Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

F9X38A

Meer
06 feb 2013 20:43 #27927 door admin
Beantwoord door admin in topic F9X38A
De keramische C's zijn vervangen op basis van ervaringen van Peter. Deze veroorzaakte gekraak en geruis.
Ze zijn vervangen door HQ C's van Philips.

Henk

Henk van 't Kruis

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Hoedendoosch
  • [Hoedendoosch]
Meer
06 feb 2013 20:26 #27925 door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic F9X38A
Hoi Henk en Peter,

goed te zien dat jullie aan de F9X38A bezig zijn. Die elcotjes heb ik vervangen en daarbij ben ik uitgegaan van de elco's die erin zaten (en die als eens vervangen waren). Fout dus :-)
Waren die keramische C's ook defect ? Wat is hun functie ? (Zie de foto van hoe het chassis was toen ik de radio kocht, ik heb de keramische c's die jullie vervangen hebben omcirkeld).

Die c's heb ik geloof ik verwijderd idd in de veronderstelling dat dit ratelaars waren. Ook al fout :-)

De eerste berichten zijn goed !

Pim.

Bijlagen:

• hkruis
  • [hkruis]
  • Onderwerp Auteur
Meer
06 feb 2013 19:39 #27922 door hkruis
F9X38A werd gestart door hkruis
Vandaag was PB weer in de werkplaats en is een aanvang gemaakt met de versterker en het radiogedeelte van de F9X38A.

De versterker heeft 2 kanalen met ieder een EL86. 1 kanaal werkte niet goed. Er was al eerder aan gewerkt en bij meting bleken de rooster weerstanden van 1 kanaal oneindig. Ook bleken enkele elco's gemonteerd te zijn met een te lage werkspanning, waardoor 1 al defect was gegaan. Ook een voedingsweerstand was aan zijn einde. Na dit hersteld te hebben knalt de versterker er weer uit. Op de 2 boxen die op Grundig lijken, maar het niet zijn.

het radiogedeelte heeft wat meer problemen. een connector aan de achterzijde is verrot en moet een oplossing voor bedacht worden. ook de tandwielen van de afstemming zijn helemaal uitgesleten en zijn vervangen door tandwielen uit een donor chassis. De scoopbuis gaf weing leven, spanning te laag. Hier ontbrak een condensator in de voeding. waarschijnlijk er ooit uitgeknipt omdat gedacht werd dat dit een ratel condensator was. In dit geval was dat dus niet zo en diende deze voor afvlakking.

Opstelling gemaakt radio en versterker er onder. combinatie werkt weer. Stereo werkt, decoder nog niet geheel in orde en neon aanduiding werkt niet. Dit moet nog verder uitgezocht worden.

Meer foto's zijn hier te vinden;

Meer foto's

Peter en Henk
Bijlagen:

Gemaakt door Kunena