Skip to main content
Historie

De historische geluidsweergevers van de toekomst.

Meer
08 jul 2019 10:02 - 08 jul 2019 10:20 #78418 door RR1957
Zo is dat, Huub.
Fijn dat je altijd zo fatsoenlijk reageert.
Het is gewoon duidelijk dat de jongere generaties, zeg geboren vanaf 1985, niet meer geïnteresseerd zijn in een goede hifi installatie in de woonkamer (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen). Alles wordt steeds meer verkregen vanaf het internet en wordt gedownload via een digitaal apparaat, in veel gevallen bijvoorbeeld een smart-flatscreen aangesloten op het internet. Zo een tv is immers van alles om beeld , geluid (muziek) en informatie in de woonkamer te verkrijgen. Het is ook de generatie die is opgegroeid met de de iPod en de laatste jaren de smartphone en hun oordopjes. De tv heeft uiteraard een sound-bar, dat is immers een noodzaak bij flatscreens. Maar een (goede) hifi set zoals wij die kochten in de jaren zeventig en tachtig en ook nog wel negentig (er was altijd een goede hifi winkel in de buurt, in elk winkelcentrum en in elke belangrijke winkelstraat) staat niet meer in de woonkamer. Men koopt liever een compacte sound-bar bij Apple o.g. die met bluetooth geluid piept (beetje overdreven, je hebt slechte een redelijk goede). Maar ze kopen geen luidsprekers meer zoals wij, die een flinke hap uit je maandsalaris bewerkstelligde, of een versterker of een draaitafel of een tuner of een cd speler en dergelijke. Een goede luidsprekerset was toen zeker tussen de 500 en 1000 gulden (minimaal), versterker en draaitafel idem. Een hifi set was dominant aanwezig in de woonkamer en vrijwel iedereen, van jong tot oud, had in de tweede helft van de vorige eeuw had een hifi set in de woonkamer of op zijn eigen kamer. Hifi winkels moet je tegenwoordig zoeken want ze zijn er nauwelijks nog. Winkels met nieuwe muziekdragers ook , al is dat tegenwoordig weer iets beter gesteld. Ga bij mensen tot 30/35 jaar (en zelfs ook ouder) op bezoek en er staat geen hifi set meer in de woonkamer. Wel de kompjoeter (evt. met een klein luidsprekersetje) en een grote smart-flatscreen.
Het succes van de verkoop van Crosley en dergelijke vergelijkbare apparaten is overigens enorm tegenwoordig. Wordt die gekocht voor het zoontje van tien (er zijn veel volwassenen die er een in de woonkamer hebben staan) dan mag je hopen dat het de eerste zet voor die knul is voor (veel) betere apparatuur om zijn trendy vinylplaten te beluisteren. Maar ik vrees het ergste. Tieners van tegenwoordig weten niet eens meer hoe geluid goed moet klinken, met hun oordopjes. hun jonge ouders hebben immers ook geen (goede) hifi set meer in de woonkamer (er zijn altijd uitzonderingen).
Tien jaar verder en echte (goede) hifi sets hebben hoofdzakelijk afgedaan en staan in musea's . ;-)

Uiteindelijk zal er maar één apparaat in de kamer staan die beeld, geluid en informatie verstrekt: de flatscreen, aangevuld met draagbare (oprolbare) dingetjes die communiceert met het centrale apparaat of
buitenshuis-internet.
De huidige losse computers en flatscreens zullen één apparaat worden voor alles in huis. Inclusief om muziek te beluisteren. Mijn buurman van dertig heeft dit bijvoorbeeld al. Hij heeft geen radio en geen hifi set. Alles gaat via de grote flatscreen met een sound-bar, bediening met de tablet.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is
Laatst bewerkt 08 jul 2019 10:20 door RR1957.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 jul 2019 09:13 - 08 jul 2019 09:18 #78417 door Huub
Toch moet ik wel opmerken
Dat bvb mijn zoon over de 50 jaar
al een tijdje van Harman kardon een modern
apperatuur heeft wel wat meer aan de koop prijs
luidspreker op standaart,s denk dat er nog een base box bij zit
maar het geluidis fenomenaal goed dat we moeten niet alles
donker zien wat geluid beterft .. het ziet ook goed uit
Dat ik wil maar zeggen met wat meer geld is er toch nog wel moois en goeds te koop
hij gaat ook niet naar die kabaal disco velden ..mijn zoon
ik denk van iets ouderen leeftijd dat het nog wel mee valt .
echt hoor dat spul vanduurderen klase ziet goed uit en het geluid is ook zeeer goed
ik denk ook dat het om de aller jongste mensen gaat dat die van rommel houden
Tja het zijn dan ook eeuws veranderingen iederen 100 jaar is het weer anders
maar merkbaar blijft er niet veel over voor het ouden spul .
dat word Kliko of sloop zij houden daar niet meer van
zo als bvb IK van een veer motor met weergever spul bvb ook koffer gramofoons
daar wil ik ook niet meer van weten . ja even zien dan meer niet
zo zal het ook verders gaan in de wereld . oud brood eten we ook niet
huub
Laatst bewerkt 08 jul 2019 09:18 door Huub.

