- Berichten: 329
Radio's van 1950 tot 1970
FM overmodulatie
06 jun 2016 22:24 #60996
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
Ik ben echt enorm blij met alle goede tips en adviezen die ik heb gekregen! Besef nu dat ik beter van de afregeling af had kunnen blijven en eerst zeker stellen dat er geen ander probleem is.
Die EC92's, ik zal eens een paar frisse regelen, al heb ik wel begrepen dat daar het probleem van de vervorming niet in zal zitten.
Ik was, moet ik zeggen, op het verkeerde been gezet omdat dit de derde radio is die ik onderhanden heb met FM (de anderen waren allen AM) en alle drie hadden ze deze vervorming vanaf het moment dat ze hier binnen kwamen. Dan ga je al gauw denken dat het blijkbaar zo hoort...
De juiste meetapparatuur heb ik nog niet, maar daar wordt aan gewerkt. Tot die tijd zet ik het apparaat even opzij, alhoewel de opdrachtgever in mijn nek hijgt
Over de radiozenders dezer dagen hoor je me niet klagen, 't is tenslotte voor een ieder wat hij / zij er van vindt. Simpel zat. Ik kijk nu met een schuin oog naar de 3 meter zender die ik vele jaren geleden in elkaar geknutseld heb en tijdens het perfectioneren daarvan kreeg ik ook het nodige respect voor de gevestigde orde in FM-zender land. Maar dat even off-topic.
Ik ben weer helemaal optimistisch dat dit gewoon goed kan komen!
Die EC92's, ik zal eens een paar frisse regelen, al heb ik wel begrepen dat daar het probleem van de vervorming niet in zal zitten.
Ik was, moet ik zeggen, op het verkeerde been gezet omdat dit de derde radio is die ik onderhanden heb met FM (de anderen waren allen AM) en alle drie hadden ze deze vervorming vanaf het moment dat ze hier binnen kwamen. Dan ga je al gauw denken dat het blijkbaar zo hoort...
De juiste meetapparatuur heb ik nog niet, maar daar wordt aan gewerkt. Tot die tijd zet ik het apparaat even opzij, alhoewel de opdrachtgever in mijn nek hijgt
Over de radiozenders dezer dagen hoor je me niet klagen, 't is tenslotte voor een ieder wat hij / zij er van vindt. Simpel zat. Ik kijk nu met een schuin oog naar de 3 meter zender die ik vele jaren geleden in elkaar geknutseld heb en tijdens het perfectioneren daarvan kreeg ik ook het nodige respect voor de gevestigde orde in FM-zender land. Maar dat even off-topic.
Ik ben weer helemaal optimistisch dat dit gewoon goed kan komen!
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jun 2016 21:38 #60995
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
@Peter: jouw opmerking over de discriminator niet in limiting sturen is een hele goeie. Is ook wel logisch, moderne torren IF strips hebben keramieke filters en met de IF chip zitten die altijd in limiting. Met buizen heb je toch een iets andere benadering nodig. Overigens is mijn eigen FM tunerproject meer in de richting van een torren IF strip omdat mijn filter helemaal aan het begin zit en de limiter weinig selectiviteit heeft. Een modale buizenradio heeft maar twee trappen IF versterking.
Hoe dan ook, met deze strategie moet de Carmen wel weer de sterren van de hemel gaan spelen.
Hoe dan ook, met deze strategie moet de Carmen wel weer de sterren van de hemel gaan spelen.
Tjerk, 9ZZ
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jun 2016 15:51 - 06 jun 2016 15:52 #60993
door Bert Kn
Mvg.
Bert
Beantwoord door Bert Kn in topic FM overmodulatie
Afgeven op de huidige FM zenders schijnt hier in mode te zijn
.
Ik maak geen gebruik van de kabel en pluk ze rechtstreeks hetzij met de eigen antenne of buiten antenne uit de lucht.
Op radio Veronica na, deze knalt er overdreven uit komt het allemaal prima binnen en is het goed luisteren, ook met de Philips Nederland radio's zoals de B7X63A en de B8X72A.
Ik maak geen gebruik van de kabel en pluk ze rechtstreeks hetzij met de eigen antenne of buiten antenne uit de lucht.
Op radio Veronica na, deze knalt er overdreven uit komt het allemaal prima binnen en is het goed luisteren, ook met de Philips Nederland radio's zoals de B7X63A en de B8X72A.
Mvg.
Bert
Laatst bewerkt 06 jun 2016 15:52 door Bert Kn.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
06 jun 2016 00:07 #60990
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Beantwoord door peter1952 in topic FM overmodulatie
Ik heb in de loop der jaren heel wat jaren ervaring opgedaan met radio's van allerlei soort.
Mijn ervaring is juist dat de meeste Duitse toestellen geen probleem hebben met de huidige F.M. zenders.
De problemen zitten ook vaak in verkeerde afregeling. Wat doet men? Je zet 10,7 MHz op het stuurrooster van de ECH81 en regelt dan alle M.F. kernen af op maximum signaal en de discriminator op minimale A.M. of halve spanning.
