Hi-Q apparatuur
Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers
12 jul 2015 03:04 #53522
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers
@ Maurice,
Toonregelingen en loudness (speaker vernieling bij verkeerd gebruik, Boem Boem!) zijn een ingreep in het zorgvuldig opgenomen signaal en de meesten gebruiken die toch echt verkeerd.
Getuige het GEBOEM van buren. Zij vinden dat mooi. Ik niet.
Klinkt het gewoon goed zonder ingreep dan draai ik niet aan knopjes.
En waarom zou ik datgene waar de opname techniesie hun uiterste best op hebben gedaan
gaan veranderen?
Platen, LP's is weer een ander verhaal als de moderne digitale opnamen.
Zeker de oudere opnamen vragen wel om wat bij regeling.
Om die wat op te poetsen, daar heb ik geen toonregeling of loudness op mijn versterker voor
nodig. Daar heb ik een parametrische equlaizer voor.
Kun je echt heel nauwkeurig het geluid wat mee oppoetsen.
Is ook wel mooi om oude bandopnamen wat mee op te krikken.
Maar ach...Ook hier geld, over smaak valt niet te twisten.
Veel luister plezier toegewenst, Cees.
Toonregelingen en loudness (speaker vernieling bij verkeerd gebruik, Boem Boem!) zijn een ingreep in het zorgvuldig opgenomen signaal en de meesten gebruiken die toch echt verkeerd.
Getuige het GEBOEM van buren. Zij vinden dat mooi. Ik niet.
Klinkt het gewoon goed zonder ingreep dan draai ik niet aan knopjes.
En waarom zou ik datgene waar de opname techniesie hun uiterste best op hebben gedaan
gaan veranderen?
Platen, LP's is weer een ander verhaal als de moderne digitale opnamen.
Zeker de oudere opnamen vragen wel om wat bij regeling.
Om die wat op te poetsen, daar heb ik geen toonregeling of loudness op mijn versterker voor
nodig. Daar heb ik een parametrische equlaizer voor.
Kun je echt heel nauwkeurig het geluid wat mee oppoetsen.
Is ook wel mooi om oude bandopnamen wat mee op te krikken.
Maar ach...Ook hier geld, over smaak valt niet te twisten.
Veel luister plezier toegewenst, Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
12 jul 2015 02:27 #53521
door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers
Dat Pu liefhebbers niet van Skating weten -vreemd.
Is toch essentieel bij goed afspelen van kwaliteits platen.
Tangentiaal directdrive SLQ-5 heb ik al 30 jaar en subliem, jammer dat element niet de top is.
Maar is al dat geklooi van houten latjes, veertjes lagertjes toch maar armoe.
Zware plateaus met toren hoge gewichten en gouden pootjes.
Simpel een zuiver draaiend plateau is toch wat je wilt, stop dan met die analoge motoren.
En een goed afgestelde Tangentiaal heeft weinig last van wat slingerende groeven.
Overigens bewijs dat je die LP rap moet gaan vervangen.
Nach ja luister toch ook prima met mijn Dual 721 en 422 element. Wens nog eens ware Shibata naald.
Dat lawaai en onbegrip over toneregeling en Loudness, dan begrijp je simpel de werking van menselijk oor niet.
Vele gebruiken die regelingen dan ook onjuist en daarom klinkt het voor geen meter.
Die die wel begrijpen luisteren dus ook bij laag volume naar een juiste weergave zoals bedoeld op de plaat staat.
Toneregeling gebruiken die die de eigenschappen van die totaal niet ideale luisterkamer proberen te corrigeren naar
wat meer zoals bedoeld is op de plaat gezet.
Je kunt kiezen voor vlak echter dan heb je of een zuivere luisterkamer of je interesseert juist je kamer demping/echo's en dergelijke niet.
Noem alleen al bv kale muren, harde vloer en dan is dat hoog echt totaal uit balans.
Of een vol wollen vloerdek met zware gordijnen.
Daarnaast zijn er die een eigen oor karakteristiek hebben die om toch een fijn balans willen hebben
wat aanpassing nodig is.
Enfin ieder zijn / haar ding.
Maar ga niet stellingen lopen nemen, dat dat onzin is.
Het is gewoon dom tegen beter weten in beweren dat men zonder regeling uit kan.
Jammer men mist veel van zo'n pracht stuk muziek.
Is toch essentieel bij goed afspelen van kwaliteits platen.
Tangentiaal directdrive SLQ-5 heb ik al 30 jaar en subliem, jammer dat element niet de top is.
Maar is al dat geklooi van houten latjes, veertjes lagertjes toch maar armoe.
Zware plateaus met toren hoge gewichten en gouden pootjes.
Simpel een zuiver draaiend plateau is toch wat je wilt, stop dan met die analoge motoren.
En een goed afgestelde Tangentiaal heeft weinig last van wat slingerende groeven.
Overigens bewijs dat je die LP rap moet gaan vervangen.
Nach ja luister toch ook prima met mijn Dual 721 en 422 element. Wens nog eens ware Shibata naald.
Dat lawaai en onbegrip over toneregeling en Loudness, dan begrijp je simpel de werking van menselijk oor niet.
Vele gebruiken die regelingen dan ook onjuist en daarom klinkt het voor geen meter.
Die die wel begrijpen luisteren dus ook bij laag volume naar een juiste weergave zoals bedoeld op de plaat staat.
Toneregeling gebruiken die die de eigenschappen van die totaal niet ideale luisterkamer proberen te corrigeren naar
wat meer zoals bedoeld is op de plaat gezet.
