Skip to main content
Hi-Q apparatuur

HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's

  • Jeroen Landman
  • [Jeroen Landman]
  • Offline
  • Mijn hobby's zijn het verzamelen en restaureren van buizenradio's, jukeboxen en klokken, verder heb ik 8 klassieke auto's en ben liefhebber van Amsterdamse School meubilair.
Meer
26 dec 2011 12:28 #12970 door Jeroen Landman
Hallo Frans,
Dat andere landen hun eigen taal gebruiken is niet meer dan normaal hoor, de Duitsers en Belgen doen dat ook;)
Alleen de Nederlander schaamt zich voor zijn eigen landstaal en speelt altijd leentjebuur bij de Engelsen en Amerikanen..

Raar maar waar:whistle:

Zelfs kleine bedrijfjes (zoals ik zelf heb) die meestal uitsluitend de binnenlandse markt bedienen, hebben er een handje van om een Engelse naam te kiezen; Janssen "Cleaning", van Dam "Trading" enzovoorts...in mijn optiek geen gezicht en volstrekt onnodig.

Ik was laatst op een introductiedag van een nieuw product van een één van mijn leveranciers...dat wordt dan meteen een "seminar" en er was na het inleidende praatje door de "accountmanager" geen zin Nederlands zonder één of meerdere engelse termen gesproken...

Ik vond persoonlijk dat de zonnebankbruine (in November) presentator zichzelf behoorlijk voor schut zette, dat noemt men "turbotaal" voor ons Nederlanders inmiddels heel normaal, maar voor buitenlanders is het lachwekkend.

Velen hebben blijkbaar moeite met het waarderen van de eigen taal en nemen dan maar een Engels woord, want dat staat of praat lekkerder...

Ik moet om een gesprek te voeren met een opdrachtgever van buitenlandse origine ook wel eens omschakelen in het Engels of Duits, maar daar meng ik dan geen Nederlands doorheen..dat zou ook nergens op slaan.

Maar ach, we hebben ook geen Nederlandse tv meer, slechts import met ondertitels want wat hier gemaakt wordt deugt niet.
En wat hier wel gemaakt wordt zoals "The voice of Holland" krijgt geen Nederlandse naam en er wordt in dit muziekprogramma liever niet in het Nederlands gezongen...jammer.

Veel jongeren kunnen al bijna geen fatsoenlijk Nederlands meer schrijven, dat noemt men gemakshalve dyslexie..ik had 5 collega's met dyslexie..Engels was geen probleem voor die jongens.

Dus dat een ander land graag hun eigen taal en cultuur wil behouden juich ik alleen maar toe.

Je gaat toch bijvoorbeeld naar Frankrijk op vakantie voor het lekkere eten, de lekkere wijn en om dat oude Franse boertje in zijn knetterende bestel-eend over een keienweggetje te zien hobbelen?
Als er alleen hamburgers en cola te verkrijgen was en je in de dorpjes in de Provence geen oudere Franse auto's zag, maar hetzelfde Aziatische hybride-blik wat hier rondrijdt...wat is er dan nog interessant aan?

Ik ging afgelopen zomer eens kijken bij de Mediamarkt..begint die verkoper in het Engels!? hop rechtsomkeert, dat gaat me echt te ver.

Groet Jeroen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Rene Daemen, Willem Roseboom, Verdicom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 dec 2011 10:54 - 26 dec 2011 10:57 #12968 door peter1952
Haute Fedelité betekent in feite letterlijk Hoge Getrouwheid oftewel High Fidelity.... In Nederland was men kennelijk wat bescheidener.

En wat die kabels betreft: Eén van mijn vrienden in Apeldoorn is daar ook heel druk mee bezig met zijn High End installatie. Bij een discussie daarover zei ik eens:"Er zijn installaties waar je geen last hebt van kabels." "O, ja?" vroeg hij mij. Waarop ik zei:"Die torentjes waar alles in 1 kast zit." Antwoord:"Je hebt eigenlijk nog gelijk ook."

Er mankeert nog wel meer aan reclamefolders: De platenspeler staat midden in de kamer op een tafeltje, en de radio of versterker staat ergens in een kast. Is wel makkelijk als het draadloos is.
En dan die BX642 in een wandkast ingeklemd in boeken.
In de gebruiksaanwijzing staat toch duidelijk dat er enige centimeters afstand moet blijven voor de ventilatie. Ik heb zelf ervaren met mijn HQ dat je zelfs niet iets op de kast moet zetten dat een goede afkoeling belemmert.

Zo zie je maar, de reclamefolder moet je niet te letterlijk nemen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 26 dec 2011 10:57 door peter1952. Reden: foutjes

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
Meer
26 dec 2011 10:41 #12966 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Zeker weten Frans.

In 1957 was het salaris van Jan Modaal tussen de 100 en 150 gulden.
Wel , je kent de prijs van de HiQ set al.
Wat dacht je van mijn hifi setje die compleet tegen de 3000 gulden
liep...., alleen de versterkers kostten al 1250 gulden.
Maar goed, voor deze set heb ik ruim tien jaar plazier gehad van
HiQ installaties.

Komt er nog een platenspeler bij?

:kerstman-da

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 dec 2011 10:23 #12965 door fransdemers
Tja, in het Frans moest dit natuurlijk 'haute fidelité' worden.

Die fransen hebben al jaren problemen om zich aan te passen aan andere talen...

Nu, in ieder geval waren de advertenties toch wel aanlokkelijk en hebben waarschijnlijk vele jonge vaders hierop zitten kwijlen. Maar als je de kostprijs vergelijkt met de toen destijds gemiddelde maandlonen, mochten velen zich dan wel tevreden stellen met een tafelradiotje...

Was meteen ook het kabelprobleem opgelost...:lol:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • brcf01
  • [brcf01]
Meer
26 dec 2011 09:39 - 26 dec 2011 09:42 #12964 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: HiQ set is gearriveerd, alvast een paar foto's
Hoi Frans

Ik geef je diverse leuke plaatjes van je HiQ,
dan neem ik aan dat er ook even over gepraat mag worden,
ook al is het een beetje off topic. ;)

Hier trouwens eentje uit het buitenland waar Philips de
term Hi-Q geheel niet bezigde. Highest Quality klinkt
ook niet bepaald Nederlands, maar werd wel alleen in
Nederland gebruikt.



Meer op onze HiQGN site.

:kerstboom-k
Bijlagen:
Laatst bewerkt 26 dec 2011 09:42 door brcf01.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 dec 2011 08:04 #12962 door fransdemers


Op de eerste reklamefolder zit zelfs magere hein mee te luisteren...

maar on topic please, het gaat er hem dus over dat Philips bewust de kabels niet op de folders tekent, zo heb je de indruk dat dit setje onzichtbaar in het interieur gaat blenden. als je hier eens op mijn radiokamer komt kijken, is de realiteit echter gans anders: radio's, netstekkers (véél ;) ), audiosnoeren van cd/tape/p.u., computerkabels, zendapparatuur, antennekabels...

Waar blijf je hier op de duur mee ?
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena