Skip to main content
Historie

De historische geluidsweergevers van de toekomst.

Meer
04 jul 2019 21:49 #78358 door Gino
Ik zie de grote vuilstort van VHS, Betamax en VCR banden en spelers ook. In hun kielzog de DVD spelers/ recorders.

Maar zouden dit, na zeg 50 jaar, ook in een forum als dit aangehaalde apparaten worden? Ik bedoel: nu is (was) het leuk. De tijd raakt voorbij want men heeft beter liefgekregen.

Dat is met alles wat wij nu koesteren van de jaren '30 tot aan de jaren '60 toch ook het geval. De eerste krassende en krijsende opwind platenspeler was geweldig toen het uitkwam. Gevolgd door betere, elektronische opvolgers.

Mono ging, stereo volgde op, etc. Alles is achterhaald, en in de publieke opinie opgevolgd door beter. Hier soms de hemel ingeprezen (nostalgie?) maar achterhaald.
Echter: toch nog steeds in beeld.

Zou dat nu ook gaan gelden voor Ipod spelers, smartphones etc? Wellicht breken er over 50 jaar ook verhitte discussies uit over IOS versus Android?

Ik ben werkelijk benieuwd.

Als het oud is is het leuk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jul 2019 19:01 - 04 jul 2019 19:02 #78355 door Jan Bus
Ik denk dat een heleboel gebruiks-artikelen die in grote hoeveelheden geproduceerd zijn/worden in de toekomst zeer zeldzaam kunnen worden om dat ze zo massaal weggegooid worden. Voorbeeld: Wie heeft er nog een computer beeldbuis monitor? Ze zijn allemaal weggegooid. Niemand heeft er nog één. Of de video-cassette recorder? Ze staan nu nog in de kringloop, maar over enkele jaren zijn de video-cassettes onbruikbaar geworden en heeft niemand ze meer nodig en dan is het afgelopen. De audio-cassette recorder is nu aan een bescheiden comeback bezig, maar een groot deel van de jeugd weet niet meer dat ze ooit hebben bestaan. Is ook in het verleden gebeurd. Waar vind je nog een kolenkit? In ieder huis stonden er wel een paar. Een vriend heeft een paar jaren geleden een Hema servies uit 1930 aan een keramiekmuseum verkocht. In grote hoeveelheden gemaakt en toch zeldzaam. Gebruikt en weggegooid.

Groet, Jan
Laatst bewerkt 04 jul 2019 19:02 door Jan Bus.

Meer
04 jul 2019 18:17 #78353 door Kees van Dijke
Ikzelf denk receivers, bandrecorders, cassettedecks, platenspelers en luidsprekers van de jaren '70 en '80.

groetjes,
-=Kees=-

Meer
04 jul 2019 18:10 #78352 door Bert Kn
Gino,
Da's is een goede.

Zouden de op spotify aangesloten spreeuwenkistjes van nu ook iconisch worden? Of toch de meer middle en high end apparatuur?

Als het aan mijn oudste zoon ligt de spreeuwenkistjes en als het aan mijn jongste zoon ligt de meer midden en high end apparatuur.

Mvg.
Bert

Meer
04 jul 2019 17:54 #78351 door Gino
Wat ik me nu eens afvraag:

Het leeuwendeel van de postings hier betreffen geluidsapparatuur van vroeger. Logisch, want dit is zo de doelgroep van dit forum.
Aan sommige radio's en /of platenspelers wordt een bijna iconische waarde toegedicht. Nu, althans.

Echter: ten tijde van de aanschaf van dit soort "iconen" was dit de handel die toen te koop was. Gewoon verkrijgbaar in een gewone RTV winkel. Tuurlijk was er een verschil in beurs, dus ook in kwaliteit.

Nu de vraag: wat koop je nu als gebruiksgoed, en gaat straks (over zeg 50 jaar) de geschiedenis in als het summum van deze tijd.
Zouden de op spotify aangesloten spreeuwenkistjes van nu ook iconisch worden? Of toch de meer middle en high end apparatuur? En welke dan?

Als het oud is is het leuk

Gemaakt door Kunena