Je kunt kiezen voor vlak echter dan heb je of een zuivere luisterkamer of je interesseert juist je kamer demping/echo's en dergelijke niet.
Noem alleen al bv kale muren, harde vloer en dan is dat hoog echt totaal uit balans.
Of een vol wollen vloerdek met zware gordijnen.
Daarnaast zijn er die een eigen oor karakteristiek hebben die om toch een fijn balans willen hebben
wat aanpassing nodig is.
Enfin ieder zijn / haar ding.
Maar ga niet stellingen lopen nemen, dat dat onzin is.
Het is gewoon dom tegen beter weten in beweren dat men zonder regeling uit kan.
Jammer men mist veel van zo'n pracht stuk muziek.
12 jul 2015 01:04 #53520
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers
Wat voldoet is niet alleen de meest volmaakte arm of het meest volmaakte element, maar de
juiste passende combinatie, arm, element.
Combineert het samen niet, dan kunnen beiden nog zo duur en mooi zijn, het resultaat zal
bedroevend zijn.
Daar aan tegen kan een juiste combinatie van betrekkelijk goedkope budget spullen, als die
goed combineren met elkaar, een bevredigend resultaat geven.
Een goede audio speciaal zaak kan daar over een goed advies geven en het ook laten horen.
Gr Cees.
juiste passende combinatie, arm, element.
Combineert het samen niet, dan kunnen beiden nog zo duur en mooi zijn, het resultaat zal
bedroevend zijn.
Daar aan tegen kan een juiste combinatie van betrekkelijk goedkope budget spullen, als die
goed combineren met elkaar, een bevredigend resultaat geven.
Een goede audio speciaal zaak kan daar over een goed advies geven en het ook laten horen.
Gr Cees.
11 jul 2015 23:37 - 12 jul 2015 00:14 #53519
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers
Dan is deze microtrak tonearm de meest ideale.
Recht en van hout :woohoo:
We kunnen er lang of kort over discussiëren, zelfs deze oude Lenco L70 bolide zonder dwarsdrukcompensatie voldoet voor mij prima
Recht en van hout :woohoo:
We kunnen er lang of kort over discussiëren, zelfs deze oude Lenco L70 bolide zonder dwarsdrukcompensatie voldoet voor mij prima
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 12 jul 2015 00:14 door Bert Kn.
11 jul 2015 17:26 #53517
door Bert V.
Beantwoord door Bert V. in topic Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers
Huub,
Wij zijn het er hopelijk wel over eens, dat de discussie, S-arm, L-arm, rechte arm, enz, een gepasseerd station is, wetend dat een rechte arm de beste is!!
Leuk, zo'n S-arm, mooi om te zien, maar zinloos, net als de L-arm; Een rechte arm, er voor zorgdragend, dat de naald zich in de hartlijn arm-draaipunt bevindt, (en dus géén kantelneigingen veroorzaakt in het horizontale draaipunt van de arm), is de beste oplossing.
Rechte arm is ook: minder materiaal= massa.
Theoretisch: hoe langer de arm, des te beter, steeds kleinere fouthoek, maar praktisch slecht uitvoerbaar met ook nadelen; grotere massa . groter draaipuntbelasting/wrijving enz.; oplossing misschien: zeer licht uitvoeren, balsahout bijv., wrijvingsloos draaipunt creëren en ga zo maar door; leuk knutselobject!
Bert
Wij zijn het er hopelijk wel over eens, dat de discussie, S-arm, L-arm, rechte arm, enz, een gepasseerd station is, wetend dat een rechte arm de beste is!!
Leuk, zo'n S-arm, mooi om te zien, maar zinloos, net als de L-arm; Een rechte arm, er voor zorgdragend, dat de naald zich in de hartlijn arm-draaipunt bevindt, (en dus géén kantelneigingen veroorzaakt in het horizontale draaipunt van de arm), is de beste oplossing.
Rechte arm is ook: minder materiaal= massa.
Theoretisch: hoe langer de arm, des te beter, steeds kleinere fouthoek, maar praktisch slecht uitvoerbaar met ook nadelen; grotere massa . groter draaipuntbelasting/wrijving enz.; oplossing misschien: zeer licht uitvoeren, balsahout bijv., wrijvingsloos draaipunt creëren en ga zo maar door; leuk knutselobject!
Bert
10 jul 2015 09:54 - 10 jul 2015 10:00 #53496
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Nieuwe aanwinsten Goldring G88 plus Labyrint luidsprekers
Ja er worden verschillende arm typens aan bevolen in de begintijd al
Recht arm een S. arm en een J. arm zou het besten zijn ?
Ik denk ook de arm lengtens en vooral het draailager van het arm
bij sommige tafefels is dat nietmaals gemaakt met kogel lagers
dat vind ik ook slecht . . of minder . zelfs Leco heeft geen arm draaipunt lager
philips typens ook niet dual weer wel thorens weet ik niet .
vaak soms nog ijzer in ijzer nietmaals brons met wat smering
begrijp daar niks van trotrack zelfs met kogel lagers
Huub
Recht arm een S. arm en een J. arm zou het besten zijn ?
Ik denk ook de arm lengtens en vooral het draailager van het arm
bij sommige tafefels is dat nietmaals gemaakt met kogel lagers
dat vind ik ook slecht . . of minder . zelfs Leco heeft geen arm draaipunt lager
philips typens ook niet dual weer wel thorens weet ik niet .
vaak soms nog ijzer in ijzer nietmaals brons met wat smering
begrijp daar niks van trotrack zelfs met kogel lagers
Huub
Laatst bewerkt 10 jul 2015 10:00 door Huub.