Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

FM overmodulatie

Meer
28 mei 2016 01:16 #60887 door Cees
Beantwoord door Cees in topic FM overmodulatie
Op z'n Amsterdams gezegd: Een kleren puinhoop maakt men er tegenwoordig van.
Zelfs bij radio 4 word er wel eens "gerommeld"met limitors of hoe die dingen
ook heten mogen.
En de verticale modulatie is voor de oude radio's, met binnen antenne, die daar niet
geschikt voor is, helemaal niks, geeft problemen.
Wel veel zenders, maar pet ontvangst. Ergernis.
Niet iedereen heeft een verticaal opgestelde dipool op het dak, die ook nog
naar de zender gericht moet kunnen worden. Dus die antenne moet voor elk te ontvangen
station kunnen worden bij gesteld. En dan blijkt dat bij sommige zenders de antenne
niet precies verticaal moet staan, maar meer onder een hoek om een goede ontvangst
te krijgen.
Alleen DAN word het wat om nog een redelijke onvervormde ontvangst te krijgen.
De kernen in een radio staan van fabrieks wege gewoon goed.
Heeft dus geen zin om daar aan te draaien, tenzij iemand dat al heeft gedaan.
De FM gaat verdwijnen en dat zullen we weten ook. DAB+ word ons door de strot
geduwd. Daar mee zou je geen last kunnen hebben van over modulatie...
In mijn digitale internet tuner zit nog een mogelijkheid voor DAB ontvangst.
Is al niet meer bruikbaar... Gaat dat straks ook met DAB+ gebeuren???
Om de zoveel jaar een nieuwe radio kopen???
Gebruik een oude radio gewoon als versterker waar je met een kristal
Pick Up platen op kunt spelen. Klinkt het goed en heb je een nostalgisch
klinkend geluid. Geen over modulatie.
Radio luisteren doe ik gewoon met de moderne middelen, internet radio
of via de interactieve TV tuner. Geen ergernis. Goed geluid.
Oude radio's is gewoon hobby, meer niet. Niet meer geschikt om er mee naar
zenders te luisteren.
Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2016 21:32 #60886 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
Da's wel een goeie. Dan meet je de S kromme. Maar helemaal eerlijk is het niet omdat de FM midfrequent bij dit soort toestellen niet in limiting zit. Evengoed krijg je wel een aardige indruk als je met een ongemoduleerde draaggolf de afstemming wijzigt. Dan moet de spanning over C66 mooi lineair verlopen. Als dat niet zo is moet er worden afgeregeld. Het kan wel zonder wobbulator, eenvoudig alle FM midfrequent spoelen op max afregelen behalve de discriminator.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2016 20:58 #60885 door Kees van Dijke
Beantwoord door Kees van Dijke in topic FM overmodulatie

PE9ZZ schreef : Nee, FM modulatie ligt vast. Ik denk dat er wat mis is in de discriminator. De enige manier om erachter te komen is meten met een meetzender. Moduleer met een 1 kHz sinus op maximale zwaai (75 kHz) en prik je scoop (of vervormingsmeter) op de uitgang van de discriminator. Moet je wel al die apparatuur hebben natuurlijk, anders had je deze vraag niet gesteld... In ieder geval is hier C69 verdacht.
.


Dit kan eenvoudiger met alleen een multimeter,
Over de ratio detector elco meet ik de maximale spanning bij een sterke zender.
Vervolgens meet ik de spanning voor of na de FM de-emphasis weerstand. Dit moet de helft zijn. Indien dat niet het geval is, dan regel ik de ratio detector af op halve waarde.

Ik heb zelf geen moeite met de sterke modulatie van tegenwoordig. Ook geen vervorming, maar wel dat het loudness gedrag wel erg in gedrang komt, waardoor de versterker en/of luidsprekers gaan vervormen. (Compressie audio daargelaten).

groetjes,
-=Kees=-
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2016 20:03 #60884 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
C69 had ik al vervangen. Helaas heb ik niet de benodigde apparatuur voor de goede afregeling..
Ik knap deze radio op voor iemand die hem in een bollenschuur wil laten spelen. Prima apparaat voor, de kast is al niet zo fraai meer.
Echter, met dit geluid gaat het 'm niet worden.
Wat me verder opvalt is dat tijdens het afstemmen op sterke zenders het geluid helemaal wegvalt, alsof de radio compleet geknepen wordt. Wat zou dit kunnen betekenen?

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2016 19:12 #60882 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic FM overmodulatie
De modulatie van huidige FM zenders is gewoon beroerd alles word overstuurd
De ene na de andere commerciële zender moet boven elkaar uitkomen schreeuwen om aan dacht
Overmatige bassen pompend en hijgend de modulatie terwijl vroeger een limiter goed werd afgesteld en dan kun je een mooi geluid krijgen
Ik denk dat radio 4 nog het beste is
De buizen radio's kunnen er moeite mee hebben de 1 meer dan de ander
Maar sommige transistor toestellen klinkt het niet goed.
Misschien gewoon zelf een FM zendertje halen bij de media markt en even wat om knutselen
Met voedings aansluiting en zet een cd speler erop
Dan zul je al veel beter muziek hebben en volume kun je ook regelen
Succes.

René Daemen
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
27 mei 2016 09:39 - 27 mei 2016 09:39 #60881 door Huub
Beantwoord door Huub in topic FM overmodulatie
ik wist niet dat er EG92 op staat
kan de foto ook niet openen .
Eg,buizen voor de fm .s geven toch vaak problemen
ook wandelen met de zenders . Ecc,s 85 is beter
Huub
Laatst bewerkt 27 mei 2016 09:39 door Huub.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena