Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

FM overmodulatie

Meer
27 mei 2016 07:41 - 27 mei 2016 07:42 #60880 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
Nee, FM modulatie ligt vast. Ik denk dat er wat mis is in de discriminator. De enige manier om erachter te komen is meten met een meetzender. Moduleer met een 1 kHz sinus op maximale zwaai (75 kHz) en prik je scoop (of vervormingsmeter) op de uitgang van de discriminator. Moet je wel al die apparatuur hebben natuurlijk, anders had je deze vraag niet gesteld... In ieder geval is hier C69 verdacht.

Wat ook kan is dat de midfrequent niet precies op 10.7 MHz is afgeregeld maar daarvoor heb je dan weer een wobbulator nodig. Wat ik in dit geval wel doe is 10.7 MHz injecteren op de anode van de tweede EC92 (met de buis eruit via een ontkoppel-C) en dan op maximaal signaal afregelen.

Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 27 mei 2016 07:42 door PE9ZZ.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 mei 2016 23:42 - 26 mei 2016 23:51 #60878 door Huub
Beantwoord door Huub in topic FM overmodulatie
baan de FM schakelaar een weerstandje naar massa mischien ..
Zit er wel een afscherm bus op de ecc 85 FM unit goed aan massa ?
verders is er naar mijn inziens niks aan te doen
mischien de sterkte afgifte trimmer ..
Huub
Laatst bewerkt 26 mei 2016 23:51 door Huub.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 mei 2016 22:53 #60877 door marcola64
FM overmodulatie werd gestart door marcola64
Een vraagje voor de guru's hier die ervaring hebben met de recentere buizenradio's:
Ik heb een Nordmende Carmen 303 opgeknapt. De middengolf klinkt fantastisch, maar FM is behoorlijk overgemoduleerd.
Nu heb ik dat al eerder gehoord bij enkele recente Philips ontvangers die ik onder handen heb gehad.
Wat is hier aan de hand?
- Is de modulatiediepte tegenwoordig te groot voor deze oudere radio's?
- Moet er nog iets vervangen worden waar ik geen rekening mee heb gehouden?
Wie kan me hier verder helpen... (schema toegevoegd)

Marco
Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena