Radio's van 1950 tot 1970
Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
17 dec 2019 09:50 #81031
door Huub
Beantwoord door Huub in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
Mono toets is ook voor ALS men mono
platen draait en ook voor ruis bij mono
ontvangst en dat is behoorlijk aanwezig
zonder goeden buiten antennen .
Huub
platen draait en ook voor ruis bij mono
ontvangst en dat is behoorlijk aanwezig
zonder goeden buiten antennen .
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
17 dec 2019 06:46 #81030
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
Nou, eind goed al goed!
Omdat het potmetertje was vervangen klapt de flipflop te vroeg om en door ruis enzo wat meekomt kan-ie niet weer terugklappen. Het potmetertje is nodig om op het juiste niveau tussen de beide omklappunten te kunnen instellen. En in zo'n oud toestel kan natuurlijk van alles verlopen.
Buisman24 schreef : @ PE9ZZ: je had gelijk met de potmeter, al begrijp ik nog niet waarom het lampje eerst continue bleef branden. Misschien omdat het oud spul is en daarom onvoorspelbaar...
Omdat het potmetertje was vervangen klapt de flipflop te vroeg om en door ruis enzo wat meekomt kan-ie niet weer terugklappen. Het potmetertje is nodig om op het juiste niveau tussen de beide omklappunten te kunnen instellen. En in zo'n oud toestel kan natuurlijk van alles verlopen.
Tjerk, 9ZZ
17 dec 2019 00:24 #81028
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
De mono knop kun je indrukken als je zender zwak is en in stereo erg ruist
Vroeger kwam dit meer voor dan nu in gebieden wat ver buiten de steunzender
Valt kan ontvangst minder zijn en erg ruis deuk mono toets is en ruis word minder.
Daarvoor zit hij
Vroeger kwam dit meer voor dan nu in gebieden wat ver buiten de steunzender
Valt kan ontvangst minder zijn en erg ruis deuk mono toets is en ruis word minder.
Daarvoor zit hij
René Daemen
16 dec 2019 23:42 #81027
door Buisman24
Beantwoord door Buisman24 in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
@ peter1952. Waarom hebben ze er een aparte mono en stereoknop opgezet als de radio toch zelf omschakelt tussen stereo/mono ?
@ PE9ZZ: je had gelijk met de potmeter, al begrijp ik nog niet waarom het lampje eerst continue bleef branden. Misschien omdat het oud spul is en daarom onvoorspelbaar...
Sowieso iedereen bedankt voor de tips en info !
@ PE9ZZ: je had gelijk met de potmeter, al begrijp ik nog niet waarom het lampje eerst continue bleef branden. Misschien omdat het oud spul is en daarom onvoorspelbaar...
Sowieso iedereen bedankt voor de tips en info !
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
16 dec 2019 22:36 #81026
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
:thumbsup: :radio:
Cees- pa1dba
16 dec 2019 22:16 #81025
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic Vraag over stereolampje Philips B6X43A radio
Goed gedaan! Is het toch gelukt.
Wat het aanblijven van het stereo lampje betreft: Er zijn wel merken waar het lampje uitgaat als je het toestel op mono zet. Lijkt mij niet logisch, want hoe moet je anders weten dat de zender in stereo uitzendt?
Overigens kan je het toestel gewoon op stereo laten staan, ook bij mono uitzendingen/zenders. De decoder maakt dan gewoon een mono signaal. Bij zwakke (stereo) zenders is er wat minder ruis als je het toestel op mono zet.
Groeten,
Peter
Wat het aanblijven van het stereo lampje betreft: Er zijn wel merken waar het lampje uitgaat als je het toestel op mono zet. Lijkt mij niet logisch, want hoe moet je anders weten dat de zender in stereo uitzendt?
Overigens kan je het toestel gewoon op stereo laten staan, ook bij mono uitzendingen/zenders. De decoder maakt dan gewoon een mono signaal. Bij zwakke (stereo) zenders is er wat minder ruis als je het toestel op mono zet.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.