High-end? € 13.995,00
Het laag was veel dieper, strakker en het hoog helderder via de Philips. Daar behoefde je geen doorgewinterde luisteraar voor te zijn om dat te horen. Vrij snel al exit Sony.
Begin van deze eeuw begaf de Philips het en via via kocht ik een Dynaco CDV-1 buizen speler uit 1995. Klonk stukken beter weer dan de CD104. Nog beter werd het na enige mod' s:
Een low-jitter klok met separate voeding
Een aangepaste opamp ook met separate voeding
Betere KC's
Aangepaste bedrading ivm clocksignaal
Betere uitgangs bekabeling
Resultaat is nog steeds verbluffend te noemen zoveel als dat scheelt. Toch, als ik daarna weer vinyl opzet via de (deels door de Garrard 401) vintage buizen 'High-end' set (daar zijn we weer!!) Is dat nog steeds veruit te prefereren.
Conclusie: er is inderdaad nog veel winst te halen door wat extra te investeren in de cd speler.
Of vinden de opponenten op de bekende forums dat ook H-E bullshit?
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
peter1952 schreef : ..... Ik ben ook van mening dat ik hetzelfde had kunnen bereiken met een moderne CD-speler met een betere DA omzetter.....
Hoi,
Interessant verhaal Peter!
En deze opmerking klopt zeker: in de huidige digitale audiowereld is erg veel te winnen met goed AD en DA omzetting. Goede synchronisatie van de AD en DA-omzetters (de zogenaamde WordClock) speelt daarbij een grote rol, maar ook de toegepaste filtering.
Dit zijn leuke dingen om voor jezelf te ontdekken! Veel genot! :letsparty:
Groeten van Marcel
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Wat ik uit deze discussie begrijp is dat velen menen dat de CD-speler koud en kil klinkt.
Mijn huidige geluidsinstallatie heb ik jaren praktisch niet gebruikt omdat ik niet tevreden was het het geluid.
Mijn installatie is zeker niet met minste; Philips CD speler/recorder, Luxman voor en eindversterker en twee
B&W DM2a boxen.
Het geluid klonk erg kaal, steriel en saai.
Ik kon meer genieten van platen gedraaid op een authentieke installatie.
Omdat ik veel reis met de trein en mijn oude MP-3 speler defect was geraakt, heb ik vorig jaar een IPOD Touch gekocht.
Toen ik mijn oude MP-3 muziek overbracht op deze IPOd en eens ging luisteren, viel mij op dat er op dit gebied toch
veel verbeterd is. De MP-3 muziek gebruikte ik alleen voor onderweg, maar het viel me nu ineens op dat het via mijn
geluidsinstallatie enorm goed klonk.
Zou er dan ook op het gebied van de CD zelf het een en ander verbeterd zijn?
Eén van mijn vrienden maakt al jaren gebruik van een server om zijn muziek mee af te spelen. Het voordeel is dat je altijd
over je muziek kan beschikken en nooit meer hoefde te zoeken naar bepaalde muziek op bepaalde CD's.
Toen ik eens daarover met hem met gedachten wisselde, bleek dat hij gebruik maakt van FLAC bestanden, dat zijn getrouwe
copieen van een CD.
Om de bestanden op mijn installatie af te spelen besloot ik gebruik te maken van Logitech apparatuur. Prima betaalbaar
en ik vernam dat er met de kwaliteit ook niets mis was.
De eerste CD werden omgezet naar FLAC-bestanden en afgespeeld via de Logitech en mijn installatie.
De eerste luisterproeven waren een openbaring...... Is dit mijn vetrouwde geluidsinstallatie? Van de kilheid en het
steriele geluid van mijn CD speler was niets meer over!
Nu, enkele maanden en veel geripte CD's later ben ik nog steeds enthousiast.
Vorige week speelde ik weer eens "gewoon" een CD af..... Wat een afgang, ik schrok van het lelijke geluid.
Ook andere mensen hebben het kunnen horen en waren het met mij eens dat hier van een enorme kwaliteitswinst
sprake is.
Ik ben ook van mening dat ik hetzelfde had kunnen bereiken met een moderne CD-speler met een betere DA omzetter.
Echter is deze oplossing een stuk goedkoper, kan ik de muziek in meerdere vertrekken afspelen en heb ik mijn muziek
nu goed gearchiveerd.
Mijn muziek staat nu op een kleine sewrver en als afstandsbediening gebruik ik nu mijn IPOD. Heeft die nog een extra
functie ook.....
Wat ik maar wil zeggen is: Schreer niet alle CD-spelers over één kam en High-End hoeft echt niet duur te zijn.
Wie zijn nuchtere verstand gebruikt kan veel geld in zijn zak houden.
Ik speel nog steeds graag platen af, maar beste platenliefhebbers: Ook op dat gebied is veel verbeterd, maar
ook op dat gebied wat niet alles perfect toch? Er zijn en waren genoeg platenspelers die slecht klonken en
ook mankeerde er nogal eens wat aan de gebruikte voorversterkers.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Rene Daemen schreef : Ik vind dat deze draad maar kan stoppen
er zijn meer tegen standers van High End
kijk High end is gewoon te duur en de puristen willen geen goedkope spul
high end stijgt boven de hersenpan uit ook prijs het goedkopere segment
Hallo,
Vanmiddag heb ik eens even wat feiten opgezocht over het menselijk gehoor.
