Radio's van 1950 tot 1970
Nieuwe Volksempfaenger
02 aug 2017 16:55 #68059
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nieuwe Volksempfaenger
Nou, m'n prul is binnen. Ondanks DHL (Duurt Heel Lang) erg snel. Ding staat op 130 V, maar goed dat het netsnoer kapot is. Er missen twee schroefjes, eentje van de achterwand (M3 en een fucken half) en eentje voor de beugel van de elco van 8 uF. M weetikveel. De module onder de netztrafo puilt uit, denk dat daar ook een elco inzit die de eeuwige jachtvelden heeft opgezocht. Moet ik uitzoeken in de doc die ik vast wel ergens heb liggen (qua layout dan, geen idee op dit moment). Buizen zijn origineel en erg smerig. Gelukkig is de markering vrij robuust dus die zijn wel mooi schoon te poetsen. De kast is helemaal heel, alleen smerig, net als de knopjes. Luidsprekerdoek is goor en uitgelubberd maar misschien doet Biotex wonderen, anders reprodoek bij Corrien Maas. Er staan maar twee hakenkruisjes op, op de achterwand en op de trafo. Met de term "Reichsrundfunk". Op het frontpaneel alleen maar die Adler.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
02 aug 2017 00:14 #68051
door Nico H
Nico H
Beantwoord door Nico H in topic Nieuwe Volksempfaenger
Hoi allemaal,
Ikzelf heb een jaar of 10 geleden exact dezelfde 301 gekocht.
Ook met de namen op de schaal. Wat ik begreep, zou deze uitvoering rond 1937/38 zijn gebouwd.
Ik heb er flink aan mogen sleutelen, de blokc's waren al knullig vervangen. Dus het interne zo netjes mogelijk gefatsoeneerd, en goed hersteld. In mijn geval werd ook de voedingstrafo bloedheet, deze zijn vaak slecht.
De onvolprezen Hr Woudsma heeft destijds deze trafo perfect kunnen herstellen.
Later ooit nog eens originele oranje kartonnen plaatjes op de kop getikt, welke precies over de knoppen past.
De tekst op het papiertje liet niets te wensen over aan duidelijkheid: het beluisteren van buitenlandse zenders zenders was ten strengste verboden, en zou zwaar worden gestraft! Aldus het fijne derde rijk regime van die tijd...
De radio heeft inmiddels ook een voorzetapparaatje gekregen. Ik heb begrepen dat dit enkel toegestaan was voor hoger geplaatste mensen. Dit kastje schuift zo kant en klaar in de antennebussen, en werkt als een extra zeefkring. De radio speelt erg duidelijk. en ehhhhh. KNEITERHARD! Ik zet em zelden aan, want je wordt er stapeldol van! Gesproken woord is zonder probleem door het hele huis te horen. Ik ben bang dat dit géén toeval was, maar een bewuste ontwerpfeature... Wel gaaf dat ie het zo goed doet overigens.
Het hoort bij radiogeschiedenis, daarom heb ik ze ook gerestaureerd en spelend staan.
Overigens heb ik alle buizen met de bijbehorende foute merktekens er inzitten. Die hebben zelden een emissie van meer dan 50%, ook bewust zo gedaan...
Groet,
Nico.
Ikzelf heb een jaar of 10 geleden exact dezelfde 301 gekocht.
Ook met de namen op de schaal. Wat ik begreep, zou deze uitvoering rond 1937/38 zijn gebouwd.
Ik heb er flink aan mogen sleutelen, de blokc's waren al knullig vervangen. Dus het interne zo netjes mogelijk gefatsoeneerd, en goed hersteld. In mijn geval werd ook de voedingstrafo bloedheet, deze zijn vaak slecht.
De onvolprezen Hr Woudsma heeft destijds deze trafo perfect kunnen herstellen.
Later ooit nog eens originele oranje kartonnen plaatjes op de kop getikt, welke precies over de knoppen past.
De tekst op het papiertje liet niets te wensen over aan duidelijkheid: het beluisteren van buitenlandse zenders zenders was ten strengste verboden, en zou zwaar worden gestraft! Aldus het fijne derde rijk regime van die tijd...
De radio heeft inmiddels ook een voorzetapparaatje gekregen. Ik heb begrepen dat dit enkel toegestaan was voor hoger geplaatste mensen. Dit kastje schuift zo kant en klaar in de antennebussen, en werkt als een extra zeefkring. De radio speelt erg duidelijk. en ehhhhh. KNEITERHARD! Ik zet em zelden aan, want je wordt er stapeldol van! Gesproken woord is zonder probleem door het hele huis te horen. Ik ben bang dat dit géén toeval was, maar een bewuste ontwerpfeature... Wel gaaf dat ie het zo goed doet overigens.
Het hoort bij radiogeschiedenis, daarom heb ik ze ook gerestaureerd en spelend staan.
Overigens heb ik alle buizen met de bijbehorende foute merktekens er inzitten. Die hebben zelden een emissie van meer dan 50%, ook bewust zo gedaan...
