HIFI apparatuur
Nieuw Philips AG9007 project.
05 jun 2020 12:10 - 05 jun 2020 12:14 #83936
door Franc
Beantwoord door Franc in topic Nieuw Philips AG9007 project.
Bert,
Mooie aanwinst!
Ik krijg de indruk dat iedere eigenaar zijn AG9007 naar persoonlijke wensen liet ombouwen en dat er zowat geneen in de huiskamer stond.
Die van mij zijn ook niet hetzelfde.
1 mist zelfs de kap en heeft een potmeter in de bodem.
Lijkt in 19 inch rek gehangen te hebben.
Dat was de bedoeling wellicht, anders zag ie er ook anders uit.
Maar ik vraag me af welke luidsprekers er in de studio’s hingen op de AG9007.
Dat zullen heus geen AD5034 sets geweest zijn.
Verder ben ik benieuwd hoeveel er gemaakt zouden zijn.
Mvg Frank
Mooie aanwinst!
Ik krijg de indruk dat iedere eigenaar zijn AG9007 naar persoonlijke wensen liet ombouwen en dat er zowat geneen in de huiskamer stond.
Die van mij zijn ook niet hetzelfde.
1 mist zelfs de kap en heeft een potmeter in de bodem.
Lijkt in 19 inch rek gehangen te hebben.
Dat was de bedoeling wellicht, anders zag ie er ook anders uit.
Maar ik vraag me af welke luidsprekers er in de studio’s hingen op de AG9007.
Dat zullen heus geen AD5034 sets geweest zijn.
Verder ben ik benieuwd hoeveel er gemaakt zouden zijn.
Mvg Frank
Laatst bewerkt 05 jun 2020 12:14 door Franc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jun 2020 02:42 - 05 jun 2020 02:47 #83928
door maarten
Beantwoord door maarten in topic Nieuw Philips AG9007 project.
Als het een Phonogramversie zou zijn, verwacht ik op het typeplaatje geen AG9007 maar iets van 3D 907 36 (oud intern nummer van vóór ongeveer 1966, jouw exemplaar zou van 1957 kunnen zijn als ik het zo snel even zie, het laatste Phonogramschema stamt uit 1966 en toont intern nummer 8122 035 00791). Of eventueel AG9007 met een uitvoeringsnummer of een extra stickertje om een modificatie aan te geven. Als er AG9007 op staat en een serienummer uit lopende productie, zal het wel een normaal model zijn, hooguit omgebouwd binnen of buiten Philips.
Laatst bewerkt 05 jun 2020 02:47 door maarten.
04 jun 2020 23:06 - 04 jun 2020 23:47 #83926
door Bert Kn
Hoi Peter,
Dat had ik er zo een twee drie niet achter gezocht omdat de latere Phonogram versie blauwe (beker) elco’s heeft en de Bipolaire elco in de uitgang anders van opbouw is waarvan inmiddels in een ander topic wat afbeeldingen zijn geplaatst.
Wel wijkt hij wat af van de consumenten uitvoering die ik heb.
De positie waar de twee LS uitgangen van de consumenten uitvoering zitten heeft twee rechthoekige gaten wat deze niet heeft.
Duidelijk is ook te zien dat daar nooit twee van die gaten hebben gezeten en er een groot gat van gemaakt is.
De ingangstrafo laat ik zitten maar ga hem wel omzeilen om hem op de VV aan te kunnen sluiten.
En dit is het phonogram exemplaar van Robin incl. de unitran ingangstrafo.
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuw Philips AG9007 project.
Dit lijkt duidelijk de Phonogram versie
Hoi Peter,
Dat had ik er zo een twee drie niet achter gezocht omdat de latere Phonogram versie blauwe (beker) elco’s heeft en de Bipolaire elco in de uitgang anders van opbouw is waarvan inmiddels in een ander topic wat afbeeldingen zijn geplaatst.
Wel wijkt hij wat af van de consumenten uitvoering die ik heb.
De positie waar de twee LS uitgangen van de consumenten uitvoering zitten heeft twee rechthoekige gaten wat deze niet heeft.
Duidelijk is ook te zien dat daar nooit twee van die gaten hebben gezeten en er een groot gat van gemaakt is.
De ingangstrafo laat ik zitten maar ga hem wel omzeilen om hem op de VV aan te kunnen sluiten.
En dit is het phonogram exemplaar van Robin incl. de unitran ingangstrafo.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 04 jun 2020 23:47 door Bert Kn.
04 jun 2020 21:05 - 04 jun 2020 21:22 #83921
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Nieuw Philips AG9007 project.
Dit lijkt duidelijk de Phonogram versie, die had als ingangsplug een 3-polige Philips microfoon connector en als uitgangsplug een grote 3-polige Philips plug. Is later kennelijk aangepast.
Kennelijk is deze versterker bedoeld voor aansluiting op een lijn, gezien de ingangstrafo die alleen op de Phonogram versie aanwezig is.
René R. had die versie ook, daar was echter de ingangstrafo verwijderd en doorverbonden. Die had ook een totaal afwijkende netaansluiting.
