Televisie tot 1970
17TX210A
01 sep 2023 17:33 #97867
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Doe jezelf een lol en tik een patroongenerator op de kop. Feebay, marktplaats, NVHR radiobeurs (morgen!). Ik geloof nooit dat dat witte gebakje slecht is maar je kan er niet serieus mee aan een TV werken. Investeer dan meteen ook in een scheidingstrafo en een scoop. Je kan voor een meier al klaarzijn met een beetje mazzel.En deze (zag ik op een post hier) is wel goed?
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
01 sep 2023 15:27 #97866
door bavelt
Handtekening
En deze (zag ik op een post hier) is wel goed?
www.buizenradioclub.nl/media/kunena/atta...32-E4F477B2D841.jpeg
www.buizenradioclub.nl/media/kunena/atta...32-E4F477B2D841.jpeg
Handtekening
01 sep 2023 10:26 #97864
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic 17TX210A
In dit geval de patroon generator eens op los laten
Geeft dat stabiel beeld en geen geknisper
Dan eens kijken naar een betere ,modulator
Goedkoop is vaak troep
Als op je moderne tv al niks van bakt blok
Dan op zo’n zw wit gaat het beeld aan de haal
Dusnstabile modulator en dvd speler
Als dat goed is kun je verder metbhet toestel
Geeft dat stabiel beeld en geen geknisper
Dan eens kijken naar een betere ,modulator
Goedkoop is vaak troep
Als op je moderne tv al niks van bakt blok
Dan op zo’n zw wit gaat het beeld aan de haal
Dusnstabile modulator en dvd speler
Als dat goed is kun je verder metbhet toestel
René Daemen
31 aug 2023 16:55 - 31 aug 2023 16:57 #97861
door bavelt
Handtekening
Ik heb inderdaad alle waarden aangehouden die er in zaten.
Ik zal voor de zekerheid ook de grote metalen Elco's van 100uF en 50uF in de voeding vervangen. Dat waren vroeger van die metalen joekels, Meerdere in één buis.
Want ik zoek het ook in de voeding.
Daarbij twijfel ik ook een beetje of het inputsignaal vanuit de HUMAX niet te sterk is.
Ik heb geprobeerd om mijn modulator aan te sluiten op een nieuwere TV. Dat werkt, zonder gezwabber. Maar heb wel heel veel van die 'digitale blokken' op het scherm.
Ik zal voor de zekerheid ook de grote metalen Elco's van 100uF en 50uF in de voeding vervangen. Dat waren vroeger van die metalen joekels, Meerdere in één buis.
Want ik zoek het ook in de voeding.
Daarbij twijfel ik ook een beetje of het inputsignaal vanuit de HUMAX niet te sterk is.
Ik heb geprobeerd om mijn modulator aan te sluiten op een nieuwere TV. Dat werkt, zonder gezwabber. Maar heb wel heel veel van die 'digitale blokken' op het scherm.
Handtekening
Laatst bewerkt 31 aug 2023 16:57 door bavelt.
31 aug 2023 14:20 - 31 aug 2023 14:20 #97860
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beide klachten kunnen met elkaar te maken hebben. Het gezwabber van het beeld veroorzaakt misschien stroompieken in de voeding, die je dan hoort in het geluid. Het feit dat je het stoorgeluid ook hoort met het stuurrooster van de PCL naar massa kortgesloten wijst daar in feite al op.
Verder zou ik bij het vervangen van onderdelen de waarde van de componenten aanhouden zoals die in het toestel zitten. Het toestel heeft met die waarden goed gewerkt. Het schema is wat dat betreft niet zaligmakend, er kunnen in de loop der tijd wel wijzigingen zijn geweest en wij zijn daar niet altijd van op de hoogte.
Groeten,
Peter
Verder zou ik bij het vervangen van onderdelen de waarde van de componenten aanhouden zoals die in het toestel zitten. Het toestel heeft met die waarden goed gewerkt. Het schema is wat dat betreft niet zaligmakend, er kunnen in de loop der tijd wel wijzigingen zijn geweest en wij zijn daar niet altijd van op de hoogte.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 31 aug 2023 14:20 door peter1952.
31 aug 2023 13:29 #97859
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Foto. Neem dan het Sicko testbeeld, kanaal achthonderdzoveel.De bron is de composiet-uitgang van een HUMAX kastje. (Input Ziggo kabel).
Een 'gewone' TV uitzending dus.
Tjerk, 9ZZ