Groet,
Nico.
Nico H
31 jul 2017 13:09 - 31 jul 2017 13:13 #68037
door Johannes
Beantwoord door Johannes in topic Nieuwe Volksempfaenger
Dag Tjerk,
Mooie aanwinst heb je gescoord via Ebay. Men kan dit een flutradio noemen, maar de eenvoudige techniek is natuurlijk bewust zo gekozen om een radio voor iedereen betaalbaar te maken en daarom past deze radio zo mooi in het tijdsbeeld van toen.
En wat de Swastika's of hakenkruizen betreft die je op allerlei onderdelen van de radio zult aantreffen moet je je vooral niet schuldig voelen. Het is al een heel oud symbool, alleen heeft het in de nazitijd helaas een nogal beladen betekenis gekregen en dat is eigenlijk best jammer. Zie ook de volgende link: nl.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symbool)
En als we het toch over flutradio's hebben.......... wat dacht je van de Philips 37A uit 1945 - het Luistervinkje? Het was ook een simpel toestelletje gebouwd uit onderdelen die Philips in 1944/'45 nog kon vinden. Het radiootje klinkt voor zo'n simpel ding helemaal niet slecht. En tegenwoordig hebben verzamelaars er een flink bedrag voor over, want een mooie 37A kom je niet vaak meer tegen......
En mocht iemand nog een mooie 37A in aluminium uitvoering willen verkopen, dan houd ik mij uiteraard aanbevolen.....:thumbsup:
Groeten van Hans
Mooie aanwinst heb je gescoord via Ebay. Men kan dit een flutradio noemen, maar de eenvoudige techniek is natuurlijk bewust zo gekozen om een radio voor iedereen betaalbaar te maken en daarom past deze radio zo mooi in het tijdsbeeld van toen.
En wat de Swastika's of hakenkruizen betreft die je op allerlei onderdelen van de radio zult aantreffen moet je je vooral niet schuldig voelen. Het is al een heel oud symbool, alleen heeft het in de nazitijd helaas een nogal beladen betekenis gekregen en dat is eigenlijk best jammer. Zie ook de volgende link: nl.wikipedia.org/wiki/Swastika_(symbool)
En als we het toch over flutradio's hebben.......... wat dacht je van de Philips 37A uit 1945 - het Luistervinkje? Het was ook een simpel toestelletje gebouwd uit onderdelen die Philips in 1944/'45 nog kon vinden. Het radiootje klinkt voor zo'n simpel ding helemaal niet slecht. En tegenwoordig hebben verzamelaars er een flink bedrag voor over, want een mooie 37A kom je niet vaak meer tegen......
En mocht iemand nog een mooie 37A in aluminium uitvoering willen verkopen, dan houd ik mij uiteraard aanbevolen.....:thumbsup:
Groeten van Hans
Laatst bewerkt 31 jul 2017 13:13 door Johannes.
30 jul 2017 10:02 #68008
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic Nieuwe Volksempfaenger
@Cees: Dat was het album Radioaktivitaet, en er stond een Kleinempfaenger (DKE38) op. Ik heb hem nog op vinyl, beregaaf! Overigens heeft Kraftwerk de swastika die ook hier op staat weggepoetst.
@Cees1DBA: dank je! Overigens denk ik dat een EF80 op 4 V het ook prima zal doen mocht het nodig zijn. Maar gezien de beschrijving denk ik eerder aan een stukke spoel of los draadje. En natuurlijk duffe elco's.
@Cees1DBA: dank je! Overigens denk ik dat een EF80 op 4 V het ook prima zal doen mocht het nodig zijn. Maar gezien de beschrijving denk ik eerder aan een stukke spoel of los draadje. En natuurlijk duffe elco's.
Tjerk, 9ZZ
- Cees PA1DBA
- [Cees PA1DBA]
-
- Cees
Minder
Meer
30 jul 2017 00:10 #68006
door Cees PA1DBA
Cees- pa1dba
Beantwoord door Cees PA1DBA in topic Nieuwe Volksempfaenger
Leuk ontvangertje ,Tjerk.
ga het volgen, AF7 slingert hier nog wel als je hem nodig hebt
ga het volgen, AF7 slingert hier nog wel als je hem nodig hebt
Cees- pa1dba
29 jul 2017 23:48 - 29 jul 2017 23:53 #68005
door Cees
Beantwoord door Cees in topic Nieuwe Volksempfaenger
Tjerk,
Succes met je nieuwe aanwinst.
Dit soort radio's doen mij denken aan de LP van Kraftwerk, Autobahn.
Op de hoes staat een afbeelding van zo'n dergelijk simpel radiotje.
Cees.
Succes met je nieuwe aanwinst.
Dit soort radio's doen mij denken aan de LP van Kraftwerk, Autobahn.
Op de hoes staat een afbeelding van zo'n dergelijk simpel radiotje.
Cees.
Laatst bewerkt 29 jul 2017 23:53 door Cees.