Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

kapotte Philips Bi-Ampli BX755A (?) en PhilipsBX190U

• hkruis
  • []
08 aug 2011 17:44 #7836 door hkruis
En zoals geantwoord op het NFOR,

beste Matthias, wat moeten wij zonder jou als Goeroe :-D . ik ben gelijk even naar de werkplaats gereden en heb nogmaals gekeken. Op de radio zit duidelijk de sticker van de BX755A, maar dat is ie niet. was mij nog niet opgevallen, maar de radio heeft 1 knop minder en de buizen bezetting is geheel volgens een BX653A. Klopt ook met de speakers e.d.

Het is dus een BX653A, met een verkeerde sticker achterop.

Ik vind het niet erg, daar heb ik tenminste alle documentatie van.

Bedankt

Gr. henk

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 aug 2011 16:59 #7835 door Matthias Meijer
Zoals uitgelegd op het NFOR: je hebt een BX653A, Henk ;)

Groeten,

Matthias

• hkruis
  • []
08 aug 2011 16:07 - 08 aug 2011 16:10 #7833 door hkruis
Ik heb de buizen spec's even bekeken en de EABC 80 hoort er niet in thuis, het moet een EBF80 zijn. Dit klopt ook wel met de uitslag van de EM80, die is met de verkeerde buis minimaal. De hoogspanning staat op pin 6 bij de EBF80, althans dat zou moeten en de AVR komt vanaf pin9. Met de EABC80 erin gaat dit dus fout.

EABC80

==========================================

EBF80

Ik denk dat het achterschot fout is, en er in het verleden een verkeerde buis is ingezet. De EM80 werkte ook niet goed en ik had er al een nieuwe in, gaf meer licht maar geen uitslag.

Nog even goed bekijken waaarom de radio wel speelt zoals hij nu doet, kennelijk zitten de detector een beetje op dezelfde aansluitingen.

Henk
Bijlagen:
Laatst bewerkt 08 aug 2011 16:10 door hkruis.

• hkruis
  • []
08 aug 2011 15:39 - 08 aug 2011 16:10 #7831 door hkruis
Oja, dit wilde ik ook nog opmerken

citaat ; Mijn wiskunde leraar zij vroeger steeds: met begrip en inzicht kom je ver in het leven.

en met sociale vaardigheden, en die heb je gelukkig ook. : prima :

Henk
Laatst bewerkt 08 aug 2011 16:10 door hkruis.

• hkruis
  • []
08 aug 2011 15:37 #7830 door hkruis
Hi Hans, je vordert. Heb even gelezen op het NFOR. wordt dus nog even zoeken, R14 is goed neem ik aan, Misschien C4 even losnemen en resiltaten horen. Anders de brom opsporen met de scoop.

Maar ik heb ook iets geks met de BX755A.

De BX 755A die ik onderhanden heb, heeft een buizen bezetting volgens een Philips boekje van EF89, ECH81, EBF80, ECC83, 2xEL84, 2xEZ80, EM80.

Ik kwam er vandaag achter dat er geen EBF80 in geplaatst is maar een EABC80. Op het achterschot van de radio wordt ook een EABC 80 vermeld.

De radio speelt redelijk goed, maar niet zoals het zou moeten. Ik kan ook geen enkele hoogspanning op de EABC 80 vaststellen.

Ik ga de BX735A en BX745A schema's maar eens bekijken, deze hebben een buizen bezetting die er op lijkt. Schema BX755A kan ik echt nergens vinden. ook in mijn eigen doc. niet. Misschien hoort de achterplaat er niet bij en is deze ooit verwisseld. Ik hab begrepen dat de vader van Hans uit Amsterdam, ook wel eens knutselde. Verder was alles aan de radio volgen mij origineel.

Gr. henk

Meer
08 aug 2011 11:48 - 08 aug 2011 11:53 #7828 door Johannes
De vraag omtrent het beter spelen van de radio zonder de C3 aan te sluiten heb ik ook op het andere - meer technische - forum gesteld
www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=99955
Ton had wel gelijk dat je met het loskoppelen van de C3 een ander bestaand probleem verdoezelt. Nu dat andere probleem nog zien op te lossen.

ook dat gaat lukken :)

Mijn wiskunde leraar zij vroeger steeds: met begrip en inzicht kom je ver in het leven.

Hans
Laatst bewerkt 08 aug 2011 11:53 door Johannes.

Gemaakt door Kunena