Max. R. heeft ook een afwijkende versie, daarop zat zelfs een extra versterkertrap en een extra voet voor een ingangstrafo.
Phonogram kennende, zal die ingangstrafo van goede kwaliteit zijn en zal het signaal niet in de weg zitten (je moest eens weten hoeveel trafo’s je tegenkomt in de signaalweg voordat het geluid op plaat of wat voor medium dan ook terecht komt!) alleen moet je wel laagohmig insturen, meestal met 600 Ω.
Voordeel van een ingangstrafo is dat je een symmetrische ingang kan maken en geen last van aardlussen hebt, die kans is bij een veelheid aan apparatuur zeer groot.
Nu ik de foto’s nog eens vergelijk met het schema van de Phonogram versie, zie ik weer verschillen. Bij de versie van Bert is het netsnoer vast gemonteerd en in het schema zit de ronde netaansluiting op de plek van de spanningscaroussel, deze is naar de boven/zijkant van het chassis verplaatst. Ook is in dit schema geen netaanschakelaar aanwezig. Verder zie je aan de onderzijde dat de uitgangelco nog uit 6 parallel geschakelde elco’s bestaat, terwijl dat in het schema één grote elco is. Ook zie je op de plek van de ronde luidsprekerplug een groot rechthoekig gat, hierin zouden dan twee pluggen gezeten kunnen hebben zoals bij de standaard versie.
Misschien is dit een standaard exemplaar dat aangepast is voor Phonogram waaruit later de “echte” Phonogram versie is ontstaan.
Misschien aardig als Max en René eens foto’s kunnen plaatsen van hun exemplaren ter vergelijking.
Groeten,
Peter
Kennelijk is deze versterker bedoeld voor aansluiting op een lijn, gezien de ingangstrafo die alleen op de Phonogram versie aanwezig is.
René R. had die versie ook, daar was echter de ingangstrafo verwijderd en doorverbonden. Die had ook een totaal afwijkende netaansluiting.
Max. R. heeft ook een afwijkende versie, daarop zat zelfs een extra versterkertrap en een extra voet voor een ingangstrafo.
Phonogram kennende, zal die ingangstrafo van goede kwaliteit zijn en zal het signaal niet in de weg zitten (je moest eens weten hoeveel trafo’s je tegenkomt in de signaalweg voordat het geluid op plaat of wat voor medium dan ook terecht komt!) alleen moet je wel laagohmig insturen, meestal met 600 Ω.
Voordeel van een ingangstrafo is dat je een symmetrische ingang kan maken en geen last van aardlussen hebt, die kans is bij een veelheid aan apparatuur zeer groot.
Nu ik de foto’s nog eens vergelijk met het schema van de Phonogram versie, zie ik weer verschillen. Bij de versie van Bert is het netsnoer vast gemonteerd en in het schema zit de ronde netaansluiting op de plek van de spanningscaroussel, deze is naar de boven/zijkant van het chassis verplaatst. Ook is in dit schema geen netaanschakelaar aanwezig. Verder zie je aan de onderzijde dat de uitgangelco nog uit 6 parallel geschakelde elco’s bestaat, terwijl dat in het schema één grote elco is. Ook zie je op de plek van de ronde luidsprekerplug een groot rechthoekig gat, hierin zouden dan twee pluggen gezeten kunnen hebben zoals bij de standaard versie.
Misschien is dit een standaard exemplaar dat aangepast is voor Phonogram waaruit later de “echte” Phonogram versie is ontstaan.
Misschien aardig als Max en René eens foto’s kunnen plaatsen van hun exemplaren ter vergelijking.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 04 jun 2020 21:22 door peter1952. Reden: Aanpassing tekst
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bert Kn
04 jun 2020 18:51 #83918
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Nieuw Philips AG9007 project. werd gestart door Bert Kn
Met de AG9007 versterker welke ik gisteren in ontvangst heb genomen ben ik het volgende experiment van plan.
Samen met mijn huidige AG9007 wil ik deze aansluiten op de Jadis JP200 stereo voorversterker.
Deze voorversterker had ik al eens op mijn huidige AG9007 aangesloten en levert voldoende signaal voor de AG9007 eindversterker.
Daar wil ik dan met tussenkomst van ringkern trafo’s mijn laag ohmige luidspreker zuilen op aansluiten.
Ten opzichte van mijn huidige AG9007 zijn er wel wat aanpassingen cq verschillen.
De luidspreker en ingang aansluiting is anders en hij heeft een klein afgeschermd trafo’tje en een volume regelaar.
Samen met mijn huidige AG9007 wil ik deze aansluiten op de Jadis JP200 stereo voorversterker.
Deze voorversterker had ik al eens op mijn huidige AG9007 aangesloten en levert voldoende signaal voor de AG9007 eindversterker.
Daar wil ik dan met tussenkomst van ringkern trafo’s mijn laag ohmige luidspreker zuilen op aansluiten.
Ten opzichte van mijn huidige AG9007 zijn er wel wat aanpassingen cq verschillen.
De luidspreker en ingang aansluiting is anders en hij heeft een klein afgeschermd trafo’tje en een volume regelaar.
Mvg.
Bert