- Berichten: 3849
Radio's van 1950 tot 1970
FM overmodulatie
28 mei 2016 14:06 #60894
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie (Carmen)
"Dichtslaan" heb ik eigenlijk alleen maar gehad toen ik nog aan het piraten was op 3 meter. Toen zette ik zoveel vermogen neer dat de zelfoscillerende mengtrap van het front end (ECC85) stopte met oscilleren. M'n BX700A klinkt prima met het huidige FM aanbod, dus als een radio vervormt ligt het aan die radio, en niet aan de, toegegeven, zwaar gecomprimeerde omroepzenders. 75 kHz deviatie is precies dat, sommige zenders gaan naar de 90 kHz maar in decibellen is dat te verwaarlozen en totaal onhoorbaar. Ze zullen eerder met de frequentiekarakteristiek gaan klooien om hun herrie maar zo hard mogelijk te laten klinken.
Intussen ben ik wel benieuwd of die Carmen nog eens goed aan het spelen komt. Bij de BX700A moest er ook aan de midfrequent worden gezwengeld. Die stond er totaal naast en klonk dan ook voor geen meter. Nu dus wel. En zoals hierboven aangegeven: alle midfrequent kringen op maximum afregelen behalve de discriminator. Die moet op maximale lineariteit worden afgeregeld. Die halve spanning is een mooi begin, maar het beste gaat het met een wobbulator en een scoop. Dan kan je pas echt zien of-ie lineair is. Meetzender en multimeter is een goeie tweede maar wel bijzonder tijdrovend omdat je steeds je meetwaarde moet opschrijven en plotten. Maar zo heb ik zelf wel m'n BX700A goed gekregen. Die, in tegenstelling tot je Carmen, een tegenkoppeling (AGC) heeft in het FM midfrequent. Daar zijn ze heel snel vanaf gestapt want het sloeg nergens op. Trouwens, je kan ook met een vervormingsmeter de discriminator afregelen. Heb ik toevallig staan, aangesloten op een goeie stereo meetzender. Tja...
Intussen ben ik wel benieuwd of die Carmen nog eens goed aan het spelen komt. Bij de BX700A moest er ook aan de midfrequent worden gezwengeld. Die stond er totaal naast en klonk dan ook voor geen meter. Nu dus wel. En zoals hierboven aangegeven: alle midfrequent kringen op maximum afregelen behalve de discriminator. Die moet op maximale lineariteit worden afgeregeld. Die halve spanning is een mooi begin, maar het beste gaat het met een wobbulator en een scoop. Dan kan je pas echt zien of-ie lineair is. Meetzender en multimeter is een goeie tweede maar wel bijzonder tijdrovend omdat je steeds je meetwaarde moet opschrijven en plotten. Maar zo heb ik zelf wel m'n BX700A goed gekregen. Die, in tegenstelling tot je Carmen, een tegenkoppeling (AGC) heeft in het FM midfrequent. Daar zijn ze heel snel vanaf gestapt want het sloeg nergens op. Trouwens, je kan ook met een vervormingsmeter de discriminator afregelen. Heb ik toevallig staan, aangesloten op een goeie stereo meetzender. Tja...
Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kees van Dijke, marcola64
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 mei 2016 14:05 #60893
door Huub
Beantwoord door Huub in topic FM overmodulatie
Wissel de EG buizen eens om er staan er toch twee op .?
mischien is er een niet zo best ..
Huub
mischien is er een niet zo best ..
Huub
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 mei 2016 11:26 #60892
door marcola64
Marco
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
Ik heb persoonlijk niet zo'n probleem met het huidige radio-aanbod. Het meeste is voor mij ellende, maar voor anderen zeker niet en dat respecteer ik. Dat was vroeger ook en elke generatie heeft wel commentaar op de muziek van hun kinderen.
Aan de andere kant, als het geluid van zenders constant de toppen van de limiters in wordt geduwd (en die ook steeds harder staan afgesteld, maar ik heb daar geen bewijs voor) zou het zomaar kunnen dat onze oude buizenradio's hier behoorlijk van in de war raken.
Dat gezegd hebbende, de problemen met de Carmen kunnen natuurlijk van een andere orde zijn. Er is nooit aan de fabrieksinstellingen gerommeld m.b.t. de spoelen, maar een afgestemde kring kan natuurlijk verlopen door verlopende waarden van condensatoren. Dus afstellen kan mogelijk nodig zijn?
