Radio's van 1950 tot 1970
Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
16 dec 2019 21:27 #81024
door Buisman24
Beantwoord door Buisman24 in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
De volgende gebruiker (s) zei dank u: admin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
16 dec 2019 21:23 #81023
door Buisman24
Beantwoord door Buisman24 in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
Haha , nee . Ik verkoop 'm niet hoor, hij is uit mijn geboortejaar 
Ik was gewoon even een beetje gefrustreerd toen ik merkte dat het stereolampje bleef branden toen ik de mono knop indrukte. Ik ging er, logischerwijze?, van uit dat het stereolampje dan uit zou moeten gaan.
Na een verse Westmalle tripel en een goede nachtrust( en een dag werken) heb ik net het reserve printje met de potmeter er weer in gesoldeerd. Geen licht.... toen de potmeter naar de uiterste standen gedraaid en zie daar, het stereolampje reageert weer! Ik heb 'm nu een tijd aanstaan en tot nu toe gaat het stereolampje weer uit als ik aan de zenderknop draai. Het is wel degelijk stereo wat er uit de boxen komt, ik kon het net goed horen...Probleem is een beetje dat ik hier in Venlo niet veel zenders in stereo ontvang, ik geloof alleen de stadsomroep en 100% NL.

Ik was gewoon even een beetje gefrustreerd toen ik merkte dat het stereolampje bleef branden toen ik de mono knop indrukte. Ik ging er, logischerwijze?, van uit dat het stereolampje dan uit zou moeten gaan.
Na een verse Westmalle tripel en een goede nachtrust( en een dag werken) heb ik net het reserve printje met de potmeter er weer in gesoldeerd. Geen licht.... toen de potmeter naar de uiterste standen gedraaid en zie daar, het stereolampje reageert weer! Ik heb 'm nu een tijd aanstaan en tot nu toe gaat het stereolampje weer uit als ik aan de zenderknop draai. Het is wel degelijk stereo wat er uit de boxen komt, ik kon het net goed horen...Probleem is een beetje dat ik hier in Venlo niet veel zenders in stereo ontvang, ik geloof alleen de stadsomroep en 100% NL.
16 dec 2019 16:14 #81019
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
Volgens mij heeft de topic starter het ding al gedumpt.
Tjerk, 9ZZ
16 dec 2019 15:30 - 16 dec 2019 15:36 #81017
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43a radio
DIT is ook mijn LAATSTE opmerking over dab PHILIPS radio
Peter het berust NIET op waarheid hij is perfekt gemaakt
door een groot aantal chinezen die handig en met een goed denk werk verichten
ook nar de maatstaven van philips wens voor de tevreden klant
ik ken WEL anderen merken met de uivels opgenoemd door jou
huub
Peter het berust NIET op waarheid hij is perfekt gemaakt
door een groot aantal chinezen die handig en met een goed denk werk verichten
ook nar de maatstaven van philips wens voor de tevreden klant
ik ken WEL anderen merken met de uivels opgenoemd door jou
huub
Laatst bewerkt 16 dec 2019 15:36 door Huub.
16 dec 2019 13:34 - 16 dec 2019 14:22 #81016
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43a radio
Huub, nog even over DAB en ik ga daar verder niet meer over discussiëren. Mijn DAB is van een zeer gerenommeerd merk en ook niet één van de goedkoopste. Dat jij tevreden bent, prima.
Maar ondertussen heb ik ook eens het e.e.a. opgezocht over de jou zo geroemde DAB radio. Niet iedereen is er tevreden mee. Er zijn veel klachten, o.a. gammele potmeter, wegvallende ontvangst en andere malheur.
Ik wil wel eens weten of die radio over enkele jaren nog steeds goed functioneert.
Het nadeel van de meeste DAB ontvangers vind ik dat je geen externe antenne op kunt aansluiten. Dat is in veel gevallen echt nodig voor goede ontvangst.
Maar goed, hier ging de draad dus niet over, maar dit wilde ik er toch nog even over zeggen.
Dan weer terug naar de B6X43a.
René, voordat je een bepaald technisch verhaal ophangt dat niet (b)lijkt te kloppen duik dan eerst eens in het schema van een toestel.
Een B6X43a heeft geen balanseindtrap en ook geen fasedraaier. De ECC83 is gewoon een dubbele voorversterker die elk een EL84 aansturen (het is stereo). De EAA91 is de FM discriminator en heeft niets met de stereo omschakeling te maken. Als die slecht zou zijn zou je een zwaar vervormd geluid hebben op FM. En een slechte(re) ECC83 heeft alleen een mindere weergave ten gevolge. Die buis staat zo tam ingesteld dat die wel heel erg versleten moet zijn wil de boel niet goed meer werken.
En de stereo/mono schakelaar verbindt alleen maar links en rechts door bij mono en schakelt bij mono de balansregelaar uit.
Zou die schakelaar vuil zijn dan zou je alleen stereo geluid horen.
Het kan ook best zijn dat de stereo decoder een probleem heeft. Daar zitten elco's in die na zoveel jaren uitgedroogd zijn. Ik weet niet of dat destijds gebeurd is.
Ik denk dat het toestel een keer naar iemand toe moet die het zaakje eens grondig bekijkt. Het geld is al uitgegeven, kun je beter zorgen dat het goed komt.
Als de decoder goed is, is het verschil tussen mono en stereo prima te horen.
Nogmaals: Het is best op te lossen.
Groeten,
Peter
Maar ondertussen heb ik ook eens het e.e.a. opgezocht over de jou zo geroemde DAB radio. Niet iedereen is er tevreden mee. Er zijn veel klachten, o.a. gammele potmeter, wegvallende ontvangst en andere malheur.
Ik wil wel eens weten of die radio over enkele jaren nog steeds goed functioneert.
Het nadeel van de meeste DAB ontvangers vind ik dat je geen externe antenne op kunt aansluiten. Dat is in veel gevallen echt nodig voor goede ontvangst.
Maar goed, hier ging de draad dus niet over, maar dit wilde ik er toch nog even over zeggen.
Dan weer terug naar de B6X43a.
René, voordat je een bepaald technisch verhaal ophangt dat niet (b)lijkt te kloppen duik dan eerst eens in het schema van een toestel.
Een B6X43a heeft geen balanseindtrap en ook geen fasedraaier. De ECC83 is gewoon een dubbele voorversterker die elk een EL84 aansturen (het is stereo). De EAA91 is de FM discriminator en heeft niets met de stereo omschakeling te maken. Als die slecht zou zijn zou je een zwaar vervormd geluid hebben op FM. En een slechte(re) ECC83 heeft alleen een mindere weergave ten gevolge. Die buis staat zo tam ingesteld dat die wel heel erg versleten moet zijn wil de boel niet goed meer werken.
En de stereo/mono schakelaar verbindt alleen maar links en rechts door bij mono en schakelt bij mono de balansregelaar uit.
Zou die schakelaar vuil zijn dan zou je alleen stereo geluid horen.
Het kan ook best zijn dat de stereo decoder een probleem heeft. Daar zitten elco's in die na zoveel jaren uitgedroogd zijn. Ik weet niet of dat destijds gebeurd is.
Ik denk dat het toestel een keer naar iemand toe moet die het zaakje eens grondig bekijkt. Het geld is al uitgegeven, kun je beter zorgen dat het goed komt.
Als de decoder goed is, is het verschil tussen mono en stereo prima te horen.
Nogmaals: Het is best op te lossen.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Laatst bewerkt 16 dec 2019 14:22 door peter1952. Reden: aanvulling tekst
16 dec 2019 12:07 - 16 dec 2019 12:14 #81015
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43a radio
Weet je wat het probleem is Rene D
wij hebben in krommenie geen legen kamer hoeken
maar aan een legen langen kamer wand klint het ook beter
maar je moet dat wel allemaal hebben
ook een goeden buiten antennen driepool mischien
dat hebben ze ook nodig voor stereo zonder ruis
werkt dan het lampje dan ook wel goed .
huub
wij hebben in krommenie geen legen kamer hoeken
maar aan een legen langen kamer wand klint het ook beter
maar je moet dat wel allemaal hebben
ook een goeden buiten antennen driepool mischien
dat hebben ze ook nodig voor stereo zonder ruis
werkt dan het lampje dan ook wel goed .
huub
Laatst bewerkt 16 dec 2019 12:14 door Huub.