hoge weerstand.
Ik heb toen eerst twee losse potmeters aangesloten en toen had ik wel een goed regelbereik. Meet dus maar eens de potmeters door: potmeters geheel loskoppelen en de ohmmeter tussen de loper en één van de uiteinden aansluiten. De weerstand moet nu duidelijk regelbaar zijn van 0 tot c.a. 1 MOhm.

Je kunt de potmeters gewoon vervangen door modernere potmeters. Hou er alleen rekening mee dat de originele enigszins beweegbaar zijn bevestigd. Dit moet zo blijven omdat anders de kans bestaat dat de as min of meer klem komt te zitten bij het draaien.

In de documentatie staat ook dat de toonregeling zuiver bedoeld is als extra correctiefilter voor grammofoonweergave. Het bereik is anders dan wat we gewend zijn om van heel weinig bas naar zeer veel bas te kunnen regelen. De toonregelkarakteristiek staat er ook bij en daar zie je dat de curve bij zeer lage frequentie weer een beetje afvalt.

Overigens is het niet zo'n ramp dat die drie condensatoren 82.000 pF zijn in plaats van 68.000 pF. Het zijn allemaal koppel condensatoren en daar komt het niet zo nauw.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
21 feb 2014 19:23 - 21 feb 2014 19:24 #41153 door jontl
Beantwoord door jontl in topic AG9006 onder het mes.
Hallo Jeroen,
Oke ik snap het. Ik vind ook de radio uitzendingen niet fijn, op de set heb ik wel een A5X83A tuner maar ik heb hem nog maar een keer gebruikt in een maand.

Ik heb vandaag het Stanton 500 element geprobeerd en het klinkt erg goed. Toch wil ik graag de originele AG3021 en AG3020 er bij voor de originaliteit. Dus als iemand die nog heeft liggen...

@bert misschien zou dat een goede optie zijn nieuwe buizen er in. Als ik de volgende keer naar de beurs ga neem ik de andere wel mee, misschien is er iemand die ze kan testen.
Ik zal kijken of ik morgen de AG9006 even open kan schroeven en een fotootje kan maken van de nieuwere potmeter.

@Frank leuk dat je reageert. Ik heb de AG9006 nu ongeveer 10 uur laten spelen sinds de revisie. Er moeten nog drie mosterdcondensatoren van 82000pF worden vervangen deze horen 68000pF te zijn.
Misschien maakt dit nog een (klein) verschil in de basweergave. Het is niet zo dat de AG9006 de bas niet aankan want als ik via de laptop (input) de bas hoger zet dan komt er echt veel bas uit.

Gr. Jon

Gr, Jon
Laatst bewerkt 21 feb 2014 19:24 door jontl.

Meer
21 feb 2014 12:17 #41147 door Franc
Beantwoord door Franc in topic AG9006 onder het mes.
Hoi Bert,

Dat begrijp en weet ik beslist maar velen ervaren het als lekker ,,vol" klinken.
Ik probeer het ook te omzeilen, zeker als de demping op de speaker slecht is.

Groet Frank

• Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
21 feb 2014 11:59 #41146 door Jeroen Landman
Beantwoord door Jeroen Landman in topic AG9006 onder het mes.
Hallo Jon,

O, dit was een algemene uitleg over ervaren van geluid, eventueel icm gehoorschade.

Ik ben 35 en luister van klassiek tot house, al naar gelang waar ik zin in heb en op wat voor apparatuur.
De hedendaagse "commercieële muziek" en R&B vindt ik echter afschuwelijk...maar dat is dan persoonlijk

Voornamelijk de manier van "presenteren" op de commercieële zenders vindt ik walgelijk, al dat Engelse gezwets en populair gezwam..bah.

Maar daar ging het niet om en ook niet over jongeren en hun muzieksmaak.

De laatste tijd worden er veel radio's en versterkers gereviseerd en deelt men hun luister-ervaringen.

