Hi-Q apparatuur
Dynaco stereoversterker SCA35
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
27 nov 2015 19:10 - 27 nov 2015 19:12 #56999
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Dynaco stereoversterker SCA35
Na inbouw van de printplaat, bleek er toch een behoorlijk brom probleem aanwezig te zijn. Dit trad alleen op als de VV voor de platenspelers ingeschakeld was. De niet afgeschermde signaal kabels vervangen door afgeschermde hielp enigszins. Op de voedingsprint waren alle massa (-) verbindingen aan elkaar gelegd en met een draad naar een centrale aardstrip, waar ook de middenaftakking van de voedingstrafo op zat, Van hieruit een korte draad naar het chassis bij de phono ingangen. Vanuit dit punt lopen ook de massa aansluitingen naar de diverse versterkerprint, Er zijn ook nog wat componenten vervangen en uitgewisseld.
Na enig studie werk van ene Friedle ( kennelijk een oud ontwerper van Dynaco) een andere manier van aarding ingebracht. Alle - verbindingen op de voedings print een aparte draad verbinding gegeven naar de centrale aardaansluitng. Dit loste het brom probleem nagenoeg op, als extra is er nog een schotje geplaatst tussen voedingsprint en de voorversterker. De bussen over de ECC83 zijn niet nodig en kunnen er weer af. Wat nu nog rest is een licht geruis bij volle uitsturing van de versterker.
Dit brom probleem kom je vaak tegen bij deze versterker als er ook maar iets aan de elco's wordt gewijzigd. Het onderbrengen van meerdere combi's is in het verleden een bewuste ontwerpstrategie geweest.
En hoe klinkt de versterker. Uitmuntend zou ik zeggen.
Na enig studie werk van ene Friedle ( kennelijk een oud ontwerper van Dynaco) een andere manier van aarding ingebracht. Alle - verbindingen op de voedings print een aparte draad verbinding gegeven naar de centrale aardaansluitng. Dit loste het brom probleem nagenoeg op, als extra is er nog een schotje geplaatst tussen voedingsprint en de voorversterker. De bussen over de ECC83 zijn niet nodig en kunnen er weer af. Wat nu nog rest is een licht geruis bij volle uitsturing van de versterker.
Dit brom probleem kom je vaak tegen bij deze versterker als er ook maar iets aan de elco's wordt gewijzigd. Het onderbrengen van meerdere combi's is in het verleden een bewuste ontwerpstrategie geweest.
En hoe klinkt de versterker. Uitmuntend zou ik zeggen.
Laatst bewerkt 27 nov 2015 19:12 door Henk van t Kruis.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 nov 2015 00:17 #56591
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Dynaco stereoversterker SCA35
Ja, Henk, ster aarde aan het chassis.
Van af alle delen van de versterker aparte draden maken naar het sterpunt.
Dat voorkomt brom.
Ik zie, het is iets moois aan het worden.
Ik ben benieuwd hoe hij als het af is klinkt.
Cees.
Van af alle delen van de versterker aparte draden maken naar het sterpunt.
Dat voorkomt brom.
Ik zie, het is iets moois aan het worden.
Ik ben benieuwd hoe hij als het af is klinkt.
Cees.
17 nov 2015 00:16 #56590
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Beantwoord door thijs in topic Dynaco stereoversterker SCA35
Dag Henk,
Ik ben wel benieuwd naar de geluidsweergave van de versterker t.o.v bijvoorbeeld een Philips 9018
Thijs
Ik ben wel benieuwd naar de geluidsweergave van de versterker t.o.v bijvoorbeeld een Philips 9018
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
- Henk van t Kruis
- [Henk van t Kruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
16 nov 2015 18:56 #56568
door Henk van t Kruis
Beantwoord door Henk van t Kruis in topic Dynaco stereoversterker SCA35
12 nov 2015 23:28 #56447
door Bert Kn
12 nov 2015 18:57 #56428
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Dynaco stereoversterker SCA35
Je maak er weer Mooi werk van en solide .
Henk .
Huub
Henk .
Huub