Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

BX998A - uitdaging

Meer
31 okt 2014 02:02 #47608 door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX998A - uitdaging
@ Tjerk,
In het begin van de jaren '60, werden defecte vooroorlogse radio's, weggegooid.
Ik heb er mij toen als jongen erg op uit kunnen leven. Sommigen werden door mij
weer gangbaar gemaakt. Maar de meeste radio's die ik toen gewoon gratis kreeg om dat
men wist dat ik daar mee knutselde, heb ik toen gewoon gesloopt.
Ze werden soms gewoon door mensen die er van af wilden, voor mijn ouderlijk huis op de
stoep neer gezet. "Voor Cees". Ja de vuilnismensen wilden geld hebben b.v F1,- om zo'n
radio mee te nemen. In de zinken vuilnis emmers van toen pasten die grote dingen niet.
Ik gebruikte er onderdelen van om zelf iets van te maken b.v versterkers.
Of een zelfbouw radio'tje. Zo was het later ook met de "gebit"radio's, weggooien of
slopen om er wat van te maken. Veel mensen, die een nieuwe radio kochten sloopten de
L Spr uit hun oude toestel om als extra L Spr te gebruiken, voor in b.v de schuur of
de zolder. De rest ging dan de "plomp"in, of kwam dus bij Cees.
Het waren niet anders als afgedankte gebruik voorwerpen.
Net als nu, met de BB TV's gebuurd. Nog heel goede BB TV's landen op de vuilstort.
En knutselen daarmee doet men al helemaal niet meer.
Vr gr Cees.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
31 okt 2014 01:38 - 31 okt 2014 01:41 #47607 door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX998A - uitdaging
Ik kan de invalshoek van Maurice wel volgen.
In een tijd dat het www er nog niet voor iedereen was en dus de meeste knutselaars, niet of
erg duur aan buizen konden komen en torren en (sloop) torren tuners volop gratis te vinden
waren of voor een habbekrats. En ook toen al vroeg men voor een oud gebruikt EM34 oog ook al
F35,- loonde het wel de moeite om er een misschien wel gratis gekregen oog in te bouwen.
En dat is hier dan ook wel erg creatief gedaan.
Zulke creatieve omgebouwde oude radio's geven inderdaad een geschiedenis weer.
Zelf heb ik b.v zo'n 42 jaar geleden in een 7BX63A de beide EZ80 gers vervangen door 2 BY100
dioden en een paar R's. Dat omdat ik die buizen niet had en die toen moderne diodes goedkoper en bedrijf zekerder waren als buizen die slijten.
Gegeven die tijd was dat geen verkeerde oplossing. De radio moest het weer gaan doen.
DAAR ging het om.Ook is er niets op tegen om een totaal vergane smerige doek van zo'n
radio te vervangen door een andere doek. Als die andere doek maar goed het geluid doorlaat.
Het zijn tenslotte geen heel erg waardevolle schaarse verzamel objecten.
Misschien over 40 jaar van af nu wel?
Vr gr Cees.
Laatst bewerkt 31 okt 2014 01:41 door Cees. Reden: spel fout correctie

Meer
30 okt 2014 20:20 #47597 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic BX998A - uitdaging
Henk,
vergeet natuurlijk wel te vermelden dat het vervolgens voor jouw weer een uitdaging
is om er weer wat van te maken.

Als toestel uit een erfenis komt dan is denk ik dit weer werkend krijgen voor hen leuker
dat een origineel toestel.

Dus vraag daarnaar wat de bedoeling is.
Kan men zien hoe inventief de eigenaar was.

Meer
30 okt 2014 20:18 #47596 door PE9ZZ
Beantwoord door PE9ZZ in topic BX998A - uitdaging
Het is niet zozeer verontwaardiging als wel de verbijstering dat op deze manier met zo'n radio wordt omgegaan. Dat is ook wat ik bedoelde dat degene die op deze radio is tekeer gegaan er waarschijnlijk ook wel trots op is geweest. Hij had ook gewoon de tuner kunnen fixen maar nee, er moest een sloopradio in. Tja...

Tjerk, 9ZZ

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
30 okt 2014 19:21 #47592 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX998A - uitdaging
@ Maurice, Ook een leuke invalshoek.

Meer
30 okt 2014 19:12 #47591 door MauriceH
Beantwoord door MauriceH in topic BX998A - uitdaging
Snap ik werkelijk nooit die zogenaamde verontwaardiging bij "verklooide"toestellen.!

Enkel die die nooit een defect waardeloos toestel in handen hebben gehad roepen dergelijke nonsens.

Bedenk dat tig jaar terug dit gewoon een domweg uit de tijd waardeloos ding was.
Net zo waardeloos als heden de 4:3 Tv's en videorecorders, tape recorders wat al niet meer.

En wees blij dat er 1 de moeite had genomen er weer wat leven in te wekken met kennelijk beperkte middelen.
Of anders niet daar toch nodige vaardigheid nodig is om er een andere WERKENDE tuner in te bakken.

Zonder dat had ding 40 jaar terug al op de vuilhoop gelegen.

Je kunt , als we toch zo historisch, bezig zijn het omdraaien.
Zat standaard 998's te vinden dus daar is niets aan.

Hier een stuk historie van vlijt te zien.
De vaardigheid in huis te hebben, zowel mechanisch als elektronisch dit werkend te krijgen.

Immers wat onderdelen vervangen tot het weer werkt is geen kunst.
Kwestie van de documentatie netjes volgen, is geen hogere wiskunde voor nodig.,

Dit toestel is een bewijs wat geleverd is met spullen die voorhanden zijn een toestel te
herstellen die naar tevredenheid werkt.
Misschien wel een jong iemand die een oud wrak gekregen heeft, zo trots als een pauw en avonden bezig is geweest het pracht tot leven te brengen.
Immers zijn tijden geweest dat je niet de centen had als 14 jarige om maar sloten apparatuur op je kamertje
te hebben.

Het doet mij denken toen ik 7jr was.
Ik zie nog de buurman een gemolesteerde BX410A naar de schuur brengen.
Het kroost mocht voor het de schuur in ging zich uitleven op het arme ding.
Doek volledig aan flarden, de luidspreker vakkundig kaal gehaald etc.

Na flink wat avonden en met mij pa naar een winkel voor een geschikte hagelnieuwe -NIET originele- luidspreker,
Stuk stof uit moeders voorraad,
Ontdekt dat er weerstand kapot was en een buis aan diggelen.
Ook die gekocht in een radio zaak.
Zonder schema met enkel een 100W soldeerpook en een platte schroevendraaier tot bezit.
Tjonge wat was ik trots dat die radio weer tot leven is gekomen.
7 jaar!!

Heb eerbied en het inzicht dus voor dergelijke zaken die in hier de nodige kennelijk totaal niet hebben.

OEFF!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: maarten

Gemaakt door Kunena