Skip to main content
Hi-Q apparatuur

Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers

Meer
07 jul 2015 15:56 #53402 door Bert V.
Andere Bert,

Hier nog een duit in het dwarsdrukcompensatiezakje;
Bij mijn weten was er toch altijd al een mooie manier om de deze afstelling in te stellen, en wel d.m.v. een glazen plaat. (ja, wie heeft zo'n ding!).
Na de juiste naalddruk vast- en ingesteld te hebben, plaatste je het element (uiteraard met draaiend plateau) op deze (gladde) plaat en kon je nauwkeurig de afstelling van ieder dwarsdrukcompensatiesysteem (tig maal woordwaarde :) ) instellen, en wel zodanig dat de naald op deze plek bleef bivakkeren, en niet de neiging kreeg het midden of de buitenzijde van de plaat op te zoeken.
Ik besef wel dat de weerstand van gemoduleerde groeven groter is dan gladde groeven en dat bovenstaande wellicht bedenkingen heeft, maar toch!

Bert

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jul 2015 15:23 #53401 door Bert Kn
Huub,
Hier een interessant artikel betreffende het afregelen van een platenspeler element.

www.audio-creative.nl/projecten/hoe-rege...speler-element-af/4/

Ik heb er een stuk betreffende dwarsdrukcompensatie uitgelicht.

Verschillende manieren van anti-skating instellen

Er zijn verschillende mogelijkheden om deze dwarsdruk te compenseren. Veelal wordt er gebruik gemaakt van een “draadje” en een gewichtje (SME, Lenco), met een veer (veel Japanse spelers uit de jaren 70), mechanisch, met behulp van een magneet en zelfs door het twisten van draden (VPI en Schroeder). Het vervelende is dat deze mechanische correctie op zijn beurt vaak ook weer een fout geeft. Met name de mechanische weerstand van het draadje over het beugeltje, is erg onnauwkeurig. Daarbij komt dat een fout ingestelde dwarsdrukcompensatie meer kwaad doet dan goed. In de specificatie van de toonarm staat hoe groot de anti-skate waarde moet zijn. Vaak is deze gelijk aan de ingestelde naalddruk. Bij een lange armen (> 12″) zoals onze Audio Creative toonarm speelt, door de flauwere hoek die de arm met het center van de platenspeler maakt, de dwarsdruk een veel kleinere rol en kun je de compensatie achterwege laten.

Mvg.
Bert

Meer
07 jul 2015 10:15 - 07 jul 2015 10:25 #53395 door Huub
Bert er zijn ook zoo veel sisstemen uitgezocht voor zijde druk
Lenco met gewicht wat ik niet slecht vind Garrard SP 25 met tuimel gewicht is ook niet slecht
Gewichgt geeft immers altijd het zelfde dus beter als een veer trek sissteem
Dat is ook goed voor arm naald druk gewicht beter als veren
Of dat bestaat ?? magnetichs over trek ??? eigelijk zou het besten zijn
Om de draaitafel wat graden aan een kant tegenover het arm scheef te zetten zo dat het arm
Naar buiten valt dat zou de beesten Zijde druk zijn uitdrijving van het arm naar buiten rand platou
Dat is mijn mening .het zou voor allen tafels ZONDER zijde druk naar MIJN menen goed zijn
alleen nog uitvinden Hoeveel dan wel nou laten we het op een paar graden houden ?
dat is mijn bevinding dan .. voor bijde kanten goede aftasting van de naald .
Huub
Laatst bewerkt 07 jul 2015 10:25 door Huub.

Meer
07 jul 2015 00:49 #53384 door Bert Kn

En zo,n arm met lange veer ophanging Lijkt met een blijvend schommelend zwevend exemplaar

Voor Huub nog even een uitleg.
Deze lange veer ophanging is een modificatie en zorgt voor de dwarsdruk compensatie welke deze Ortofon 12 inch arm standaard niet heeft.
Dit is uitgevoerd door een persoon met veel expertise welke kennelijk donders goed wist waar hij mee bezig was.
De horizontale lagering van deze arm is door die persoon ook aangepast, Ortofon doet hem dat niet na.

Het veertje zit achter het verticale draaipunt van de arm hetgeen de arm juist minder schommelend zwevend maakt.
Een beetje het principe van de All-Balance tone arm van Acoustical

Mvg.
Bert

Meer
06 jul 2015 22:32 #53380 door Bert Kn

Het echt betere werk, echte Hi Fi, daar vind je dit soort toeters en bellen niet op.
Daar zitten maar twee knoppen op een voor aan uit en een voor het volume.

Het betere werk maar dan met toeters en bellen.
Jaren plezier van gehad ;) .

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Meer
04 jul 2015 23:51 #53338 door Bert Kn
Het is te warm om me er verder nog druk om te maken.

De deuren en ramen tegen elkaar open, de koelkast met open deur op standje turbo, een bak water met ijs blokken om mijn voeten in te dompelen, eerst een ijsje daarna de spullen aan en onder het genot van een lekker koud biertje genieten van de muziek proost.

Mvg.
Bert
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena