Skip to main content
HIFI apparatuur

Een leuk setje FM13-HF302.

Meer
09 apr 2015 19:47 #51836 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Dan ontstaat die brom dus niet in de versterker maar in de platenspeler. Het wil nog wel eens helpen om het gestel van de platenspeler niet te aarden op de massa van de ingang (wat meestal gebeurt), maar dit apart te aarden op de massa van de versterker.
Ik heb zo veel platenspelers aanzienlijk stiller gekregen. Wordt ook door Philips geadviseerd in hun service mededelingen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 apr 2015 19:41 - 09 apr 2015 19:55 #51835 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Een leuk setje FM13-HF302.
DE brom ontstaat ook met de Dyn element er aan vooral met modern stereo element
Dat weet jij ook wel peter .Jammer dat vermeld jij niet .?
Zonder ja muis stil en behoeft men ook geen elco,s te vernieuwen .
Dat is dan goed opgemerkt
De rode primt condensators kunnen wel 1000,volt verdragen
Dat is een pluspunt en men kan ze ook recht insolderen
bvb op een kant gelijk vastzetten en de anderen kant met
en de anderen kant met een stukje veleng draad bvb met sokje
Niks mis mee
Huub
Laatst bewerkt 09 apr 2015 19:55 door Huub.

Meer
09 apr 2015 18:54 - 09 apr 2015 19:42 #51834 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Over die nieuwe elco's kan ik nog wel het een en ander vertellen.

Ik mag onderhand wel zeggen dat ik meer dan 20 jaar ervaring heb in het reviseren van o.a. jukebox versterkers en daar gebruik ik al die tijd die zwarte elco's en in de ogen van sommige mensen foeilelijke gele Jukebox-Revival condensatoren voor.
Het betreft hoofdzakelijk versterkers van Amerikaans fabrikaat.
De originele elco's zijn in de meeste gevallen zo lek, dat de vloeistof er uit komt, in een enkel geval is een elco zo warm geworden dat deze is gaan spuiten.
De gebruikte papiercondensatoren zijn in alle gevallen zeer slecht, daar zijn die zwarte teercondensatoren nog goed bij vergeleken.
Na zo'n revisie spelen de versterkers weer als nieuw, zeker als er ook nog nieuwe buizen geplaatst zijn.

Van al deze versterkers is er nog nooit eentje retour gekomen omdat een onderdeel niet goed (meer) werkte.
Het valt m.i. met de kwaliteit van de nieuwe onderdelen best mee. En veel onderdelen hebben het in die versterkers zwaarder te verduren dan de onderdelen in onze radio's: Waar een EL84 met 250 V. anodespanning tevreden is, wordt een eindtrap met twee maal 6L6 of 6973 met ruim 400 V. gevoed en is de stroomopname beduidend hoger.

Dat in dit geval elco's na 5 jaar al op hun eind zijn wil nog niet zeggen dat per definitie al die nieuwe elco's niet deugen.
Ik heb ze zelf in sommige van mijn radio's ook gebruikt en die zijn nog allemaal dik in orde.

Het is mij opgevallen dat oude elco's vaak een factor drie in waarde zijn verhoogd. Dat kan naar mijn idee maar één ding betekenen, dat het diëlectricum (als je daar bij een elco van mag spreken) dunner is geworden. Als dat inderdaad zo is zou dat betekenen dat de toelaatbare spanning ook hoger is geworden. Elco's die nog betrouwbaar blijken, blijken veel minder in waarde te zijn verlopen.

En dan die phonotrap. Ik heb mij HF302 ook eens tevoorschijn gehaald en driftig aan de tand gevoeld.
Ik heb me rot geërgerd aan het hoge brom- en ruisniveau van de MD-trap. Wat staat dat enorm te brommen en te ruisen.......
Niet dus! Volume, Bas en Treble vol open en dan is er een licht ruisje te horen. Meer niet. Verder is het muisstil.
Moet er wel bij zeggen dat de kap op de versterker zit en een afschermhuls om de buis.

In mijn ogen is dat hoge stoorniveau enorm overdreven.
Goed, je kan je voorkeur hebben voor een ECC83 boven een EF86. Prima. Maar dat wil nog niet zeggen dat het andere niet deugt. Triodes hebben weer last van het Miller Effect en daar dien je ook rekening mee te houden.

En waarom ineens bij iemand die tegenstand tegen moderne componenten? Wat ik veel erger vind is het gebruik van die knalrode Siemens of Wima printcondensatoren waarvan de draden altijd te kort zijn en verlengd moeten worden. Daar wordt niet over gepraat.
En zo lelijk zijn die zwarte elco's toch niet? Het ziet er keurig uit zo. Alsof die oude componenten er na 50 a 60 jaar nog zo mooi uitzien.

Als laatste: Ik realiseer me ook terdege dat al die gereviseerde versterkers over een aantal jaren weer van nieuwe elco's voorzien moeten worden.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 09 apr 2015 19:42 door peter1952.

Meer
09 apr 2015 11:20 #51833 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Maarten,
Drie van de vier elco's zaten meer dan 55% boven hun waarde.
Vandaar dat ik besloot ze alle vier te vervangen.
Van deze elco's maak ik al jaren gebruik in jukebox versterkers en dat heeft tot nu toe nog geen enkel probleem opgeleverd.

Mvg.
Bert

Meer
09 apr 2015 10:47 - 09 apr 2015 10:50 #51832 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Een leuk setje FM13-HF302.

admin schreef : Laat iedereen nu maar op zijn eigen wijze een revise, reparatie of weet ik wat uitvoeren. Oude of nieuwe onderdelen hoeven niet heilig of verdoemd verklaard te worden, daar zijn andere instanties voor.
Gewoon door meting bepalen of iets vervangen moet worden.

Mee eens, maar op het buurforum zijn we laatst nog wel met de neus op de feiten gedrukt. Zo'n oude elco kan inderdaad betere specs hebben dan de elco die je er ongezien onder of in hangt. Een generiek jeukboxelco'tje gaat in een radiovoeding soms maar een paar jaar mee. Als de originele in goede staat is, is laten zitten dus beter.

Ter vergelijking: een willekeurige Hunts bekerelco (slechter dan Philips?) van 2x50u mag een maximale rimpelstroom van 500mA hebben. Een Panasonic ED (high ripple voor gebruik in moderne voedingen) kwam maar aan iets van 300mA. Generieke elco's lager, en als ze dan warm opgesloten zitten ben je inderdaad snel terug bij af.
Laatst bewerkt 09 apr 2015 10:50 door maarten.

Meer
09 apr 2015 07:45 - 09 apr 2015 08:04 #51830 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Dat bedoel ik ook maar even henk
Gewoon opmeten hoe of de status is
Meestal van deze versterkers nog wel goed
Ziet ook beter uit met die spullen
ik schrok even bert .
van die nieuw lelijke dingen .
ik ken het mooie solide aanzicht van deze versterkers
En dan word deze met nieuwe krokette vol gehangen .
Waarom .?
Huub
Laatst bewerkt 09 apr 2015 08:04 door Huub.

Gemaakt door Kunena