Skip to main content
Hi-Q apparatuur

HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's

Meer
29 dec 2011 12:00 #13100 door fransdemers
De vraag is natuurlijk of je op zo'n jaren '50 HiQ setje muziek uit de jaren 80 en 90 kunt gaan draaien.

Ik vind dat bijv. AC/DC of Iron maiden hier niet echt op klinkt. Dat draai ik liever op mijn MFB systeem, dat beukt iets harder...

Op het HiQ setje draai ik speciale jaren '50 en '60 muziek, zo van die lounge dinges en zo en ook bijv. Johny Cash of the rolling stones.

Voor iedere periode heb ik zo een beetje een andere installatie...:oops:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 dec 2011 09:39 #13007 door Niels

HiFiGN schreef : De cd geeft de
werkelijkheid gewoon 100 procent weer, daar waar bij lp's trucjes gebruikt
moeten worden om die werkelijkheid te benaderen.
..............De twee systemen (lp's en cd's) gewoon lekker naast elkaar gebruiken en
van muziek genieten, zou ik zeggen. Want daar gaat het altijd nog om.
................Daarnaast heeft een cd totaal geen last van slijtage en dus kan je onbeperkt
muziek afspelen, zelfs ook als achtergrondmuziek. Met het laatste heb ik
althans nog wel eens moeite met mijn kostbare vinylplaten.
...Zet lekker zo'n verzamel cd op met oude R&R of
Rockabilly muziek en je hebt vaak meer dan een uur (of langer) muziek
zonder dat je maar één vinger hoeft uit te steken!
Daar wordt je blij van en je dag wordt nog beter dan hij al was.


Ik gebruik muziek ook om even de werkelijke werkelijkheid te ontsnappen. Even wegdromen om prachtige klanken of mijn boosheid laten wegstromen via een portie "agressieve" muziek.
Ik ben van 1967, toen ik begon op 12/13 jaar met de voorzichtige aanschaf van muziek was de ceedee niet ver weg meer. Ik raakte destijds in de ban van new wave en punk. Deze zagen vooral de ceedee als uitwas van de commercie. Het duurde bij mij even voordat ik een ceedee speler wilde hebben. Ik ben sinds die tijd altijd beide blijven aanschaffen en in een enkel geval zelf een plaat en ceedee van dezelde artist om zo 'mijn kostbare' vinyl te sparen en uit pure gemak zucht. Nu ga ik wat luchterder om met dat 'kostbare'. Ik heb geen kinderen, zal ze ook nooit krijgen, dus ja...wat gebeurt er straks met die 8 meter aan kostbare elpees? Dus ik gebruike ze gewoon (op een normale manier), voor hoeveel ze ook mogen worden verkocht op eBay (het is toch maar wat een gek daarvoor geeft), en geniet, zoals Rene al schreef, elke dag er weer van. Ook van rockabilly op elpee!
Naast de ceedee en elpee recentelijk ook weer een cassettedeck (Grundig ct-30) aangeschaft. Begin jaren tachtig, dus vintage..hahaha...Ooit wegegedaan, maar nooit de cassettes. Mijn vriendin had deze ook nog liggen. Nu weer een derde geluidsbron om van te genieten. Ik ben zelf weer begonnen met het samenstellen van een verzamelcassette. Van de moeder van een vriend kreeg ik een aantal oude 78 toeren platen uit de jaren 50/60, niets schokkend maar wel heerlijk om te horen. Ik had hem belooft om voor zijn moeder een cassette te maken. Heerlijk om te doen, zo in deze dagen tussen kerst en oudjaar.

Alvast een fijn 2012 aan iedereen,

Niels

Niels

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
Meer
27 dec 2011 14:04 - 27 dec 2011 14:06 #12996 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Hoi Bjorn.

Het gaat om het plezier om er naar te luisteren.
Een oude opname uit de jaren dertig kan net zo plezierig
overkomen als een hypermoderne met de nieuwste technieken
gemaakte opname.
Het verschil van weergave van een (oude) opname op cd of lp
is net zo groot tussen een Ferrari en een Maserati.
;)

:thumbsup:
Laatst bewerkt 27 dec 2011 14:06 door brcf01.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 dec 2011 13:28 #12995 door Bjorn Kusters
Hallo

Ik vind dat cd net zo goed kan klinken als LP , heel veel hangt af van de opname en instalatie.
Zo dat was kort maar krachtig hahaha

Gr Bjorn

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
Meer
27 dec 2011 12:32 - 27 dec 2011 13:21 #12993 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Waarbij ik wil aantekenen dat ik dat principe van een
draagbare cd speler in een sigarenkistje allang heb
afgezworen. Dat was leuk bij een HiQ installatie, maar
bij een hifi set spelen andere en veel belangrijkere factoren
een rol waardoor de esthetiek op een veel kleiner plan is komen
te staan.
Een GOEDE cd-speler doet wonderen en geeft een fraaie weergave,
juist ook op een vintage installatie uit de jaren vijftig. Moest ik bij de
draagbare cd-speler nog flink bijdraaien met de toonregelaars op de
versterker/radio , bij mijn huidige TivoliCD is dat geheel niet nodig.
Verder is dat een leuke compacte speler in een fraai houten kastje.
We moeten niet vergeten dat muziek vastgelegd op een cd toch enigszins
anders is. Zo zijn de zachte passages niet luider gemaakt zoals
bij vastlegging op lp. Zachte passages op de cd zijn zo zacht als de
werkelijkheid. Bij lp registratie is die werkelijkheid in principe
enig geweld aangedaan. Dat maakt het luisteren er naar (o.a.) anders.
Met een cd speler heb je geen RIAA correctie nodig. De cd geeft de
werkelijkheid gewoon 100 procent weer, daar waar bij lp's trucjes gebruikt
moeten worden om die werkelijkheid te benaderen.
Mensen die de cd ontkennen, ontkennen eigenlijk juist de grotere mate
van werkelijke weergave. Waarbij ik niet zeg dat mijn voorkeur niet naar
de lp blijft uitgaan. Als oudere ben je dat nu eenmaal gewend, net zo
goed als mensen begin jaren vijftig nog gewend waren aan de weergave van
de schellak platen en de weergave van vinylplaten maar onzin vonden.
Men was de grote mate van vervorming nu eenmaal gewend en vond dat in
eerste instantie beter klinken!
Daarnaast is een radio een radio en klinkt toch geheel anders dan een
hifi installatie uit dezelfde tijd (in ons geval dus de jaren vijftig).
De twee systemen (lp's en cd's) gewoon lekker naast elkaar gebruiken en
van muziek genieten, zou ik zeggen. Want daar gaat het altijd nog om.
Uiteindelijk dient gemak ook de mens en de vele verzamel cd's die ik
bijvoorbeeld heb met lekkere oude pop muziek uit de jaren vijftig zijn
heerlijk. Daar zit heel wat uniek materiaal bij wat je niet (meer) op
lp zult vinden. En dat is toch ook muziek wat ik niet zou willen missen.
Cd's bieden een veel groter aanbod van historisch materiaal wat je op lp's
nog maar minimaal kunt terugvinden. Alleen daarom is een cd speler al van
groot belang.
Daarnaast heeft een cd totaal geen last van slijtage en dus kan je onbeperkt
muziek afspelen, zelfs ook als achtergrondmuziek. Met het laatste heb ik
althans nog wel eens moeite met mijn kostbare vinylplaten.
Even niets op de radio? Zet lekker zo'n verzamel cd op met oude R&R of
Rockabilly muziek en je hebt vaak meer dan een uur (of langer) muziek
zonder dat je maar één vinger hoeft uit te steken!
Daar wordt je blij van en je dag wordt nog beter dan hij al was.

:thumbsup:
Laatst bewerkt 27 dec 2011 13:21 door brcf01.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 dec 2011 11:42 #12992 door Rene Daemen
Persoonlijk zou ik meer moeite doen om oude platen te bemachtigen uit de jaren 50
en op een oude platenspeler draaien CD spelers zijn te modern en past zeker niet bij
zo'n afgrijselijke zwartedoos die echt niet bij past
daarom had René R en discman in een sigaren kistje
om toch het e.a te camoufleren en een CD vind ikj persoonlijk kil en vlak klinken
geen warm geluid vandaar mensen weer terug grijpen naar de grammofoonplaat
met zijn warme klanken. Ik wil niet aangeven dat ik géén CD speler heb maar gebruik hem haast nooit
Kijk eens voor een leuke speler nog te vinden op Marktplaats
succes

René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena