Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

kapotte Philips Bi-Ampli BX755A (?) en PhilipsBX190U

• hkruis
  • []
09 aug 2011 17:44 - 09 aug 2011 17:47 #7902 door hkruis
Nu het schema en de radio bekend was, konden er nog wat metingen verricht worden.

Op de EF85 was de de spanning op pin 8 (rooster uit) veel te laag, 16 volt en moet 60 volt zijn. Hierdoor was er onvoldoende volume en ook de EM80 werkte niet goed. Gelijk maar de R 60,21,48,20 vervangen. Deze bleken alle fors verlopen. Hierna werkte de EM80 weer naar behoren.

Als je goed op plaatje van de EF85 kijkt zie je dat ik daar een fout maak, Ik had een voedings weerstan iets op zij gebogen om bij de weerstanden te kunnen. De R maakte sluiting naar arrde met tot gevolg dat accuut de weerstanden R1 en R1a in no-time in de fik vlogen. Het ging razendsnel, dom dus. Kon toen ook nog even de 2 vermogensweerstanden vervangen.

Na dit intermezzo, de radio uitgebreid getest, schaal en knoppen nog even gereinigd. en de boel in elkaar gezet.

Bijlage Gereed.jpg niet gevonden

De radio is ondertussen weer in zijn oorspronkelijke habitat en ik wens Hans uit Amsterdam er veel mooi luister plezier mee. Niet alleen ipod's afspelen Hans met Johnny Cash, maar ook de radio.

Henk
Laatst bewerkt 09 aug 2011 17:47 door hkruis.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 aug 2011 09:48 #7874 door Flip
@Henk,
Mijn vader was niet iemand die aan een radio als deze zal hebben zitten prutsen. Het apparaat is kan ik me herinneren wel eens in de reparatie geweest. Wellicht dat er toen andere buizen zijn ingezet.

Hans (Flip)

• hkruis
  • []
09 aug 2011 05:01 #7863 door hkruis
Mogge Paul, Beetje gelijk heb je, 2 modellen in 1 topic en dan ook nog onduidelijkheid over wel model.

Hans is bezig met de BX190U, laats bekende berichtje, nog wat brom. Volgens mij had Hans gemeld dat de Ratel C vervangen was en C23 moet er gewoon in, wat Hans ook gedaan heeft.

Henk, ik dus, is bezig met de BX653A, Laatst bekend probleem was model en de EM80 slechte uitslag. Maar nu ik het juiste schema heb is dat zo opgelost.

We doen het de volgende keer anders, als er zich weer zo een situatie voor doet.

Henk

Meer
08 aug 2011 22:48 - 08 aug 2011 22:49 #7862 door Paul Brouwer
Hoi Hans,

Ik ben het spoor een beetje bijster omdat ik twee verschillende verhalen leest op twee fora. Dit is niet bevoordelijk. :angry:

Zet nu eens op een rijtje wat er allemaal vervangen (of weggehaald) is. Controleer ook de pertinax buishouders van de UY41 en UL41 eens op verkoling aangezien deze toch behoolijk heet worden. Als de UY41 vervangen is door een gebruikt exemplaar zou ik toch een ander (nieuw) exemplaar proberen en het contact van de bekerelco met het chassis controleren of tijdelijk door nieuwe vervangen.

Die C23 zou ik zeker terugzetten net als C4. Mijns inziens kan jij hier gewoon de 630V-C's van Jukebox Revival gebruiken.

Groeten,
Paul

PS
Twee restauraties in een threat is erg onhandig.
Laatst bewerkt 08 aug 2011 22:49 door Paul Brouwer.

• hkruis
  • []
08 aug 2011 18:59 #7841 door hkruis
Hi Han, ja zoiets zet je volledig op het verkeerde been. Vond het al raar dat de metingen op de EABC80 totaal niet klopte met de EBF80. heeft een volledige andere pin bezetting, kortom een geheel andere buis. Radio speelt nu alweer een stuk beter, dat wel, maar is er nog niet. Volume blijft iets achter bij wat dit toestel moet kunnen.

Blijft over dat de EM80 op pin 1 geen negatieve spanning krijgt, ik meet -1.5 volt. Heb R48 al vervangen door 10M, was 3M, Misschien toch maar naar 12M brengen. Nu ik een juist schema heb zie ik nog wel een paar erretjes die het probleem zouden kunnen zijn, ook rond de EF85.

Komt goed.

Henk

Meer
08 aug 2011 18:06 #7839 door Verdicom
En eigenwijs dat ik ben.

Ik zag de foto's die je op het andere forum hebt gezet en dacht: hola, er zit juist wèl FM op.
Staat op de schaal.

Maar je bent de eerste niet die door een verkeerde sticker op het verkeerde been wordt gezet. En je zal ook niet de laatste zijn. Uiteindelijk kom je er toch wel achter.
Maar welke grapjurk dat heeft gevogeld, dat is weer wat anders.

Groeten,
Han

Gemaakt door Kunena