Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

kapotte Philips Bi-Ampli BX755A (?) en PhilipsBX190U

Meer
07 aug 2011 23:25 #7820 door Johannes
Na het vervangen van de C3 ontkoppelcondensator heb ik beduidend meer brom
teruggekregen en een slechtere ontvangst. De plus en de min zit goed hoor.

Grrrrrr Uutjes.....

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• hkruis
  • []
07 aug 2011 05:59 #7765 door hkruis
Hans,Ik denk dat dit de functie van C23 is. Ik zou inderdaad de teerknollen er uit halen.

Tijdens het bedrijf vind je op de anode een gelijkspanning, plus daarop de signaal-wisselspanning. Het versterkte signaal als wisselspanning op de anode kan gemakkelijk een topwaarde van 100V bereiken, waarmee dan de feitelijke potentiaal van de anode wisselt tussen 145V en 345V. Maar hogere wisselspanningen zijn ook mogelijk, dus als je een condensatortje van de anode naar massa legt, heb je minstens 400V werkspanning nodig, maar beter neem je 630V. In verband met de warmte aldaar, de levensduur, het risico bij doorslag...

Iets anders om rekening mee te houden is, dat de voedingsspanning tijdelijk hoger kan zijn tijdens het opwarmen of als de eindbuis in emissie terugloopt! In zo\'n geval kan de gelijkspanning al gemakkelijk tot boven de 300V oplopen. Maar niet boven de 400.

Als je een condensator OVER de primaire van de UGT schakelt, heb je met de gelijkspanning niet veel te maken. De condensator ziet dan alleen de wisselspanning over de UGT, die zeker niet hoger dan 250V piek is.

Henk

Meer
06 aug 2011 21:41 #7758 door Johannes
Hallo Hans,

Ik heb "iets" met de de techniek van toen. En het leuke van een radio van toen is dat deze weinig plaats inneemt. Als je kleinbehuisd bent, dan is zoiets alleen maar een voordeel.
En inmiddels het ik de storingbron al gevonden en speelt de radio weer goed.
Alleen heb ik Radio 1 op de middengolf vanavond nog niet gevonden. Wel een paar andere AM-zenders (ik ben al bijna bekeerd :P) . Radio 1 zendt mogelijk alleen overdag uit.......

Hallo Henk,

Zelf ga ik voor het Senseo koffie apparaat maar ik ben niet alleen in huis, vandaar het Nespresso ding.

En inderdaad, geduld is een schone zaak en heb ik de boosdoener inmiddels gevonden; Ik heb geen set buizen gewisseld, want de klacht leek mij niet door een buis veroorzaakt te worden, maar eerder door een teercondensator.
Ik vroeg mij af wat het nut is van van de condensator C23 in het schema. En nog erger, wat er gebeurt als die gaat lekken. De radio speelt een kwartier perfect en daarna niet meer.... Na 5 minuten afkoelen van de radio en weer opnieuw aanzetten herhaalt zich het zelfde.
Ik heb daarom de C23 aan een kant doorgeknipt en ....... wat een wonder, want de radio speelt inmiddels al weer meer dan een uur perfect :) .

Kennelijk is die condensator overbodig in het BX190U concept, maar ik zal er maandag toch maar een nieuwe in solderen, want een C'tje van 4700 pF had ik niet in voorraad.
Misschien is het dan raadzaam om de 4 overige teercondensators ook maar meteen te vervangen door moderne polyestercondensators van 630 volt. Dan ben je in een keer van alle gezeur af in de toekomst.

Groeten, Hans

Meer
06 aug 2011 20:30 - 06 aug 2011 20:47 #7753 door Flip
Hans, dan maar zelf een aanwijzer in elkaar zetten. Held! Zo te lezen zit je liefde voor radio's heel diep. De tijd dringt niet, neem de tijd. Een afspraak kunnen we altijd maken. Ik wacht met spanning af.

Groet,
Hans (uit Amsterdam)
Laatst bewerkt 06 aug 2011 20:47 door Flip.

• hkruis
  • []
06 aug 2011 20:17 #7749 door hkruis
Hans, Komt wel goed, hoeveel koffie machines zie ik op de foto. :lol:

Meer
06 aug 2011 20:03 #7746 door Johannes
De radio aan de eigenaar teruggeven zonder schaalwijzer was mijn eer te na.
Bij gebrek aan een originele aanwijzer heb ik er daarom vandaag zelf maar een gemaakt; twee messing stripjes kruiselings op elkaar gesoldeerd en precies op maat gevijld. De horizontale uiteinden omgezet zodat de wijzer soepel door de groef in het bakelieten kastje schuift en de gaatjes en zaagsneden voor het schaalkoord er in gemaakt.
Tot slot zwart gespoten en een wit biesje op gemaakt. Het was een heel gepruts maar het werkt zoals het hoort en het ziet er weer netjes uit.

Alleen werkt de radio helaas niet meer zoals het hoort. Gisteren nog wel..... Na een kwartier goed spelen begint de radio te storen en te kraken en te knisperen.
Ik heb de koppelcondensator C22 en de ratelcondensator al door nieuwe C's vervangen, maar dat heeft tot nu toe geen resultaat.

Ik ga om alles uit te sluiten eerst een setje goede buizen plaatsen en mocht dat geen oplossing bieden, dan gaan maandag alle overige teercondensators er uit.
De tijd dringt want woensdag moet de radio weer terug .........

Groeten, Hans
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Flip

Gemaakt door Kunena