Skip to main content
HIFI apparatuur

Een leuk setje FM13-HF302.

Meer
10 apr 2015 06:27 #51843 door admin
Beantwoord door admin in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Misschien beter om bij het onderwerp van bert te blijven, nml een leuk setke FM13-HF302.

Als er behoefte aan is om uitgebreid over de gebruikte onderdelen te discussiëren, dan graag een nieuw onderwerp starten over "welke onderdelen en leveranciers worden gebruikt'

Henk

Henk van 't Kruis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 apr 2015 00:14 #51841 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Een leuk setje FM13-HF302.

Ik gebruik die gele beslist niet als ratelcondensator of als vervanger voor condensatoren die direct over het lichtnet geschakeld zijn. Daar zijn speciale condensatoren voor.

Peter
Helemaal mee eens.

Mvg.
Bert

Meer
09 apr 2015 21:35 - 09 apr 2015 21:52 #51840 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Bert dat is ook jou versterker wat jij wil en zal doen
Succes er mee verders
Huub
Laatst bewerkt 09 apr 2015 21:52 door Huub.

Meer
09 apr 2015 20:32 #51839 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Wat de elco's betreft: Jukebox revival heeft ook de "betere" elco's, zoals JJ.
De specificaties van de condensatoren die daar verkocht worden zijn op Internet te vinden en er staat zelfs een uittreksel van op de site.
Wat ik wel gehoord heb dat je niet de 400 V. gele condensatoren moet gebruiken, die schijnen bij een beetje overspanning al door te slaan. De condensatoren van Jukebox Revival zijn 630 V. typen.
Ik gebruik die gele beslist niet als ratelcondensator of als vervanger voor condensatoren die direct over het lichtnet geschakeld zijn. Daar zijn speciale condensatoren voor.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Meer
09 apr 2015 19:59 #51838 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Huub,
Als ik het nodig vind om de elco's die teveel afwijken te vervangen doe ik dat, of jij dat nu leuk vindt of niet.

Mvg.
Bert

Meer
09 apr 2015 19:49 - 09 apr 2015 20:11 #51837 door maarten
Beantwoord door maarten in topic Een leuk setje FM13-HF302.
Begrijp mijn uitleg niet verkeerd. Ik meld alleen maar dat een goed doormetende jaren '50 elco nog best wat jaartjes verder kan waar een verkeerd gekozen vervanger het in sommige gevallen (warme plek, hoge rimpel) na veel kortere tijd al begeeft. Een goed gekozen vervanger verdient bij een 100%-revisie de voorkeur, maar dan moet die dus wel goed gekozen zijn en als je niet weet waaruit je kiest heb je die zekerheid dus niet...

Ik hoor niet bij het "oud is goed" kamp of bij het "alle oud eruit" kamp, maar wel bij het kamp dat eerst even naar beste eer en geweten een reparatietactiek kiest (per toestel, per mankement, per type onderdeel, maar wat ik uiteindelijk vervang moet liefst minstens zo goed zijn als het origineel of in elk geval geen aanleiding geven tot voortijdige rerevisies). Zo zou ik NOOIT een gloednieuwe papiercondensator (rifarookbom, wima-mp3) steken, maar een oude MKT blijft vrolijk op zijn plek en een oude bekerelco soms ook (niet in geval van de Hunts die ik aanhaalde; daarvan was minstens 1 sectie onderbroken). In de praktijk kan het dus voorkomen dat ik 3 onderdelen vervang, maar ook dat het meeste eruitvliegt. Ik snap het fanatiek verdedigen van het een of het ander nooit zo goed, want het kan allebei op zijn plaats zijn.

Wat ik eerder als voorbeeld aanhaalde is niet zozeer oud versus nieuw, maar verkeerde specs of een onderdeel dat in theorie misschien werkt maar zijn specs niet haalt. De kans op dat laatste is groter als je no-name bestelt bij winkels waar ze geen databladen van de geleverde onderdelen online zetten of vaak van merk en type wisselen. Daarmee wil ik niet specifiek afgeven op Jukeboxrevival trouwens, er zijn er meer met die kwaal en het gaat gewoon vaak goed (bijvoorbeeld omdat veel onderdelen relatief licht gebruikt worden en je dus niet in de buurt komt van de grenzen, of omdat er aan onderdelen zoals generieke polyestercondensatoren in veel gevallen geen buitensporige eisen worden gesteld).

Toch weet iedereen wel dat je geen 400V MKT op de plek van een boostercondensator moet steken, maar dat je ook geen general purpose elco op een plek waar nogal rimpelstroom loopt moet steken, is tamelijk onbekend "want de spanning en capaciteit kloppen toch". Dat het meestal goedgaat, is in mijn eigen ervaring ook een mengeling van geluk en wijsheid.

Ik stak in televisies (beeldbuistoestellen met schakelende voedingen) in de afvlakking van de +B altijd general purpose elco's. Meestal ging dat goed; er zaten origineel ook geen bekerelco's in dus de toegelaten rimpel verschilt dan in veel gevallen niet spectaculair. Toch heb ik het "the hard way" moeten leren dat er wel degelijk verschil inzat. De kenner weet wat ik bedoel als ik het over de 2 stuks 47u 160V (meen ik) heb die in een Philips CP110 chassis werden toegepast (tweede helft jaren '80). General purpose erin, en je mag afhankelijk van het gebruik en van de gebruikte elco's tussen een week en een paar maanden weer terugkomen omdat het beeld alweer kartelvorming aan de zijkanten vertoont. De elco's staan dan bol.

P.S. Zoals ik boven al liet doorschemeren: over de gele MKT'tjes van Jukeboxrevival ook geen kwaad woord en je kunt ze altijd wegstoppen of zwartkwasten als het uiterlijk je tegenstaat. Die condensatoren zitten meestal op plaatsen waar je met generieke onderdelen vrijwel altijd prima wegkomt, zelfs al zijn er duurdere alternatieven die op punten misschien hoger scoren. Die zou ik ook zonder meer bestellen, in tegenstelling tot hun elco's en eventuele andere specloze iets kritischer onderdelen. Zolang je maar weet op welke plek je een MKP moet gebruiken omdat er gebruik wordt gemaakt van specifieke eigenschappen waar de oorspronkelijke papiercondensatoren beter in waren.
Laatst bewerkt 09 apr 2015 20:11 door maarten.

Gemaakt door Kunena