Skip to main content
Televisie tot 1970

17TX210A beeld rolt

Meer
24 apr 2024 10:57 #99488 door bavelt
Beantwoord door bavelt in topic 17TX210A beeld rolt
Hoe weet je dat men een blokjespatroon gebruikt voor het meten?

Handtekening

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
21 apr 2024 17:51 #99470 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic 17TX210A beeld rolt
Een TV moet het met wat voor signaal ook gewoon doen. In het schema wordt blokjesbeeld gebruikt. Dit is een volkomen aan alle TV standaarden voldoend signaal. Als de TV dat niet slikt geeft dat al aan dat de interpretatie van Philips brak is óf de TV stuk. Als beide TV's dat blokjesbeeld niet slikken hoewel het wel in het schema staat geeft dat aan dat ze allebei stuk zijn. Het kan niet zo zijn dat-ie sommige signalen wél slikt en andere niet. Meten=weten. Ik blijf erbij. En met een blokjesbeeld is het altijd makkelijker meten dan met live beeld. Kan je meteen dat zwabberen fixen.

Tjerk, 9ZZ

Meer
21 apr 2024 14:13 #99469 door bavelt
Maar een stabiele bron heb ik niet. D.w.z. ik kan een PowerPoint Presentatie naar DVD maken met een paar blokjes en dat gáát dan nog.
De blokjesgenerator is voor deze TV's niet weggelegd, dat is een dansfestival in zowel horizontale als verticale zin. Op beide toestellen, dus ook op het exemplaar wat wel goed verticaal synct.
Met dat zwabberende beeld is het net zo moeilijk meten als een live signaal; er beweegt van alles.

Ik heb wel gemerkt dat het veel uitmaakt hoeveel wit er in het (test)beeld zit.
Maak ik een wit scherm met zwarte letters, dan rolt het beeld al snel en is nauwelijks stil te krijgen.
Doe ik het andersom; een zwart beeld met witte letters, dan wil-ie wel stilstaan.

Handtekening

Meer
21 apr 2024 08:03 #99468 door PE9ZZ

Die R143 met zijn koppeling naar het AGC circuit (?) lijkt de boel dus gewoon instabieler te maken...
Meten=weten. Ik verbaas mij erover dat je dat maar niet doet. Met prutsen met live signaal blijf je maar schaduwen najagen. Je moet iets stabiels hebben. Een blokjesbeeld bijvoorbeeld. Pas dan krijg je bruikbare resultaten en kan je ook goed vergelijken als je iets verandert. Bijvoorbeeld R143 verwijderen. Kijk eens wat er op de anode van B2t gebeurt. Dan zal je schrikken.

Tjerk, 9ZZ

Meer
20 apr 2024 22:41 #99467 door bavelt
Ondertussen heb ik weer wat ontdekt: als ik R143 loskoppel, dan wordt de boel een stuk stabieler!
Ik krijg dan zowaar het rollende DVD beeld stil, zij het dat de marge van VS / R120 klein blijft.
Die R143 met zijn koppeling naar het AGC circuit (?) lijkt de boel dus gewoon instabieler te maken...

Handtekening

Meer
20 apr 2024 20:01 #99466 door PE9ZZ

Ik kan daar geen chocola van maken.
Ik ook niet. Maar omdat je beide toestellen nu naast elkaar hebt staan kan je kijken waarom de VSYNC-scheider B2t niet doet wat-ie moet doen. Het rooster van deze buis is hoogimpendant dus hou daar rekening mee en zet je probe op 10x. Neem het blokjesbeeld en kijk of het plaatje in de doc inderdaad niet klopt. Zou me niks verbazen. Vervolgens kan je vergelijken wat er op het rooster en op de anode van de beide B2t’s plaatsvindt. Al het andere is ruis. Als dit niet goedgaat gaat niks goed. Zet je scoop op DC want dit circuit is DC gekoppeld met B12h. Wat natuurlijk ook weer lekker bijdehand is.

Tjerk, 9ZZ

Gemaakt door Kunena