Punt is meer dat ik recent ook twee Philips radio's had waar de FM ook overgemoduleerd klonk (wel met ECC85).
En dat de radio helemaal 'dicht slaat' en dan langzaam weer 'bij komt' bij ontvangst van sterke FM zenders, het lijkt of er een terugkoppeling over de rooie gaat.
Straks is alles digitaal en hebben we nooooooit meer problemen (toch...?)
Aan de andere kant, als het geluid van zenders constant de toppen van de limiters in wordt geduwd (en die ook steeds harder staan afgesteld, maar ik heb daar geen bewijs voor) zou het zomaar kunnen dat onze oude buizenradio's hier behoorlijk van in de war raken.
Dat gezegd hebbende, de problemen met de Carmen kunnen natuurlijk van een andere orde zijn. Er is nooit aan de fabrieksinstellingen gerommeld m.b.t. de spoelen, maar een afgestemde kring kan natuurlijk verlopen door verlopende waarden van condensatoren. Dus afstellen kan mogelijk nodig zijn?
Punt is meer dat ik recent ook twee Philips radio's had waar de FM ook overgemoduleerd klonk (wel met ECC85).
En dat de radio helemaal 'dicht slaat' en dan langzaam weer 'bij komt' bij ontvangst van sterke FM zenders, het lijkt of er een terugkoppeling over de rooie gaat.
Straks is alles digitaal en hebben we nooooooit meer problemen (toch...?)
Marco
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 mei 2016 09:52 - 28 mei 2016 09:53 #60891
door PE9ZZ
Tjerk, 9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
@Rene, huub: Reuze interessant deze reflecties, maar wat is de relevantie met betrekking tot de Nordmende Carmen 303?
Tjerk, 9ZZ
Laatst bewerkt 28 mei 2016 09:53 door PE9ZZ.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 mei 2016 09:37 - 28 mei 2016 09:38 #60890
door Huub
Beantwoord door Huub in topic FM overmodulatie
Ik maak mij er niet zo druk om
de zenders zijn 3x niks ook de nieuw ZGZ de
Zangers van nu zijn allemaal harde geld schreeuwers ..
gewoon de platen en oude goede muziek .
Ik denk dat ik binnen kort allen ontvangst buizen
Van mijn radio,s aftrek . dat geeft de voeding wat verlichting .
Ja cees op ze,n amsterdams gezegt .koleren zenders meer niet ..
Huub
de zenders zijn 3x niks ook de nieuw ZGZ de
Zangers van nu zijn allemaal harde geld schreeuwers ..
gewoon de platen en oude goede muziek .
Ik denk dat ik binnen kort allen ontvangst buizen
Van mijn radio,s aftrek . dat geeft de voeding wat verlichting .
Ja cees op ze,n amsterdams gezegt .koleren zenders meer niet ..
Huub
Laatst bewerkt 28 mei 2016 09:38 door Huub.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28 mei 2016 09:06 #60889
door Rene Daemen
René Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic FM overmodulatie
En dan te bedenken dat straks al FM uit de lucht is
De afval berg groter wordt met al die losse tuners uit de jaren 80 negentig die men in de woonkamer had staan je raakt het aan de straat stenen niet meer kwijt die zilveren en zwarte dozen. Een buizen radio is een meubel stuk en zal men nog voor de sier hebben of hobby.
Ik heb ook een Dab+ radio staan model bx253 u retro speel goed geen storingen
Marja gecomprimeerd tot mp 3 kwaliteit dus niks Hifi zeker niet op te nemen in een Hifi audio set.
Soms denk ik geeft men niet meer om goede kwaliteit ontvangers en muziek?
De afval berg groter wordt met al die losse tuners uit de jaren 80 negentig die men in de woonkamer had staan je raakt het aan de straat stenen niet meer kwijt die zilveren en zwarte dozen. Een buizen radio is een meubel stuk en zal men nog voor de sier hebben of hobby.
Ik heb ook een Dab+ radio staan model bx253 u retro speel goed geen storingen
Marja gecomprimeerd tot mp 3 kwaliteit dus niks Hifi zeker niet op te nemen in een Hifi audio set.
Soms denk ik geeft men niet meer om goede kwaliteit ontvangers en muziek?
René Daemen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.