Skip to main content
Historie

De historische geluidsweergevers van de toekomst.

Meer
08 jul 2019 23:09 - 08 jul 2019 23:11 #78436 door Jan Bus
Bedoeld voor de degenen die het over de jeugd van nu hebben Hou nu eens op met generaliseren. Jullie worden echt oud. Er is niets veranderd. Toen ik jong was (geboortejaar 1951) was de jeugd geen haar beter. Ik behoorde toen ook al tot een minderheid die wel wat zag in betere weergave, maar dan absoluut niet met historische apparatuur; wel met de laatste ontwikkelingen op bv transistorgebied. Was toen een stap vooruit tov veel toestellen met buizen. Ok er werd wel meer aan zelfbouw gedaan in die tijd. Ook toen werd er massaal verouderde apparatuur weggeknikkerd zoals U-toesteltjes. Niet verwonderlijk: Ze werkten op lichtnet, alleen AM, bromden en de weergave-kwaliteit was niet best. Een transistorradio die op batterijen werkte was veel praktischer voor de meesten. U-toestellen heb ik gesloopt voor de luidsprekers. Ook ik heb 78-toerenplaten kapot gegooid ondanks dat ik nu verzamelaar ben. Mijn ouders die best wel aan goede geluidskwaliteit hechten hebben hun toestellen weggedaan voor modernere apparatuur die voor hen praktischer was. Rond 1983 ben ik lid geworden van de NVHR: jaren 50 Philips HQ was toen vloeken in de kerk: Dat hoorde je niet te verzamelen. Dat verzamelde niemand.Het moest van voor de oorlog zijn; liefst voor 1930. Het is en blijft een beperkte groep die de toppers uit het verleden koestert. Hoewel? Mijn kleindochter van 13 is zeer geïnteresseerd in LP's. Absoluut geen bevlieging; samen met haar moeder zoekt ze naar pareltjes uit het verleden die nooit op CD verschenen zijn. Ze draait ze op een uitstekende Technics DD-draaitafel van zo'n 30 jaar oud; aangesloten op Sony-toppers. Verschillende jongeren in mijn omgeving hebben prima installaties in huis maar dan wel hedendaagse; die zijn verstopt in een meubel en zie je niet zo prominent meer staan. Niets mis mee. Net als vroeger zijn er zijn nog steeds HiFi-speciaalzaken en ook on-line is er heel wat te koop.

Groet, Jan
Laatst bewerkt 08 jul 2019 23:11 door Jan Bus. Reden: tekst

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2019 23:03 - 08 jul 2019 23:08 #78435 door Bert Kn
Foei Erwin,
Een MD speler DAT speler en CD speler da’s digitaal en niet puur.
ff een platenspeler kopen. :lol:

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 08 jul 2019 23:08 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2019 22:57 #78434 door Erwin goossens
Zo heb ik nog steeds mijn nu bijna 23 jarige stereo toren. Van de Extremely Standaard(ES) van Sony. Deze set koste mij toen een fortuin. En alles zit er bij. Dubbele casettedeck. DAT speler. MiniDisc speler. CD speler . Voor eind versterker en tuner. Deze staat ook vaak aan . Ik heb nog dozen vol casettjes . MD tjes en cd s in perfecte staat. Deze doe ik nooit weg

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2019 22:43 #78433 door Bert Kn
HIER meen ik natuurlijk niets van.

Mvg.
Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2019 22:15 - 08 jul 2019 22:18 #78431 door RR1957
Goede bijdrage Gino.
Feitelijk wat ik ook bedoel: de jongelui weten niet meer wat goede weergave is.
Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen. Zoals altijd.
Ook niet meer van hun ouders geleerd, die vanaf de jaren tachtig zijn geboren. .
Als je met de hond wandelt en je kijkt eens de huizen in (niet zo moeilijk in Nederland)
dan staat in negen van de tien woonkamers geen hifi installatie meer. Wel flatscreens, zo groot mogelijk, en de pc. laptop of zitten ze op de bank met een tablet. Heel simpel.
Het valt al helemaal op als er een fraaie draaitafel staat. Dat komt nog maar zelden voor in de meeste huishoudens.

Groet
RenéR

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 08 jul 2019 22:18 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2019 21:26 - 08 jul 2019 21:28 #78430 door Bert Kn

Tja, het zal niet overal zo zijn, maar de status van een mooie toren in een meubel (zoals vroeger bij mij) is bij velen van de juvenielen van heden niet aanwezig.


Zal ik niet ontkennen Gino.
Kom dat ook wel bij velen tegen.
Maar kom het ook bij velen anders tegen.
Een mooie toren in een meubel niet zo maar is ook niet meer zo van deze tijd.

Het is wel iets anders als roepen dat het om de aller jongste mensen gaat dat die van rommel houden

Of roepen.
De ouderen uit de vorige eeuw hebben nog een hifi installatie en vinden die
vanzelfsprekend terwijl de jongere generaties daar niets meer om geven en een
Crosley o.g. al geweldig vinden.

Wat zal ik over de jeugd roepen.
Het zijn allemaal jongens en meisjes.
Hoewel je daar tegenwoordig ook niet altijd meer vanuit kunt gaan.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 08 jul 2019 21:28 door Bert Kn.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena