Skip to main content
HIFI apparatuur

Teer Condensatoren in de Phillips HF10

Meer
19 aug 2014 16:46 #45900 door MauriceH
Bert

De weerstanden,
Hoop dat je ze Los (ieder geval 1 poot) hebt gemeten.
Dan afhankelijk van functie mag er best wat afgeweken worden, niet alles komt zo kritisch.

Als je zo ver gaat is een nieuwe versterker een betere optie ;)

Een HF10 met 5 Ohm uitgang op een Line ingang van 47k wil ook niet altijd goed werken.
Dus eerst maar eens gewoon een LS van 4 Ohm aansluiten.

Condensatoren is eenvoudig, bekijk wat er aan de hoogspanning hangt.
Een afwijking cq lekkage = weerstand, van condensatoren is wel van grote invloed.
Ook dus die aan roosters buizen.
Die zijn Hoog Ohmig dus indien een condensator iets te veel lek heeft gaat dat daar direct mis.

Verder bv een C die parallel hangt aan een R van 100K maakt een enig Mega Ohm lekweerstand geen snars uit.
Ook met de wet van Ohm U = IxR en I= U/R en R = U/I
Kun je berekenen wat de spanningen en stromen zijn als de C een lek heeft van zeg 5 M Ohm.
De digitale meter gaat onzin aanwijzen.
Je kunt nu rekenen wat het probleem is bij 10V en 250V

Meten van C's met digitale 9Volt meters is zelden goed met dergelijke oude knollen.
Beter is ze te meten onder hoge spanning.

Bekijk en bouw deze simpele tester van mij.
www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=130676

Dan een verloop van 100nF naar 140nF = Als dat werkelijk zo is ivm de fout aanwijzing je digitale, maar al zou het, wat is dan bv de afwijking in een tone regeling op lokatie waar die zou moeten werken.

Enfin
De uitdaging, vervang er 1 met een schakelaar, wissel de oude en nieuwe en hoor wel of geen verschil.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 aug 2014 16:21 - 19 aug 2014 16:31 #45899 door maarten
De moraal van dat verhaal, is dat je vooral BEGINT met 2 condensatoren te vervangen, omdat je het toestel niet kunt inschakelen zonder grote risico's als die er nog inzitten. Dat je na inschakelen en beoordelen, en zeker als beginner tussendoor testend of je niets achteruitgerepareerd hebt, "uitziend als defect", "bekend als defect" en "doormetend als defect" alsnog kunt, wilt of zelfs moet vervangen afhankelijk van het doel van de reparatie, zal niemand ontkennen.

Verder groot verschil tussen voor jezelf wat doen (het houdt je scherp, of al doende leert men) en al dan niet commercieel werk aan apparaten die dagelijks moeten kunnen spelen en waar je garantie op moet geven (ik heb in moderne apparaten echt niet zo heel veel aanleiding nodig om in een schakelende voeding alle elco's te vervangen; als je dat niet in 1 keer goed doet zie je een reparatie veel te vaak retour komen).

Zoals ik elders op het forumbeheerforum (metaforum) al schreef, zitten er in mijn ervaring best wel haken en ogen aan het onmiddelijk adviseren om alles te vervangen (meer haken en ogen aan het advies dan aan het daadwerkelijk vervangen wat gewoon nodig kan zijn). Zo kan het gebeuren dat iemand zonder voorkennis met pijn en moeite alles heeft vervangen, waarna het alsnog niet werkt. Kom er dan maar eens achter of er oorspronkelijk nog een mankement aanwezig was, of dat er onbedoeld iets achteruitgerepareerd is... Dat kan zowel voor de beginner als voor de helpers een zéér demotiverende excercitie zijn.

Een andere aanleiding voor het advies om toch eerst wat te testen en te meten, is de slechte ervaringen die veel techneuten hebben met het werk van buizenprikkers en lijntrafovervangers; de broodreparateurs die vroeger zonder veel vakkennis maar lukraak dingen vervingen. Dat is natuurlijk van een heel ander kaliber, maar die gedachte speelt in het achterhoofd vast wel mee.

Die 1000V condensatoren ken ik vooral op plaatsen waar ook daadwerkelijk pieken optreden. Mijn vermoeden is dat ze daar niet zozeer om de lek gebruikt zijn maar om de wat hogere toegestane dV/dT (die zit, als ze nieuw zijn, ergens tussen polyester en polypropyleen in).
Laatst bewerkt 19 aug 2014 16:31 door maarten.

Meer
19 aug 2014 15:21 #45896 door PE9ZZ
Ik blijf erbij dat je niet per se alle teerknollen hoeft te vervangen. Als ze op een niet kritische plek zitten laat ik ze toch echt met rust. En ja, dan komt het wel eens voor dat ik alsnog word gebeten (syncscheider TX400). Maar dat geeft niet. Houdt me scherp. Overigens de 100uF/12.5V elco in m'n BX700 is toch echt goed. Laat ik echt zitten!

Tjerk, 9ZZ

Meer
19 aug 2014 13:43 #45894 door bert61
Ja dat is mij ook helemaal duidelijk geworden met die Teer condensatoren
Nu zitten er nog wat Elco,s in van 100 uF 12,5 volt :woohoo:
Die gaan er ook uit
Ik zal de test morgen proberen Filmen als proof of de pudding

vind dat wel leuk als jullie zo betrokken zijn bij dit onderwerp
:P

Meer
19 aug 2014 13:15 - 19 aug 2014 13:15 #45892 door peter1952
Nou ik geloof dat door die condensatorproef van Bert ineens een heleboel neuzen dezelfde kant zijn gaan staan. Op het het buurforum is iemand nog steeds aan het verkondigen dat je maar twee condensatoren hoeft te vervangen om een toestel goed te laten spelen. Er is dacht ik nu wel afdoende bewezen dat dat niet voldoende is.

De GM 4144 meet met wisselspanning van 50 Hz.

Deze heeft ook uitgangen waar gelijkspanning uitkomt om elco's te formeren. Eén van die uitgangen levert 250 V. En die heb ik eens gebruikt om een proefje te doen.
Ik heb verschillende condensatoren in serie met mijn analoge universeelmeter op deze uitgang gezet.
De meter heb ik ingesteld op 300 V. volle schaal en heeft een Ri van 10 MOhm.

Bij goede condensatoren zie je de meter eerst uitslaan tot de volle spanning en dan langzaam teruglopen
Ik heb nieuwe condensatoren van 400, 630 en 1000 V. geprobeerd met dezelfde waarde.

Het blijkt dat hoe hoger de opgegeven werkspanning, hoe minder de lekstroom is. 400 V. condensatoren lekken duidelijk meer dan 630 en 1000 V. condensatoren. Bij een Philips condensator van 0,1 uF 1000 V. zakte de meter helemaal terug naar 0, bij een Philips mosterd condensator van 0,1 uF bleef er duidelijk nog een lekstroompje over ( de meter wees nog enkele volts aan).

Zou dit de reden zijn dat bijvoorbeeld in sommige toestellen condensatoren van 1000 V. of zelfs hoger worden gebruikt op plaatsen waar dat officieel niet nodig is omdat deze condensatoren minder lek vertonen?

Daarna de proef herhaald met condensatoren die ik pas geleden uit een grammofoonversterkertje had gehaald. Sommige leken op een universeelmeter aardig goed, maar op 250 V. bleken ze echt zo lek als een zeef. Bij de meesten zakte te meter niet onder de 100 V.!
Kun je nagaan wat er op het stuurrooster van een eindbuis terecht komt als de bewuste condensator als koppelcondensator wordt gebruikt.

Het moge dus duidelijk zijn dat het vervangen van papiercondensatoren geen overbodige luxe is.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 19 aug 2014 13:15 door peter1952.

Meer
19 aug 2014 11:59 - 19 aug 2014 12:07 #45889 door Ben Dijkman
@Johannus
Kijk dit soort proefjes geven aan wat ik ook al jaren geleden zo ontzettend vaak heb gezien met mijn condensatortestje (waar ook de echte techneuten kritiek op hadden)

Als je dit fenomeen al -tig- keer gezien hebt met C's die op een Cap.meter op zich niet eens (erg) lek leken te zijn, dan snap je denk ik wel waarom ik het gewoonweg te idioot voor woorden vind als mensen die zich zo graag techneut willen noemen nu nog steeds lopen teverkondigen dat dit soort C's nog wel betrouwbaar genoeg zijn.
Genezen doen deze C's echt niet en het gevaar word dan ook alleen nog veel erger met de jaren.
Ik vind het ontoelaatbaar deze rotte zooi te laten zitten als je een toestel doet,welke straks dagelijks betrouwbaar moet spelen.

Ik hoop dat je me nu begrijpt waarom ik me sterk maak tegen de door de tijd achterhaalde opvattingen van 50/60's techneuten die zelfs heden te dage nog steeds verkondigen dat je deze rommel vooral in radio's moet laten zitten en pas mag vervangen als het kwaad geschied is..
Dat vind ik slechts nog getuigen van pure domheid en eigenwijsheid.
Meten is weten als je weet wat je meet...maar.een meting is veelal ook maar slechts een momentopname
Dat gaat zeker 100% op voor de oude C's.

Handtekening
Laatst bewerkt 19 aug 2014 12:07 door Ben Dijkman.

Gemaakt door Kunena