Meer
08 jul 2019 01:55 - 08 jul 2019 02:08 #78416 door Bert Kn

De ouderen uit de vorige eeuw hebben nog een hifi installatie en vinden die
vanzelfsprekend terwijl de jongere generaties daar niets meer om geven en een
Crosley o.g. al geweldig vinden.

Nou nou jij durft.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens !
Denk je nu echt dat (al) de jongere generaties niets meer om een goede installatie geven en Crosley o.g. al geweldig vinden.
Niet dus !
Dit soort opmerkingen schieten mij in het verkeerde keelgat.
Die vintage uitziende Crosley zooi hebben ze helemaal niets mee.

Maar waar maak ik me eigenlijk nog druk om!

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 08 jul 2019 02:08 door Bert Kn.

Meer
08 jul 2019 01:18 #78415 door RR1957
Het verschil is dat vroeger (tot in de jaren zestig of zo) alles aan luxe apparaten voor
een veelvoud van een maandsalaris te koop was.
Tegenwoordig is het allemaal (ruim) onder een maandsalaris te koop.
Veel huidige elektronica is zo verfijnd maar ook beperkt houdbaar in gebruik
en zal over een aantal decennia niet meer te repareren/te gebruiken zijn, lijkt het.
Een (smart)koelkast gaat zeker geen 60 jaar meer mee (die van mij wel vanaf 1958,
maar dat is toch een uitzondering). De levensduur van veel huidige producten
is toch beperkt, zeker het digitale gedeelte. Na een paar jaar komen er geen updates
meer omdat er een besturing is dat niet meer op het oude apparaat toepasbaar is.
Enzovoorts.
De wereld is dermate digitaal geworden (er aan verslaafd) dat het ook kwetsbaar is en
steeds makkelijker te saboteren is, mede door de genetisch bepaalde vijandigheid en
wantrouwen van de mensheid onderling. Wat nu digitaal uitmuntend is, is over tien
jaar sterk verouderde troep. Incidenteel is het design nog interessant voor in een museum.
Uiteindelijk is het groepje liefhebbers (hobbymatig en professioneel) van historische
radio's en aanverwante artikelen landelijk gezien maar heel beperkt. De hobbyist zit er
enthousiast midden in maar is bijvoorbeeld de enige radio-hobbyist in zijn woonwijk.
Voor de hobbyist lijkt het behoud vanzelfsprekend maar het gros van Nederland
interesseert het helemaal niets.
De ouderen uit de vorige eeuw hebben nog een hifi installatie en vinden die
vanzelfsprekend terwijl de jongere generaties daar niets meer om geven en een
Crosley o.g. al geweldig vinden.

Vriendelijke groet, RenéR
Als je naald maar goed is

Meer
04 jul 2019 22:05 - 04 jul 2019 22:14 #78362 door Huub
Ik heb nog twee goede vidio recorders op zolder
maar ook veel goede banden met goeds er op
nu zeldzame opera zangers hisst duitsen muziek
en veel populler uit de vroegeren tijden .
verschillenden banden heeft een kennis opgenomen op
DVD maar de banden gaan niet weg .. toch kijkt men er niet zo veel naar
ik had al heel vroeg een schotel en kon ook veel opnemen
de recorders zijn van het merk philips en Sony nog in prima staat
Dus IK gooi niks weg .. ER KOMT wel weer eens een tijd DAT ???
Kijk ik zie het ZOO dat alles wat goed en mooi klinkt behoud toch zijn waarde
maar men moet er van houden wat men er mee kan doen ..het maakt uit wat
op de banden staat . zo zie ik het met ALLES er moet plezier aan zitten
en dat maakt ook het geluid uit.. zeker voor mijn doel zo zullen er wel meer
mensen zijn hopelijk veel .. als IK naar rotzooi en rommel moet luisteren dan klap ik het zo weg
zo zit ik wel in elkander . dus van de huidiggen historie weg er mee ...
huub
Laatst bewerkt 04 jul 2019 22:14 door Huub.

Meer
04 jul 2019 22:01 #78361 door Cees PA1DBA
@Gino,
Het is heel moeilijk om nu met huidige markt apparatuur te bepalen wat in de toekomst klassiekers zullen worden.
Dan laat ik het design element even weg,en doe een gok.
Apparaten van McIntosch, of Audio research , platenspeler Linn LP12, luidsprekers van Sonus Faber.
Zoals er nu een run is op de oldtimers van Quad en Luxman.
In ieder geval zal het niet die meuk van Sonos worden die na 4 jaar uitbrand.
en nooit gerepareerd kan worden.

Cees- pa1dba

Gemaakt door Kunena