Skip to main content
Historie

De historische geluidsweergevers van de toekomst.

• Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
12 jul 2019 18:51 #78532 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic De historische geluidsweergevers van de toekomst.
En dat waren opnames van ruim 38 jaar geleden.........
Aangezien er van het orgel van de opname verder geen fatsoenlijke opnames blijken te bestaan is het mijn bedoeling dat er van al het materiaal (3 complete concerten, 6 tapes) in de loop van het jaar een of meer CD's te produceren, dat worden dan op een klein stukje na echte AAD's .

Mvg, Henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
12 jul 2019 15:52 #78525 door Bert Kn

denk wel dat er een mooie opnamen mee kan
worden gemaakt .

Zeker Huub,
Tijdens de Revox demo in Driebergen heb ik een opname van Henk gehoord.
Rillingen.

Mvg.
Bert

Meer
12 jul 2019 15:28 #78524 door Huub
Ja Henk mooie recorder nooit geweten van dat merk
wat maakt open reel uit ? beter voor het band ?
denk wel dat er een mooie opnamen mee kan
worden gemaakt .
huub

• Tonmeister Henk
  • [Tonmeister Henk]
Meer
12 jul 2019 14:26 - 12 jul 2019 14:33 #78523 door Tonmeister Henk
Beantwoord door Tonmeister Henk in topic De historische geluidsweergevers van de toekomst.

Bert Kn schreef :

Als liefhebber van vinyl heb ik twee recente LP’s van Adele gekocht, 21 en 25.
Dat zijn meteen de laatste, klinken net als de CD’s en missen het typische analoge geluid van de oudere LP’s.
De CD’s waren nog een stuk voordeliger ook en draai ze vanwege het bedieningsgemak veel vaker.
De CD's zal het net vergaan als de LP's denk ik.

Dat die LP's niet beter klinken komt simpelweg omdat zo'n 90% gesneden wordt vanaf digitale bron . Ik heb een gesprek hierover gehad met de perserij Deepgrooves hier in Leeuwarden . Die beweren dat ze in Nederland nog 2 adressen hebben waar ze nog analoog vanaf tape kunnen snijden . Of dat 100% waaris ga ik nog uitvogelen .
Dat brengt me dan gelijk op een historisch fenomeen dat m.i. nog wel de nodige tijd zal meegaan: de open r eel recorder of bandrecorder zoals het ding meestal wordt genoemd . Als er geld in een voor een fabriek onbekend hoogwaardig product wordt gestopt moet er wel iets aan de hand zijn, zelfs Thorens die zich bij mijn weten niet eerder op dit gebied heeft geroerd heeft er een .

Ook het wat minder bekende Ballfinger heeft een pracht machine ontwikkeld .

En je kunt er lang over discussieren maar de betere open reel machine is nog steeds het systeem wat het dichtst bij het origineel komt....

Mvg , Henk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 12 jul 2019 14:33 door Tonmeister Henk.

Meer
11 jul 2019 22:12 #78515 door Bert Kn

Wanneer je de oorspronkelijke opname afspeelt met passende apparatuur dan kun je beter resultaat hebben.

Jan,
Daar kan ik een mooi voorbeeld van geven.
De Marinierskapel der Koninklijke Marine bracht ieder jaar een CD uit met oude marsmuziek, of ze het nog doen?
Half weg jaren tachtig benaderde ze mij omdat ze via via wisten dat ik een HMV 163 had die ze wilde huren/lenen.
De opname technicus en de man van de centen zijn toen hier geweest en zo geschiedde.
Later hebben ze zelf een HMV 163 aangeschaft welke in het Mariniersmuseum te Rotterdam belandde, of die daar nog staat?

Mvg.
Bert

Meer
11 jul 2019 21:47 - 11 jul 2019 22:14 #78514 door Bert Kn

De hele hobby wat betreft schellak en mechanische grammofoons ligt tegenwoordig
toch bij een zeer klein groepje oudere liefhebbers?
Hoe fraai spul het ook is.

Dat die groep niet groot is lijkt me logisch de oudere waar ik me met bijna 64 jaar onder schaar hebben het ook amper meegemaakt.
De voor oorlogse radio’s zijn nu ook minder in trek, het publiek wat er jeugdherinneringen aan heeft is zo’n beetje uitgestorven.
Thuis heb ik in mijn prille jeugd nooit 78T platen gezien.
Ik ontdekte ze op 12 jarige leeftijd op een luizenmarkt en dat je ze kon afspelen door zo’n ding op te draaien vond ik geweldig.
Toch verrast het mij dat ik op beurzen veel jongere personen dan ik in die bakken zie struinen, afgelopen NGG dag in Leerdam nog.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 11 jul 2019 22:14 door Bert Kn.

Gemaakt door Kunena