Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

FM overmodulatie

Meer
02 jun 2016 07:55 #60954 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
Goed plan! Een scoop heb ik al. Een meetzender is dus waar ik voor ga.

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
02 jun 2016 06:53 #60953 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
Of je gaat effe investeren. De NVHR-beurs te Driebergen komt er weer aan, leuke scoop en meetzender scoren en je bent er eigenlijk al.

Tjerk, 9ZZ
De volgende gebruiker (s) zei dank u: marcola64

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jun 2016 23:12 #60952 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
Tja dan zoek ik dus iemand met meetapparatuur..

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jun 2016 19:59 #60949 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic FM overmodulatie
Nee. Je vervorming ontstaat in het midfrequent. De EC92's dienen alleen om de 3 meter frequenties om te zetten naar een vaste frequentie van 10.7 MHz. Dat is de enige plek waar het fout kan gaan. Qua vervorming dan. Pech is alleen dat je daar zonder geschikte meetinstrumenten niet achter komt. Lukt mij op het gehoor ook niet. En dan weet ik ook nog wat ik doe...

Tjerk, 9ZZ

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
01 jun 2016 19:23 #60948 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
Bij gebrek aan de juiste meetapparatuur heb ik de -onprofessionele, I know- actie ondernomen de relevante spoelen licht te verstellen en op het gehoor te testen. Daarna weer terugdraaien natuurlijk.
Dit bracht geen verbetering.
Ook zwakke stations klinken vervormd, dus het is geen oversturing van de volgende trap.
Daarna heb ik de twee EC92's verwisseld en tot mijn verbazing werkt de FM dan helemaal niet meer-> oscillator slaat niet aan.
Ik merkte bij nader inzien al in de oorspronkelijke configuratie dat de oscillator ook af en toe uit viel, bij ontvangst van een zeer sterke zender.
Sterk vermoeden dat een van de buisjes niet best meer is. Is dit een mogelijkheid?

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
28 mei 2016 18:00 #60896 door marcola64
Beantwoord door marcola64 in topic FM overmodulatie
Goed te horen dan het dus wel goed klinken KAN. Ik zal de adviezen opvolgen (ben pas maandag weer thuis) voor zover ik er de benodigde apparatuur voor heb.
Het dichtslaan ken ook ik uit mijn 3-meter tijd. Het effect lijkt er wel op.

Marco

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Gemaakt door Kunena