Televisie tot 1970
17TX210A
04 sep 2023 23:04 #97897
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Ik zou geen signaal rechtstreeks de t.v. in prikken. Het toestel hangt direct aan het lichtnet en zo creeer je een zeer onveilige situatie doordat het externe apparaat ook aan het lichtnet komt te hangen.
Ik gebruik zelf een oude Digitenne ontvanger waar ik de modulator van gebruik. De uitgang van de modulator is UHF en die voer ik via een UHF-converter toe aan een TX400. Tot het nieuwe Digitenne kwam had ik hier genoeg aan en toen de ontvanger onbruikbaar werd heb ik die weer gekoppeld aan de SCART-uitgang van mijn KPN ontvanger.
Natuurlijk kan het via een VHF-modulator maar deze spullen heb k nu eenmaal liggen.
Groeten,
Peter
Ik gebruik zelf een oude Digitenne ontvanger waar ik de modulator van gebruik. De uitgang van de modulator is UHF en die voer ik via een UHF-converter toe aan een TX400. Tot het nieuwe Digitenne kwam had ik hier genoeg aan en toen de ontvanger onbruikbaar werd heb ik die weer gekoppeld aan de SCART-uitgang van mijn KPN ontvanger.
Natuurlijk kan het via een VHF-modulator maar deze spullen heb k nu eenmaal liggen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
04 sep 2023 22:31 - 04 sep 2023 22:35 #97895
door bavelt
Handtekening
Nou, het is wel iets meer dan rafels.
Het beeld is instabiel en zwabbert ook nog wel.
Ik heb even een proef genomen en het 'gebakje' aangesloten op mijn nieuwe LG Oled TV. En afgestemd op de VHF (kost nog best moeite om dat te vinden op zo'n nieuw toestel).
Maar deze TV kan weinig chocola maken van het signaal dat hij van die modulator ontvangt. heel instabiel en tjokvol 'digi-blokken'.
Ik heb een modulator uit een oude Videorecorder gesloopt, maar die is gemaakt voor UHF. Werkt dus ook niet.
Ik zou er natuurlijk ook eentje zelf kunnen maken. Alleen ben ik nog geen werkend schema tegengekomen. Heeft wellicht iemand een schema wat redelijk makkelijk is na te bouwen?
(Deze had ik al maar krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat: )
Het beeld is instabiel en zwabbert ook nog wel.
Ik heb even een proef genomen en het 'gebakje' aangesloten op mijn nieuwe LG Oled TV. En afgestemd op de VHF (kost nog best moeite om dat te vinden op zo'n nieuw toestel).
Maar deze TV kan weinig chocola maken van het signaal dat hij van die modulator ontvangt. heel instabiel en tjokvol 'digi-blokken'.
Ik heb een modulator uit een oude Videorecorder gesloopt, maar die is gemaakt voor UHF. Werkt dus ook niet.
Ik zou er natuurlijk ook eentje zelf kunnen maken. Alleen ben ik nog geen werkend schema tegengekomen. Heeft wellicht iemand een schema wat redelijk makkelijk is na te bouwen?
(Deze had ik al maar krijg ik met geen mogelijkheid aan de praat: )
Handtekening
Laatst bewerkt 04 sep 2023 22:35 door bavelt.
04 sep 2023 16:07 #97894
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Heren, heren, kom toch op! Die TV doet het prima met het huidige gebakje! Alleen die rafels door het "geknisper" moeten nog effe worden weggepoetst.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
04 sep 2023 14:39 #97892
door Cees PA1DBA