Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

FM overmodulatie

Meer
04 jun 2016 23:59 #60986 door thijs
Beantwoord door thijs in topic FM overmodulatie
Dag Huub,

Ik heb vele radio's staan met 2X EC-92 in het front end. Geen centje pijn of vervorming. 2X EC92 of ECC-85 is lood om oud ijzer.
De oversturing kan in het MF of de discriminator zitten.

In de Philips BX-700A zit trouwens een Foster Seeley discriminator .

Thijs

Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jun 2016 10:11 - 04 jun 2016 10:19 #60981 door Huub
Beantwoord door Huub in topic FM overmodulatie
Ja vooral de meeste jongeren en meer van
dat soort zenders passen gewoon niet meer
Ik heb ook een [hilips gehad met rwee EG 92
de ontvangst was veel ste sterk aller over dondert
gewoon 3x niks .. ik denk dat radio mensen met
sommige buizenradio,s die vinden geen last te hebben
gewoon dat de radio dan zeer verouderden buizen er op staan hebben
zo dat deze ook veel minder is .. Maar ze hebben het alleen nog niet door dat de buizen
nog meer 40% zijn .. . mischien ook jog ouden C,s in de radio,s en verlopen weerstanden
dan is de radio nog maar .40/50 % procent op kracht dan kan hij het ook wel aan .
de bulkende zendrers .. daar omede gebruik ik ook modern transistor voor bvb rado 5
en 4.. het is gewoon 3x niks de moderne hot zenders ..daar kan men niks mee .. :radioluiste
de buizen radio,s met de zenders zijn bulder bakken ..
Huub
Laatst bewerkt 04 jun 2016 10:19 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jun 2016 05:53 #60979 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie

marcola64 schreef : Doet me twijfelen of deze oude FM-radio wel opgewassen is tegen het hedendaagse muziekgeweld :-|

Haal ik m'n BX700A er weer bij. Die speelt de bagger van 538 cum suis zonder enig probleem.

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jun 2016 00:55 #60978 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
Cees, Tjerk, ik heb jullie raad opgevolgd (voor zover nu mogelijk).
Nog eens alle weerstanden nagelopen en de buizen vervangen. Een van de EC92's was minder, de andere buizen zijn ok en en alle weerstanden zijn prima binnen de gestelde toleranties.
Ik ontdekte wel dat ik een aansluitfout had gemaakt na vervanging van een condensator in de voeding (C81), die ik niet naar aarde, maar naar de plus had aangesloten. Foei.
De fix hiervan hielp niet voor het probleem, maar hielp me wel van het kleine beetje brom af dat de radio gaf.
Met een in de kelder gevonden oude FM PLL oscillator en een van mijn toongeneratoren. een meetzendertje gecreëerd en met de scoop het signaal na de discriminator gechecked. Zag er redelijk goed uit (niet afgetopt of zo).
De omroepzenders blijven raar vervormd klinken (alhoewel ik het inmiddels een stuk beter heb). Vooral bij de moderne dance-bassen klinkt het alsof er een andere toon doorheen gemixed wordt, ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Doet me twijfelen of deze oude FM-radio wel opgewassen is tegen het hedendaagse muziekgeweld :-|

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
03 jun 2016 00:21 #60958 door Cees
Beantwoord door Cees in topic FM overmodulatie
Als door het verwisselen van die twee buisjes de FM helemaal weg valt, dan is het nuttig om
eerst eens één van beide,of alle bij te vervangen.
Er zal een versleten zijn, want als ze beiden goed zijn, dan mag omwisselen geen verschil
uit maken.
En de weerstanden in de tuner eens door te meten.
Misschien zijn dat composiet r's die verlopen zijn.
Dan ook die maar eerst eens vervangen.
Het heeft weinig zin om een radio af te regelen waar een versleten buis en of
verlopen r's in zitten.
Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jun 2016 09:24 #60955 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
Ik heb een PM5321. In het manual staat een heel verhaal hoe je midfrequenten moet afregelen, inclusief de discriminator. Hierrrrrrr te downloaden (DJVU file met Irfanview bekijken).

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena