Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio

Meer
10 dec 2019 11:55 #80936 door Huub
Nou ja ik kan de gedachten gang van ene huub wel
vermelden gebruik een lampje
van de juisten volt en ma
aanwezige huub ,nog

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
10 dec 2019 11:40 #80935 door Rene Daemen
In principe is het een flipflop schakeling
Als je een tweede heb van Huub
Kun je eens proberen aan de potmeter te draaien
Het lampje moet dan uitgaan. En dan oplichten als je een stereo uitzending heb
Ik weet niet of de AC torren vervangen zijn door moderner silicium transistoren
Maak eens een foto van het Printje kan ik zien wat Huub destijds heb gedaan
Al zal het printje nier werken heb je gewoon een stereo uitzending gaat niet naar Mono alleen indicatie werkt dan niet. Decoder werkt wel
In principe verving Huub veel onderdelen maar wat hij met de germanium transistor deed durf ik zo niet te zeggen.
Misschien Dat Peter hier op kan reageren.
Helaas is Huub ons ontvallen anders had hij ook met raad en daad klaar gestaan.
Anders een keer het toestel eens meenemen naar de reparatie dagen van de NVHR daar kunnen de technisie ook eens naar kijken hebben meet apparatuur.
Succes
René Daemen

René Daemen

Meer
10 dec 2019 07:05 #80933 door PE9ZZ
Wat gebeurt er als je aan R302 gaat zwengelen? Gaat-ie dan alsnog uit of niet? Waarschijnlijk zijn de PNP geraniumtorren lek. Deze kunnen zonder meer worden vervangen door siliciumtorren als BC557B. R302 moet dan zeker bijgesteld worden:

C301 en zeker C302 zullen ook wel vermoeid zijn maar niet de oorzaak van dit probleem.

Tjerk, 9ZZ

Meer
09 dec 2019 22:19 - 09 dec 2019 22:21 #80931 door Buisman24
Hallo,

Ik heb anderhalf jaar geleden een gereviseerde B6X43a radio gekocht bij Vintage electronica in Krommenie. Mooie radio, maar het stereolampje heeft kuren. Als de radio pas aanstaat gaat het stereolampje branden als ik een sterke zender te pakken heb, en weer uit als ik naar een andere zender draai. Op een gegeven moment gaat het stereolampje echter niet meer uit en blijft constant branden, ook als er op ruis afgestemd is of op de middengolf ofzo..... Ik heb van de verkoper een ander, door hem getest, lampdriver printje opgestuurd gekregen en dat erin gesoldeerd, maar het probleem blijft. Hebben jullie een idee wat het probleem kan zijn?

Ik heb onderstaande artikel nog met interesse gelezen, maar ik heb de uiteindelijke bevindingen van de auteur niet kunnen ontdekken, in de op één na laatste post schreef hij dat hij er “ morgen” op terug zou komen, maar dat was in 2012 :P

www.buizenradioclub.nl/forum/28-radios-v...lips-stereo-decoders

Gr. Theo
Laatst bewerkt 09 dec 2019 22:21 door Buisman24. Reden: Taalfouten

Gemaakt door Kunena