Deze methode is volkomen fout: Je krijgt zo een M.F. met een smalle top en fatsoenlijk demoduleren is niet meer mogelijk, zeker bij de grote zwaai van tegenwoordig. Vaak is het toegevoerde signaal veel te sterk, zodat de begrenzer in werking komt.
Fabrikanten zoals Philips adviseren om trap voor trap af te regelen en het ingangssignaal zo in te stellen dat de begrenzer niet in werking komt. Men adviseert nadrukkelijk dat de spanning over de ratio detector eico maximaal 3 V. mag bedragen (soms 8 V.)
Als je deze methode volgt, lijkt het toestel iets ongevoeliger, maar je zult merken dat het geluid veel beter is.
Misschien is het bewuste toestel al eens een keer "afgeregeld". Afregelen op het gehoor leidt nergens toe.
En dat die raadgevingen: Verwissel eens de twee EC92's. Mag niets uitmaken. Als de F.M. er dan helemaal mee stopt, is er echt iets mis met één van die buizen. En een huls over de ECC85? Zit er niet eens op en lost dit probleem echt niet op.
En waar moet dat weerstandje dan op?
Gewoon logisch zoeken en niet zomaar wat doen of roepen omdat dat kennelijk een keertje geholpen heeft.
Advies: Ga naar iemand met een meetzender en ga het toestel trap voor trap controleren.
Ik heb op deze manier eens een toestel op de reparatiedag volledig op de been geholpen.
Nog mooier is een wobbulator. Ik heb ook een keerbij zo'n afregeling geholpen en het resultaat was een keurige S kromme en het geluid was weer als nieuw. Het kan dus wel goed.
En waarom er dan weer sterk geageerd wordt tegen de huidige F.M. zenders snap ik niet. Lost het probleem ook niet op.
Dat weten we onderhand wel.
En trouwens Huub, je luistert toch niet meer via de F.M.? Je hebt geen kabel en Radio 5 zit niet op de F.M.
Ook bijvoorbeeld via Internet klinken de zenders beroerd.
Groeten,
Peter
Mijn ervaring is juist dat de meeste Duitse toestellen geen probleem hebben met de huidige F.M. zenders.
De problemen zitten ook vaak in verkeerde afregeling. Wat doet men? Je zet 10,7 MHz op het stuurrooster van de ECH81 en regelt dan alle M.F. kernen af op maximum signaal en de discriminator op minimale A.M. of halve spanning.
Deze methode is volkomen fout: Je krijgt zo een M.F. met een smalle top en fatsoenlijk demoduleren is niet meer mogelijk, zeker bij de grote zwaai van tegenwoordig. Vaak is het toegevoerde signaal veel te sterk, zodat de begrenzer in werking komt.
Fabrikanten zoals Philips adviseren om trap voor trap af te regelen en het ingangssignaal zo in te stellen dat de begrenzer niet in werking komt. Men adviseert nadrukkelijk dat de spanning over de ratio detector eico maximaal 3 V. mag bedragen (soms 8 V.)
Als je deze methode volgt, lijkt het toestel iets ongevoeliger, maar je zult merken dat het geluid veel beter is.
Misschien is het bewuste toestel al eens een keer "afgeregeld". Afregelen op het gehoor leidt nergens toe.
En dat die raadgevingen: Verwissel eens de twee EC92's. Mag niets uitmaken. Als de F.M. er dan helemaal mee stopt, is er echt iets mis met één van die buizen. En een huls over de ECC85? Zit er niet eens op en lost dit probleem echt niet op.
En waar moet dat weerstandje dan op?
Gewoon logisch zoeken en niet zomaar wat doen of roepen omdat dat kennelijk een keertje geholpen heeft.
Advies: Ga naar iemand met een meetzender en ga het toestel trap voor trap controleren.
Ik heb op deze manier eens een toestel op de reparatiedag volledig op de been geholpen.
Nog mooier is een wobbulator. Ik heb ook een keerbij zo'n afregeling geholpen en het resultaat was een keurige S kromme en het geluid was weer als nieuw. Het kan dus wel goed.
En waarom er dan weer sterk geageerd wordt tegen de huidige F.M. zenders snap ik niet. Lost het probleem ook niet op.
Dat weten we onderhand wel.
En trouwens Huub, je luistert toch niet meer via de F.M.? Je hebt geen kabel en Radio 5 zit niet op de F.M.
Ook bijvoorbeeld via Internet klinken de zenders beroerd.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom, marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jun 2016 09:56 #60988
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
En, om de vergelijking eerlijker te maken, m'n Grundig 1060 Zauberklang klinkt ook prima. Die lijkt erg op je Carmen.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
05 jun 2016 08:43 #60987
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
Dat klopt, en die zou juist gevoeliger moeten zijn voor dit soort effecten omdat-ie niet self limiting is. De ratiodetector is dat eigenlijk ook niet maar wel meer dan de Foster Seeley. Maar het geeft wel mooi aan dat de technologie er niet toe doet. Deze radio is gewoon stuk. Maar wel een lastige fout...thijs schreef : In de Philips BX-700A zit trouwens een Foster Seeley discriminator.
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.