Hi-Q apparatuur
HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
25 dec 2011 10:49 - 25 dec 2011 11:38 #12929
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
"De hoge tonen klonken zo minder agressief in de kamer waar het geheel
bij mij stond opgesteld".
Dat betekend dat die HiQ ontvanger technisch toch niet optimaal was.
Keer op keer wordt dit weer bewezen dat als men klachten of opmerkingen over de
weergave heeft en een goede technische man zich eens over de ontvanger
ontfermt, de weergave kwalitatief aanzienlijk beter en gewoon erg goed wordt.
We hebben dat als HiQGN clubje nu al zo vaak meegemaakt.
Mensen die klagen over de weergave van hun HiQ installatie hebben simpelweg
geen optimaal werkende ontvanger (gehad).
Zelf heb ik jaren een B7X73A gehad (als laatste van alle types, voor ik overstapte
op hifi) en met zeer grote voldoening. HiQ radio's behoren tot de best weergevende
radio's uit de jaren vijftig, juist door hun systeem van losse luidsprekers.
Maar nogmaals, het is géén hifi installatie, het is en blijft een radio installatie.
Wel kan gezegd worden dat de OTL versies het dichtst bij hifi komen.
Maar dus wel een hele fraaie radio. In feite zelfs één van de weinige radio installaties
die er waren in de jaren vijftig. In Duitsland had Philips toen nog een equivalent in de
handel. Behalve in Duitsland werden HiQ installaties ook wel in andere westelijke
Europese landen verkocht, soms met een uiterlijke aanpassing.
Philips promootte te experimenteren met reflectie.
Bij hifi installaties gaan ze daar uitgebreid op in. Uiteindelijk is de HiQ serie
een gevolg van de hifi installaties waarbij Philips gedacht moet hebben dat het
systeem met de drie losse luidsprekers ook wel toe te passen was op een radio.
Je moet er alleen wel van houden uiteraard , met het toepassen van reflectie.
Niet voor niets zijn de (houten) luidsprekers in een speciale vorm ontworpen om
op diverse manieren op te kunnen hangen, zelfs zijwaarts gericht.
Een kwestie van proberen in je eigen kamer.
Ik heb daar ook wel eens mee geëxperimenteerd, maar uiteindelijk heb ik ze weer gewoon
gericht naar de kamer en de zithoek.
Dat Philips reflectie als een mogelijkheid zag bij de weergave blijkt ook in het boekje
van G. Slot waarin zelfs een lijstje is opgenomen van de absorptie van verschillende
(wand, vloer en plafond) materialen.
Nogmaals, Frans, veel plezier met je HiQ installatie.
Hij is technisch zonder meer in goede handen geweest.
:sfeerkaars:
bij mij stond opgesteld".
Dat betekend dat die HiQ ontvanger technisch toch niet optimaal was.
Keer op keer wordt dit weer bewezen dat als men klachten of opmerkingen over de
weergave heeft en een goede technische man zich eens over de ontvanger
ontfermt, de weergave kwalitatief aanzienlijk beter en gewoon erg goed wordt.
We hebben dat als HiQGN clubje nu al zo vaak meegemaakt.
Mensen die klagen over de weergave van hun HiQ installatie hebben simpelweg
geen optimaal werkende ontvanger (gehad).
Zelf heb ik jaren een B7X73A gehad (als laatste van alle types, voor ik overstapte
op hifi) en met zeer grote voldoening. HiQ radio's behoren tot de best weergevende
radio's uit de jaren vijftig, juist door hun systeem van losse luidsprekers.
Maar nogmaals, het is géén hifi installatie, het is en blijft een radio installatie.
Wel kan gezegd worden dat de OTL versies het dichtst bij hifi komen.
Maar dus wel een hele fraaie radio. In feite zelfs één van de weinige radio installaties
die er waren in de jaren vijftig. In Duitsland had Philips toen nog een equivalent in de
handel. Behalve in Duitsland werden HiQ installaties ook wel in andere westelijke
Europese landen verkocht, soms met een uiterlijke aanpassing.
Philips promootte te experimenteren met reflectie.
Bij hifi installaties gaan ze daar uitgebreid op in. Uiteindelijk is de HiQ serie
een gevolg van de hifi installaties waarbij Philips gedacht moet hebben dat het
systeem met de drie losse luidsprekers ook wel toe te passen was op een radio.
Je moet er alleen wel van houden uiteraard , met het toepassen van reflectie.
Niet voor niets zijn de (houten) luidsprekers in een speciale vorm ontworpen om
op diverse manieren op te kunnen hangen, zelfs zijwaarts gericht.
Een kwestie van proberen in je eigen kamer.
Ik heb daar ook wel eens mee geëxperimenteerd, maar uiteindelijk heb ik ze weer gewoon
gericht naar de kamer en de zithoek.
Dat Philips reflectie als een mogelijkheid zag bij de weergave blijkt ook in het boekje
van G. Slot waarin zelfs een lijstje is opgenomen van de absorptie van verschillende
(wand, vloer en plafond) materialen.
Nogmaals, Frans, veel plezier met je HiQ installatie.
Hij is technisch zonder meer in goede handen geweest.
:sfeerkaars:
Laatst bewerkt 25 dec 2011 11:38 door brcf01.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- meabil
- [meabil]
-
Minder
Meer
25 dec 2011 10:00 #12928
door meabil
Beantwoord door meabil in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
dan heb ik een probleem
ik ben nog maar 22 en ik heb dit ook liever :smileys-boo
mvg niels
ik ben nog maar 22 en ik heb dit ook liever :smileys-boo
mvg niels
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 110
25 dec 2011 09:40 - 25 dec 2011 09:41 #12927
door fransdemers
Beantwoord door fransdemers in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Nee, Paul. Ik zet géén plantjes op mijn radios.
Evenmin LS draden met spijkers aan de plint. Heb op het restauratieverslag van Henk gezien dat die spijkertjes niet altijd de beste oplossing zijn...
Evenmin LS draden met spijkers aan de plint. Heb op het restauratieverslag van Henk gezien dat die spijkertjes niet altijd de beste oplossing zijn...
Laatst bewerkt 25 dec 2011 09:41 door fransdemers.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
25 dec 2011 08:46 #12925
door verbeek
Beantwoord door verbeek in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Gefeliciteerd met deze mooie set Frans!
Ik weet niet of je je radiokamer gaat inrichten a la René, maar als dat zo is dan moet je een plantje op de radio én de baskast zetten, net zoals je de luidsprekerdraden met spijkertjes op de plint van zet!
Gr. Paul
Ik weet niet of je je radiokamer gaat inrichten a la René, maar als dat zo is dan moet je een plantje op de radio én de baskast zetten, net zoals je de luidsprekerdraden met spijkertjes op de plint van zet!
Gr. Paul
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- fransdemers
- [fransdemers]
-
Onderwerp Auteur
- Offline
Minder
Meer
- Berichten: 110
25 dec 2011 08:21 #12924
door fransdemers
Beantwoord door fransdemers in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Ok Cees,
Ik ga dat even uitproberen. Misschien hadden ze in de jaren '50 nog goede ideeën.
Nu, voor mij is het alleszins nostalgie hoor. Ik zou graag eens in een tijdmachine kruipen en dan in de jaren 50 zo'n radiowinkel kunnen binnenstappen. Dat moet een hele ervaring geweest zijn.
Nu is het maar alledaags, en heeft zo'n Hifi winkel niks magisch meer. Ben onlangs nog in zo'n grote zaak binnengeweest en als je al niet wegloopt van alle herrie van de flatscreens die elkaar proberen te overtreffen, dan vinden je ogen geen focus meer door te kijken naar al die honderden japanse en chinese surround sets.
Nee, geef mij maar zo'n winkeltje met slechts een paar toestellen waar je nog een praatje zou kunnen maken met de uitbater...
Vertel het maar niet verder, want sommigen zouden ons maar nostalgische oude venten vinden...:oops:
Ik ga dat even uitproberen. Misschien hadden ze in de jaren '50 nog goede ideeën.
Nu, voor mij is het alleszins nostalgie hoor. Ik zou graag eens in een tijdmachine kruipen en dan in de jaren 50 zo'n radiowinkel kunnen binnenstappen. Dat moet een hele ervaring geweest zijn.
Nu is het maar alledaags, en heeft zo'n Hifi winkel niks magisch meer. Ben onlangs nog in zo'n grote zaak binnengeweest en als je al niet wegloopt van alle herrie van de flatscreens die elkaar proberen te overtreffen, dan vinden je ogen geen focus meer door te kijken naar al die honderden japanse en chinese surround sets.
Nee, geef mij maar zo'n winkeltje met slechts een paar toestellen waar je nog een praatje zou kunnen maken met de uitbater...
Vertel het maar niet verder, want sommigen zouden ons maar nostalgische oude venten vinden...:oops:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24 dec 2011 23:42 #12921
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Beste Frans,
Ik heb vroeger ook een HQ radio van de eerste eigenaar overgenomen.
Het was de opvolger van deze. De B7X73A.
De man waarvan ik hem overnam vertelde mij toen, dat hij in de winkel
waar hij hem kocht de winkelier een demonstratie gaf met de boxjes gericht
naar een glas plaat. Deze man vond dat toen zeer indrukwekkend klinken.
Ik heb dat ook wel eens uitgeprobeerd, door ze naar het raam te richten.
Bij mij kwam hij zo het best tot zijn recht.
De hoge tonen klonken zo minder agressief in de kamer waar het geheel
bij mij stond opgesteld.
Een leuk expieriment om eens uit te proberen.
Het geluid verstrooid zich meer in de ruimte.
Vr gr Cees.
Ik heb vroeger ook een HQ radio van de eerste eigenaar overgenomen.
Het was de opvolger van deze. De B7X73A.
De man waarvan ik hem overnam vertelde mij toen, dat hij in de winkel
waar hij hem kocht de winkelier een demonstratie gaf met de boxjes gericht
naar een glas plaat. Deze man vond dat toen zeer indrukwekkend klinken.
Ik heb dat ook wel eens uitgeprobeerd, door ze naar het raam te richten.
Bij mij kwam hij zo het best tot zijn recht.
De hoge tonen klonken zo minder agressief in de kamer waar het geheel
bij mij stond opgesteld.
Een leuk expieriment om eens uit te proberen.
Het geluid verstrooid zich meer in de ruimte.
Vr gr Cees.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.