Daarbij vond ik o.a. deze grafiek over de afname van het gemiddeld gehoor bij mensen als je ouder wordt:
In de PDF die ik bijsluit, en die ik vluchtig heb bekeken, zie je ook dat ze bij onderzoeken ook verschil meten tussen het linker en rechter oor van proefpersonen.
Al met al kunnen we concluderen dat het gehoor bij geen twee personen exact gelijk is. Zeker niet als je ouder wordt.
Daarnaast bestaat er absoluut iets als "je gehoor trainen". En dat is zelfs iets wat je niet in een paar weken kunt leren.
De theorie is wellicht in een bepaalde tijd te doorgronden, de praktijk vergt jaren en jaren ervaring. Ik denk zelfs dat je niet uitgeleerd kunt raken op audiogebied.
Mensen met een getraind gehoor kunnen geluid analyseren en beoordelen, en worden zich na het verstrijken van de jaren steeds meer bewust van kleine verschillen in geluid.
Geluid is ook gewenning: als je een hele goede installatie hebt en je moet het ineens doen met de boombox van de buurman, dan wordt je daar in eerste instantie diep ongelukkig van.
Na een weekje ben je er wat aan gewend en op een gegeven moment weet je even niet beter meer, totdat je je eigen installatie weer kunt gebruiken.
Ook heeft een ieder een eigen smaak voor hoe zijn audio moet klinken: de een houdt meer van veel hoog en diep laag, de ander houdt wat meer van een doorleefder geluid.
Klakkeloos beweren dat alle high-end maar onzin is, vind ik dus niet terecht.
Het geeft meer aan dat iemand zich niet verder wil of kan verdiepen in de kennis en beleving van geluid.
Daar is niks mis mee, maar wees dan wat genuanceerder in uitspraken over dit onderwerp.
Uiteraard heeft het ook alles met geld te maken.
Als je daar bergen van hebt, kan je het ook maar beter uitgeven aan leuke dingen. Niks mis mee.
Helaas heb ik nog niet eens een zandbultje, dus ook voor mij is het behelpen...
Groeten van Marcel : mmm :
Bijlage: Hearing Levels of Adults, by age and sex
PS: ik ben net in een interessant boek van deze man aan het bestuderen:
Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
- René R
- [René R]
-
Onderwerp Auteur
Daar ben ik het niet mee eens.
Zolang er nog heren zijn met een zinnige bijdrage over het onderwerp vind ik het
erg interessant.
Het is aan niemand van ons gasten om te bepalen of een discussie gesloten moet worden,
omdat het die persoon begint te vervelen, evenmin of een onderwerp wel of niet geschikt
is op het forum. High-end is het naar mijn mening wel omdat het vrijwel altijd uit
buizenversterkers bestaat. Niet voor niets is er een categorie Hifi apparatuur.
Uiteindelijk hoofdzakelijk spul wat vanaf de nadagen van de buizentechnologie is ontstaan,
voor de transistors hun intrede deden. Met nadagen bedoel ik niet de kwaliteit trouwens.
Ik heb een goede vriend die al jaren een fraaie high-end installatie heeft staan.
Het budget is niet aan de orde, maar in enkele jaren tijd is het best haalbaar voor
Jan Modaal. Je stelt zoiets nu eenmaal niet van de ene dag op de andere samen.
Het gaat om liefdevolle hobby waar jaren tijd in gaat zitten, tot in de kleinste
aanpassingen of veranderingen aan toe. Relaxt in een fauteuil valt er heerlijk naar zijn
fraaie muziek te luisteren. Hoe het klinkt is altijd een kwestie van persoonlijke smaak.
Hij heeft ook een fraai meubel uit de jaren zestig staan en de praktijk is nu dat hij
daar zo blij mee is dat hij momenteel hiermee hoofdzakelijk naar zijn muziek luistert.
Hobby is altijd een golfbeweging.
Jaren lang dacht ik dat HiQ de ultieme hobby was uit de jaren vijftig. Tot onverwacht
een jaar geleden en ik overstapte op hifi uit de jaren vijftig. Daarvoor altijd gedacht
dat het een onhaalbare factor was (zeldzaam). Dat viel dus wel mee en nu heb ik de
geliefde HiQ vervangen voor die Hifi. Gelukkig hebben vrienden van me nog een fraaie
HiQ set staan en één van hen heeft binnenkort zelfs een set die in nieuwstaat verkeert.
Zo kan het verkeren.
Tijd gaat vooruit en wat morgen is, is anders dan wat het gisteren was.
"the arrow of time".
(vrij naar professor Brian Cox).
Vriendelijke groet
René (R)
er zijn meer tegen standers van High End
kijk High end is gewoon te duur en de puristen willen geen goedkope spul
high end stijgt boven de hersenpan uit ook prijs het goedkopere segment
Is HiFi of nog goedkoper Stereo
High End is handmade productie zoals de platenspeler
Massa product is hifi of de goedkope stereo
dan zou het koffer pickuppie ook High end moeten zijn
het verhaal is gewoon verteld en meningen ook
misschien beter op het Hifi forum verder gaan
Iedereen kan beter bij zijn set houden waar hij veel gelukkiger bij is
wel is het zo dat slechte boxen je versterker omzeep helpt
kwa klank de luidspreker is de belangrijkste schakel in de keten
René Daemen