Skip to main content
Televisie tot 1970

k7 tv x26k141 met kleur probleem

Meer
26 jan 2021 13:02 #88501 door Rene Daemen
Cees,
Bij mij kwam dit vreemd over vandaar mijn bedenkingen
Van huub wel gehoord van gaten in de print rond de pl508
Dan denkje dan vliegt de voorraad zo doorkeen misschien hadden ze beter een ntc kunnen plaatsen een vertraging. Duurtbtoch even voor je beeld heb.
Heb nog wel een oaar transistor PL802t zal eens 1 inzetten voor de aardigheid
Kijken wat het beeld doet

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jan 2021 12:22 #88500 door Cees PA1DBA
@René,
Het fijne weet ik er niet van , maar heb dit in de jaren 70 ook diverse keren meegemaakt
bij Radio Vos in Amsterdam.
Het enige wat ik kan bedenken is de "snel op temperatuur "gloeidraad die na weken stilstand van het toestel een extra hoge spanning krijgt waardoor het kathodemateriaal
beschadigd raakt.
Als iemand het kan verklaren graag :-)

Cees- pa1dba

Meer
26 jan 2021 10:36 #88499 door Rene Daemen
Het verhaal gaat er bij mij niet in dat telkens na enkele weken stilstand de Pl 802
Uitgeblust is sus monteur komt hup een nieuwe PL 802 in na paar weken stilstand uitgeblust.
Dan zullen nu old stock pl802 weggegooid kunnen worden bij nooit gebruik.
Bij mijn k7 had ik de buis omgewisseld met een nieuwe pl802 bood geen soelaas
Bij na vraag zei men de weerstand van 27 ohm is verlopen en gebeurde veel.
Als daadwerkelijk de PL802 zo snel slijt had van monteurs philips klachten gehad
En men naar een modificatie gezocht.
Dat is ook gedaan na de eerste serie k7 die beeld instelling wisselde.
Zodat je steeds bij regelde.
Dat een beeldbuis lui wordt na jaren stilstand ook wel kathode vergifitiging genoemd begrijp ik na een dag spelen trekt dat bij meestal de focus..
Mijn Opa had de k8L hoorde ik nooit over te donker beeld.
Terwijl hij ook 3 weken van huis was deed de tv het wel.
En zo niet was de lijntrafo kaduuk.
Hij heeft de k8 tot 1978 gehad en een k12gekocht

René Daemen

Meer
26 jan 2021 06:58 #88497 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic k7 tv x26k141 met kleur probleem
Met die laatste opmerking ben ik het helemaal eens en ik vond die opmerking van René een behoorlijke klap in het gezicht van goede monteurs, zelfs beledigend.
Niet elke klacht is hetzelfde ook al zijn de verschijnselen identiek.
Buizenprikken was het eerste wat je deed, omdat het zo gemakkelijk was en je tot snelle resultaten kon komen. Meestal was er geen tijd om uitgebreid op onderzoek uit te gaan en het kosste bovendien veel geld.
Dat in een enkel geval het vervangen van een onderdeel de klacht verhelpt, wil nog niet zeggen dat het bij identieke klachten ook dat onderdeel is.

Maar een mooi resultaat tot nu toe! Vergeet ook niet dat andere onderdelen dan de beeldbuis lang rust hebben gehad. Meerdere onderdelen zoals elco's hebben weer aan de spanning moeten " wennen".

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Meer
25 jan 2021 23:46 - 25 jan 2021 23:58 #88496 door Bert Kn
Beantwoord door Bert Kn in topic k7 tv x26k141 met kleur probleem
René Deamen schreef het volgende, ik neem aan dat hij je tussen haakjes was vergeten.

Als (je)  een goede monteur was ga je meten en kom je achter dat weerstand defect is. Buis vervangen door nieuw helpt niet. Dat zelf ondervonden R960 vervangen 27Ohm

In de periode 1973-1988 bracht ik als hulpje en ter lering voor me zelf zo’n beetje al mijn vrije tijd bij de lokale Radio/TV reparateur met een bonk aan ervaring door.
De door Egbert en Ton aangehaalde ervaringen herken ik wel, aan den lijve daar ondervonden.
Doe eerst zelf maar eens meer ervaring op voordat goede monteurs met ruime ervaring hier voor schut zet!

@ Albert,
Zit al best weer een mooi strak beeld in je K7.

Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 25 jan 2021 23:58 door Bert Kn.

Meer
25 jan 2021 23:46 #88495 door radio1963
Beantwoord door radio1963 in topic k7 tv x26k141 met kleur probleem
hebt trouwens de k7 paar uur spelend en het is een wonder dat de contrast weer terug komt mischien dat de beeld buis weer tot leven komt na 50 jaar hier een paar foto,s van voor en er na krijgt het zijn contrast terug       moet de kleuren nog instellen maar beeld wordt beter 

Handtekening

Gemaakt door Kunena