Radio's van 1950 tot 1970
BX998A - uitdaging
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
14 nov 2014 19:43 #48003
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX998A - uitdaging
RAdio moet even wachten op wat materiaal. Voor het strooischerm heb ik Aslan besteld en om de stooivelden te vervangen een plaatje polypropyleen met een lichtdoorlaat van 68 %.
Aslan is een materiaal wat ook voor de fabrikage van lampenkappen wordet gebruikt, in vele diktes en lichtdoorlating te koop en ook nog in diverse basis kleuring.
Aslan
Het aslan (lampenkapfolie) is verkrijgbaar in verschillende diktes en kleuren en heeft een breedte van 120 cm.
- wit aslan van 0,25 mm kost € 21,00 per meter
- wit aslan van 0,35 mm kost € 21,50 per meter
- transparant aslan van 0,3 mm kost € 24,00 per meter
- dubbelzijdig aslan van 0,3 mm kost € 38,50 per meter
Wij leveren op aanvraag ook aslan in de kleuren opaal, goud en zilver.
Aslan is een materiaal wat ook voor de fabrikage van lampenkappen wordet gebruikt, in vele diktes en lichtdoorlating te koop en ook nog in diverse basis kleuring.
Aslan
Het aslan (lampenkapfolie) is verkrijgbaar in verschillende diktes en kleuren en heeft een breedte van 120 cm.
- wit aslan van 0,25 mm kost € 21,00 per meter
- wit aslan van 0,35 mm kost € 21,50 per meter
- transparant aslan van 0,3 mm kost € 24,00 per meter
- dubbelzijdig aslan van 0,3 mm kost € 38,50 per meter
Wij leveren op aanvraag ook aslan in de kleuren opaal, goud en zilver.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
13 nov 2014 01:36 #47991
door Cees
Beantwoord door Cees in topic BX998A - uitdaging
Ja, het is met die 72 uren arbeid een "gouden"radio geworden.
En een bijzondere ook, met die aangepaste toonregeling.
En een heel bijzondere voorgeschiedenis.
@ Henk & Peter,
Er zit dus weer leven in.
Succes met de verdere restauratie van dit bijzondere project.
Vr gr Cees.
En een bijzondere ook, met die aangepaste toonregeling.
En een heel bijzondere voorgeschiedenis.
@ Henk & Peter,
Er zit dus weer leven in.
Succes met de verdere restauratie van dit bijzondere project.
Vr gr Cees.
12 nov 2014 22:03 #47990
door robot797
Beantwoord door robot797 in topic BX998A - uitdaging
wat een mooie radio is het aan het worden
ik vind het zeer knap van je
ik vind het zeer knap van je
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
12 nov 2014 19:40 #47989
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic BX998A - Weer muziek
Peter vandaag met de radio bezig geweest. doel was om er vandaag spanning op te zetten. Hiervoor moest er eerst een uitgangstransformator worden gemonteerd. Dit is een vervangend type geworden met specificatie volgens de documentatie. De trafo is aanmerkelijk forser. In 1e instantie de tegenkoppeling los laten hangen. De aan\uit schakelaar die Peter had meegenoemen past ongeveer, in ieder geval moest het bediennokje aangepast worden, dus een nijlon afstandhoudertje er op gelijmd en de ruimte opgevuld met een kunststof component. Hierna de radio opgestart via een serielamp om te kijken of er geen bloed zou vloeien, bij wijze van spreke dan. Dit was niet zo, dus spanning erop en nog weinig geluid. De storing bleek te zitten in een kortgesloten Elco, geklemd draadje Stom . Maar goed, na herstel was er een hoop gerommel, geen motor bediening, zekering lag er uit. Hersteld en daar was de MG, LG en KG. De lange schakelas en de roterende schakelaars moet ik later nog afregelen.
Dev FM wilde nog niet echt tot leven komen. De storing werd veroorzaakt door een defecte keramische condensator van 26pf aan de onderzijde van de FM-tuner. Hoera muziek en wel bijzonder fraai ook. Mooie werkzame klankregeling ook. Voor het eerst een mooi regelbare klankregeling met de juiste hoeveelheid laag, midden en hoog. Een PeHe modificatie
Hierbij de opmerking dat de klankregeling aangepast is. Bij de de revisie heb ik naast de documentatie van de BX998A ook de FX995A ter hand genomen en een aantal schakelingen toegepast die specifiek voor het meubel bedoeld zijn. Ik heb dit meubel een aantal keren mogen horen en ik vond het beter klinken dan de tafelradio. Philips heeft dus voor het meubel aanpassingen doorgevoerd in de klang systeem , die uitstekend voldoen in de BX. Het is een enorme verbetering.
Er is nog genoeg aan te doen aan de lampjes, bovenkant chassis en het weer in elkaar zetten van alle mechanische delen. Tot en met vandaag zit er nu 72 uur werk in deze radio.
Dev FM wilde nog niet echt tot leven komen. De storing werd veroorzaakt door een defecte keramische condensator van 26pf aan de onderzijde van de FM-tuner. Hoera muziek en wel bijzonder fraai ook. Mooie werkzame klankregeling ook. Voor het eerst een mooi regelbare klankregeling met de juiste hoeveelheid laag, midden en hoog. Een PeHe modificatie
Hierbij de opmerking dat de klankregeling aangepast is. Bij de de revisie heb ik naast de documentatie van de BX998A ook de FX995A ter hand genomen en een aantal schakelingen toegepast die specifiek voor het meubel bedoeld zijn. Ik heb dit meubel een aantal keren mogen horen en ik vond het beter klinken dan de tafelradio. Philips heeft dus voor het meubel aanpassingen doorgevoerd in de klang systeem , die uitstekend voldoen in de BX. Het is een enorme verbetering.
Er is nog genoeg aan te doen aan de lampjes, bovenkant chassis en het weer in elkaar zetten van alle mechanische delen. Tot en met vandaag zit er nu 72 uur werk in deze radio.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
11 nov 2014 11:31 #47964
door hkruis
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
08 nov 2014 15:21 #47846
door hkruis
Volgens mij ervaring klopt het meestal wel, Als het draadje gebroken is of als je de oude vervangt kun je altijd even checken door opmeten van de oude. In combinatie met een staaldraadje op 1 deel lijkt de maat somes te kort om dat het moeilijk aan te spannen is, Met nieuw staaldraad lukt het beter.