Skip to main content
Radio's van 1970 tot heden

Platenspeler koffer met versterker

Meer
10 nov 2019 00:54 #80541 door peter1952
Als iets defect is, moet dat gewoon gerepareerd worden, als we er van uitgaan dat het ooit goed gewerkt heeft.
Verbouwen is zonde en heeft geen enkele zin.
Probeer eens het schema uit te tekenen. Zo moeilijk is dat niet.
Wima condensatoren zijn inderdaad verdacht, dus die kun je beter vervangen. Maar er kunnen ook nog verlopen weerstanden in zitten.

Advies: Vervang eerst alleen de koppel C’s naar de EL84’ers. Ga dan foutzoeken.
Als het ding eenmaal werkt, dan de rest onder handen nemen. Andere condensatoren zullen misschien wel een verkeerde instelling van één of meer buizen geven, maar je eindbuizen zijn in ieder geval veilig.

En nogmaals: Adviezen om meteen alles maar te vervangen zijn goed bedoeld, maar hebben zelden een goed werkend apparaat opgeleverd. Pas als de fout gevonden is en de zaak werkt, verder gaan.

Ik denk dat de EBC81 als fasedraaier werkt, de EF86 wordt daar hoogst zelden voor gebruikt (o.a. bij Quad), de beide EF86 als voorversterker.

Een goed hulpmiddel is het gebruik van een signaalzoeker of een scoop. Signaal toevoeren en vervolgens van voor naar achter het signaal volgen van trap tot trap.

Dat de PU-ingang niets of weinig doet kan ook komen doordat de Dual 295 voorzien is van een kortsluitcontact dat het element kortsluit in de stop-stand. De ingang staat dan kortgesloten. Je kunt dan tijdelijk de ingang van de platenspeler loskoppelen en dan nog eens testen.

Misschien is er iemand bij jou in de buurt die het ding eens kan nakijken?

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 nov 2019 22:01 #80538 door Alexandre
Mannen bedankt voor jullie reactie. Het is zonder meer een zelfbouw, gebouwd op een vlakke plaat aluminium. Los daarvan ook op een zelfgemaakt aluminium chassis de voeding. Op de voorzijde een entree om een luidspreker aan te sluiten. Steek je daar b.v. een stekker in dan wordt de inwendige L.S. uitgeschakeld. Ik heb een site gevonden met alle Muiderkring ontwerpen en schema's. Daar kan ik geen versterker vinden met deze buizenbezetting. Mogelijk heeft de bouwer een buis vervangen door de EBC 81, deze komt in geen enkel versterker schema voor. Ik ga het morgen eens verder bekijken en foto's maken.
De pick-up ingang geeft nu lichtelijk brom bij aanraken na verwijdering van de 3 grote WIMA's in de L.S. aansluiting. Morgen meer, Alexandre

Handtekening

Meer
09 nov 2019 20:17 - 09 nov 2019 20:19 #80536 door Franc
Beantwoord door Franc in topic Platenspeler koffer met versterker
Eerst de zaak eens goed bekijken.
Proberen een schema op te tekenen.
En wat betreft de 3460 luidspreker gekoppeld aan de 3 keer 1 uF Wima C’s,
Even verder napluizen.
Het zal me niks verbazen dat er nog een grote box bijhoort en de 3460 uiteraard als hoge tonen Ls werkt.
Zeker gezien de EL84 eindtrap.
Dus nog een grote box regelen met flinke speaker.

Zoals gezegd in ieder geval de Wima dropjes vervangen, voorlopig niet de 3 grote van 1 uF, die zijn echt beter dan de kleintjes en doen verder ook geen kwaad.
Verder zou ik voorlopig niet beginnen aan de verbouw van deze versterker volgens eigen ideeen.
Het is blijkbaar al een enorm krachtig ding.

Staat er nergens het merkje Dualophon op?
Daar doet het me wel aan denken.

Maak eens een foto van het beslist leuke ding, ook de binnenkant.

Groet Frank
Laatst bewerkt 09 nov 2019 20:19 door Franc.

Meer
09 nov 2019 19:15 #80533 door Rene Daemen
Hallo alexandre
Wissel eens de ef86 met elkaar om en kijk wat hij doet
Kan 1 defect zijn waardoor hij pu niet versterkt
Kijk of signaal draad niet los zit van pu . Arm draad naar versterker.
Die wima dropjes zeker vervangen allemaal lek niet 1 goed meer
Als ik de onderdelen lees kan de versterker een amroh ontwerp zijn
Uit de jaren 50. Dan radio bullentins uit die tijd raadplegen.
Maar eerst eens kijken opnieuw opbouwen kan altijd nog.
Succes
René Daemen

René Daemen

Meer
09 nov 2019 19:05 #80530 door Huub
Beantwoord door Huub in topic Platenspeler koffer met versterker
Zet eerst maar eens een foto van de binnen kant
huub

Meer
09 nov 2019 18:31 #80527 door Alexandre
Via marktplaats kocht ik een platenspeler-koffer met versterker. Thuis bezorgd bleek het een koffertje met een Dual platenspeler 295. Verder een zelfbouw versterkertje. Best leuk gebouwd door iemand die van wanten wist. Tenminste zoals ik als bijna leek het beoordeel. Het versterkertje is in twee delen opgebouwd. Een deel de voeding met een P120D en een AZ1 met een 6010 smoorspoel. Het versterkerdeel met 2xEF86, EBC81 en 2xEL84. Via een U73 UGT is een AD3460X aangesloten. Er is een microfoonaansluiting en via een leuke omschakelaar een andere luidspreker aan te sluiten. De Philips luidspreker is aangesloten via 3 parallel geschakelde 1uF WIMA condensatoren. Het hele gebeuren bevat veel van die WIMA dingen. De pickup ingang doet niets, op de mic. ingang een aardige brom. Er is geen ingangs keuzeschakelaar. Jammer dat ik nergens een schema kan vinden. Ik denk erover om met de onderdelen een nieuw versterkertje te bouwen. Aan de andere kant wel jammer van de mooi gebouwde geheel. Het gaat mij er niet om leuk leerzaam bezig te zijn. Ik ben een herintreder, zie mijn voorstellings bericht.
Misschien hebben jullie tips of een goed idee om hier wat leuks mee te doen.
Alexandre

Handtekening

Gemaakt door Kunena