Vervolgens ontstaat er discussie over "hoe het hoort" of "zou moeten klinken"

Als je een nummer van Elvis draait vanaf een originele lp of single en dat klinkt goed, dan is je radio of geluidsinstallatie in orde.

De muziek uit die tijd was immers ook de referentie voor de prestaties van het apparaat.

Klinkt de radio op de FM bij beluisteren commercieële zenders minder goed of slecht, of bij het afspelen van een cd met een moderne artiest of groep is het geluid niet om aan te horen...dan ligt dat toch echt aan de uitzending of opname en beslist niet aan de apparatuur.

In mijn verzameling zit apparatuur van 1920 tot heden, de keuze is dan simpel en voor de hand liggend welk apparaat het best geschikt is voor de weer te geven muziek.

Jon, ik ben ook nog niet zo oud maar opgegroeid in een wijk met merendeels ouderen, mijn directe buren waren in mijn vroege jeugd 70ers en 80ers, ik ervaar dat als een groot voordeel in je ontwikkeling.
Het leven bestaat toch ook uit verleden, heden en toekomst?

Als je alleen met leeftijdsgenoten omgaat is je belevingswereld weliswaar "modern" maar ook zeer beperkt.
Ik heb de verhalen over de oorlog, wederopbouw en het dagelijks leven in het verleden uit de eerste hand gehoord en oude ambachten en vaardigheden letterlijk uitgevoerd zien worden door die oude mensen.

Mijn linker buurman was een oud radiomonteur en hij repareerde nog altijd radio's, bandrecorders en pick-ups voor de oudere mensen in mijn woonplaats.
De man had kasten vol met buizen en rijen ordners met schema's, druktoetsradio's werden nog met regelmaat ter reparatie aangeboden.

De rechter buurman was klokkenmaker en ook hij was tot zeer hoge leeftijd nog bezig met reparaties, buurman trilde wel met zijn handen, maar na een "neut" (citroen brandewijn) ging het sleutelen een stuk beter.. :lol:

Mijn pa was altijd met oldtimers bezig en overbuurman Jaap had een houtdraaierij en die maakte prachtige dingen voor de restauratie van oude huizen.

Ik ben blij dat ik dit allemaal mee heb mogen maken en heb er enorm veel van geleerd.

Dus ik denk beslist niet dat alle jongeren alleen maar "modern doen" deze (oude) jongere doet dat immers ook niet, maar erg veel zijn het er ook niet.

Die individualisten die hun leven leiden zoals ze zelf willen en het beste halen uit oud en nieuw zijn naar mijn mening in elk geval een veel leuker volkje dan de "massa" die zich laat leiden door de maatschappij en de commercie en als gevolg daarvan kortzichtig en afgestompt raken.... beer :lol: :thumbsup:

Ik heb geen AG9006 (meer) maar met vrijwel al mijn buizenapparatuur heb ik geen problemen als ik muziek uit de jaren 30 t/m 60 draai, toonregeling op neutraal/middenstand.

Zet ik radio Decibel of Wild FM of wat dan ook aan, niet om aan te horen en de toonregeling moet dicht om van die overgemoduleerde en "gebooste" soepzooi nog iets te kunnen maken.

15 tot 20 jaar terug bestond dit probleem niet en was de top 40 prima te beluisteren op je oude buizenbak zonder gorgelende bassen of krijsend hoog :(

groet,

Jeroen

Meer
21 feb 2014 11:44 - 21 feb 2014 12:02 #41145 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic AG9006 onder het mes.
Jon,
Dit vond ik nog in de voorrad.

Twee stuks EL81 New Old Stock.
Desgewenst kun je die van me lenen en in laten spelen.

Edit.
@ Frank.
Het loudness netwerk aan de volumeregelaar zijn bij mijn AG90.. stereo versterkers ook losgekoppeld.
Ik vind dat een stuk prettiger klinken.
Bert.

Mvg.
Bert
Bijlagen:
Laatst bewerkt 21 feb 2014 12:02 door Bert Kn.

Gemaakt door Kunena