Radio's van 1950 tot 1970
F9X38A
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
22 feb 2013 10:51 #28750
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic F9X38A
Hoi,
die 'snorharen' of 'whiskers' onstaan pas na enkele jaren. Vooral de OC17x en AF11x transistoren schijnen hier last van te hebben. Het probleem ligt zover men nu weet bij soldeerverbindingen waarbij pure tin gebruikt wordt. Wellicht is de binnenkant van de behuizing van deze transistoren ook bekleed met tin. Deze tranisoren zitten ook in enkele draagbare Philips radio's uit de jaren vijftig en zestig.
Interessant is dit wikipedia artikel over dit onderwerp:
en.wikipedia.org/wiki/Tin_whiskers
Als ik het me goed kan herinneren is hier ook al eens over geschreven in het RHT.
Groet,
Pim.
die 'snorharen' of 'whiskers' onstaan pas na enkele jaren. Vooral de OC17x en AF11x transistoren schijnen hier last van te hebben. Het probleem ligt zover men nu weet bij soldeerverbindingen waarbij pure tin gebruikt wordt. Wellicht is de binnenkant van de behuizing van deze transistoren ook bekleed met tin. Deze tranisoren zitten ook in enkele draagbare Philips radio's uit de jaren vijftig en zestig.
Interessant is dit wikipedia artikel over dit onderwerp:
en.wikipedia.org/wiki/Tin_whiskers
Als ik het me goed kan herinneren is hier ook al eens over geschreven in het RHT.
Groet,
Pim.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22 feb 2013 00:07 #28733
door Cees
Interessant die foto's van wat er in het minescuul kleine gebeurd na vele jaren.
Zelf heb ik in het verleden wel vaker heel oude torren moeten vervangen die zonder
een aanwijsbare reden zo maar defect waren geraakt. OC en AC GE typen.
Vr gr Cees.
Zelf heb ik in het verleden wel vaker heel oude torren moeten vervangen die zonder
een aanwijsbare reden zo maar defect waren geraakt. OC en AC GE typen.
Vr gr Cees.
21 feb 2013 20:30 #28726
door admin
Henk van 't Kruis
@ Franc,
geen flauw idee, ESR waarde zit ver boven 200 Ohm, capaciteit is goed. De condensator is er uit en aan de onderzijde is deze , denk ik te heet geweest bij het er in solderen. Pootje zit helamaal tegen de zijkant aan.
Normaal gesproken zijn deze condensatoren zelden defect.
geen flauw idee, ESR waarde zit ver boven 200 Ohm, capaciteit is goed. De condensator is er uit en aan de onderzijde is deze , denk ik te heet geweest bij het er in solderen. Pootje zit helamaal tegen de zijkant aan.
Normaal gesproken zijn deze condensatoren zelden defect.
Henk van 't Kruis