Radio's van 1950 tot 1970
F9X38A
09 feb 2013 11:23 - 09 feb 2013 11:51 #28026
door NGG
Max Ramali
Nederlands Grammofoon Genootschap
www.grammofoon.com
In de late 60's en vroege '70's luisterde ik altijd naar Veronica via mijn AM radiootje. Welke tiener niet? Je wist niet beter. Je was al trots op je zelfverdiende (portable) radio, zelfs al was dat enkel AM via een lullig klein blikkerig speakertje.
Nu ben je echter wat meer verwend met FM kwaliteit.
Een korte periode hing hij inderdaad niet aan de kabel door een defecte adapter.
Gelukkig zend RTV-NH uit op de FM. In het weekeinde zitten we dus goed.
Om de ring FM antenne op de F9X aan te sluiten moet er om te beginnen een langere lintkabel aan. Mijn voorraad daarvan is inmiddels vrijwel uitgeput. Ook moeten er dan nog enkele muurisolatoren bij.
Verder stuit het mij vooralsnog tegen den borst om een gat te boren in het hardhouten kozijn.
Nog een niet onbelangrijk punt is dat ik mezelf niet meer zo gauw uit het dakraam zie klimmen en in de goot sta te jongleren. Ben geen 50 meer.
Nu ben je echter wat meer verwend met FM kwaliteit.
Een korte periode hing hij inderdaad niet aan de kabel door een defecte adapter.
Gelukkig zend RTV-NH uit op de FM. In het weekeinde zitten we dus goed.
Om de ring FM antenne op de F9X aan te sluiten moet er om te beginnen een langere lintkabel aan. Mijn voorraad daarvan is inmiddels vrijwel uitgeput. Ook moeten er dan nog enkele muurisolatoren bij.
Verder stuit het mij vooralsnog tegen den borst om een gat te boren in het hardhouten kozijn.
Nog een niet onbelangrijk punt is dat ik mezelf niet meer zo gauw uit het dakraam zie klimmen en in de goot sta te jongleren. Ben geen 50 meer.
Max Ramali
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 09 feb 2013 11:51 door NGG.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
09 feb 2013 11:08 - 09 feb 2013 11:12 #28025
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F9X38A
Je kan toch ook gewoon via de FM ontvangen? Veel zenders.
Eventueel via je FM antenne aan de gevel buiten je woning.
Dan is alleen Radio5 Nostalgia via de Middengolf.
Of dat nu zo erg is.
Als ik daar naar luister is het altijd via de middengolf.
Nu moet ik zeggen dat de middengolf op mijn huidige radio
in de luisterkamer beter klinkt dan welke oude buizenradio
die ik ooit gehad heb, ook de HiQ modellen. Op deze radio's
luisterde ik nooit naar de middengolf, nu juist wel.
Toen ik je vorig jaar tijdens een bezoek vroeg waar je F9X op
stond antwoordde je dat hij niet op de kabel stond. Ik meldde
nog bewust dat mijn radio's altijd op de kabel stonden en vond
het juist vreemd dat je F9X niet op de kabel zat. Daarom herinner
ik het me dat gesprekje nog goed.
Maar dat kan je natuurlijk inmiddels veranderd hebben.
René
Eventueel via je FM antenne aan de gevel buiten je woning.
Dan is alleen Radio5 Nostalgia via de Middengolf.
Of dat nu zo erg is.
Als ik daar naar luister is het altijd via de middengolf.
Nu moet ik zeggen dat de middengolf op mijn huidige radio
in de luisterkamer beter klinkt dan welke oude buizenradio
die ik ooit gehad heb, ook de HiQ modellen. Op deze radio's
luisterde ik nooit naar de middengolf, nu juist wel.
Toen ik je vorig jaar tijdens een bezoek vroeg waar je F9X op
stond antwoordde je dat hij niet op de kabel stond. Ik meldde
nog bewust dat mijn radio's altijd op de kabel stonden en vond
het juist vreemd dat je F9X niet op de kabel zat. Daarom herinner
ik het me dat gesprekje nog goed.
Maar dat kan je natuurlijk inmiddels veranderd hebben.
René
Laatst bewerkt 09 feb 2013 11:12 door brcf01.
09 feb 2013 10:57 - 09 feb 2013 11:54 #28024
door NGG
Max Ramali
www.grammofoon.com
De F9X heeft bij ons hier in Ouder-Amstel vanaf 2009 tot eergister gewoon aan de kabel gehangen met een prima ontvangst. Kan niet zeggen dat ik het een brei vond. Peter heeft dat vaak genoeg kunnen horen. Of hij zei niets uit beleefdheid 
Door overstap naar een all-in-one pakket van een aanbieder echter, zijn we het analoge UPC signaal kwijt en zit de (externe) lintanntenne er weer op. Lekker nostalgies natuurlijk, maar het nadeel daarvan is het vrij beperkte zenderaanbod. Radio5 bijv. via de AM is na enkele uren vermoeiend om aan te horen.
(De defecte FM/Stereo indicator staat nog steeds in de planning om werkend gemaakt te worden. Uit voorgaande reacties maak ik op dat men in Purmerend nu denkt te weten waar de oorzaak ligt. Dus Peter.....
)
Door overstap naar een all-in-one pakket van een aanbieder echter, zijn we het analoge UPC signaal kwijt en zit de (externe) lintanntenne er weer op. Lekker nostalgies natuurlijk, maar het nadeel daarvan is het vrij beperkte zenderaanbod. Radio5 bijv. via de AM is na enkele uren vermoeiend om aan te horen.
(De defecte FM/Stereo indicator staat nog steeds in de planning om werkend gemaakt te worden. Uit voorgaande reacties maak ik op dat men in Purmerend nu denkt te weten waar de oorzaak ligt. Dus Peter.....
Max Ramali
www.grammofoon.com
Laatst bewerkt 09 feb 2013 11:54 door NGG.
09 feb 2013 01:36 #28019
door Cees
Bij mij in Amsterdam werd de kabel ontvangst geleidelijk over de jaren heen een steeds
grotere brei. Maakte niets uit buizen, torren of de hele moderne tuners.
Niet te pruimen.En zelfs een tuner met 7 voudige afstem c voor FM wist met die kabel brei
geen raad meer.
Zelfs als een radio niet op de kabel was aangesloten, dan ontving die radio of tuner
dwars door de signalen die uit de FM antenne kwamen, de storende kabel signalen.
Nu de kabel bij mij geheel is afgesloten, dus al in de verdeelkast, is de ontvangst
veel beter. Op een enkel draadje van 1-1,5 meter in een beneden huis geeft al een zuivere ontvangst.
Vr gr Cees.
grotere brei. Maakte niets uit buizen, torren of de hele moderne tuners.
Niet te pruimen.En zelfs een tuner met 7 voudige afstem c voor FM wist met die kabel brei
geen raad meer.
Zelfs als een radio niet op de kabel was aangesloten, dan ontving die radio of tuner
dwars door de signalen die uit de FM antenne kwamen, de storende kabel signalen.
Nu de kabel bij mij geheel is afgesloten, dus al in de verdeelkast, is de ontvangst
veel beter. Op een enkel draadje van 1-1,5 meter in een beneden huis geeft al een zuivere ontvangst.
Vr gr Cees.
08 feb 2013 22:28 #28015
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Sorry René D., maar dat verhaal van jou is echt lulkoek. Het heeft niets met digitale afstemming te maken. Sterker nog: Tuners met digitale afstemming hebben meestal een breedbandige ingang en dan ligt het gevaar van oversturing door frequenties waarop je juist NIET bent afgestemd op de loer. Dit gebeurde vooral bij 27 Mc. bakkies: Er kwamen vaak zoveel sterke stations tegelijkertijd binnen dat de mengtrap finaal overstuurd werd en er mengproducten onstonden. In feite hetzelfde als bij een geluidsversterker die overstuurd wordt.
De F9X is gemaakt in de tijd dat er nog geen kabel was, hooguit CAI. De meesten hadden een eigen antenne. Daar heeft de F9X geen enkel probleem mee. Echter, de tuner staat ver voorin de kast en er gaat een vrij lange onafgeschermde (lint)leiding naar de aansluiting achter in de kast. Deze leiding werkt als antenne en zelfs zonder antenne zijn al een aantal stations te ontvangen. Met een eigen antenne is dat geen probleem. Hooguit kan door faseverschil een binnenkomend signaal sterker of zwakker worden. Op de kabel geven deze "ongewenste" signalen problemen doordat ze zich mengen met de kabelfrequenties. De hele FM band zit gewoon vol met allerlei mengprodukten. De mengtrap is tegen die overvloed van signalen niet bestand.
Bij een buizenradio wordt meestal ook de ingangskring afgestemd en dat helpt om ongewenste producten de toegang tot de mengtrap te ontzeggen. Er vindt dus al een voorselectie plaats voor de mengtrap. Een buis is ook veel beter bestand tegen te veel signaal. Veel ontvangers hebben ook nog een regeling die de versterking terug regelt bij sterk signaal (AVR). Iets dat bij buizen beter gaat dan bij transistors. Bovendien is de versterking niet tot het uiterste opgevoerd.
Dat veel moderne ontvangers geen of minder last hadden van oversturing is onder meer te danken aan betere mengtrappen en scherpere M.F. filters. Het heeft dus niets met digitale afstemming te maken.
Groeten,
Peter
De F9X is gemaakt in de tijd dat er nog geen kabel was, hooguit CAI. De meesten hadden een eigen antenne. Daar heeft de F9X geen enkel probleem mee. Echter, de tuner staat ver voorin de kast en er gaat een vrij lange onafgeschermde (lint)leiding naar de aansluiting achter in de kast. Deze leiding werkt als antenne en zelfs zonder antenne zijn al een aantal stations te ontvangen. Met een eigen antenne is dat geen probleem. Hooguit kan door faseverschil een binnenkomend signaal sterker of zwakker worden. Op de kabel geven deze "ongewenste" signalen problemen doordat ze zich mengen met de kabelfrequenties. De hele FM band zit gewoon vol met allerlei mengprodukten. De mengtrap is tegen die overvloed van signalen niet bestand.
Bij een buizenradio wordt meestal ook de ingangskring afgestemd en dat helpt om ongewenste producten de toegang tot de mengtrap te ontzeggen. Er vindt dus al een voorselectie plaats voor de mengtrap. Een buis is ook veel beter bestand tegen te veel signaal. Veel ontvangers hebben ook nog een regeling die de versterking terug regelt bij sterk signaal (AVR). Iets dat bij buizen beter gaat dan bij transistors. Bovendien is de versterking niet tot het uiterste opgevoerd.
Dat veel moderne ontvangers geen of minder last hadden van oversturing is onder meer te danken aan betere mengtrappen en scherpere M.F. filters. Het heeft dus niets met digitale afstemming te maken.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: brcf01
08 feb 2013 22:02 - 08 feb 2013 22:05 #28012
door maarten
Zonder digitale afstemming moet het in principe prima lukken, zeker als de schaal breed genoeg is. Mogelijk dat de AFC en AFT voor zover aanwezig niet helemaal goed functioneren, of er inderdaad niet op toegerust zijn omdat gekozen is voor een zeer hoge versterking (gevoeligheid). Een verzwakker tussen de kabel en de ingang zou dan wellicht kunnen helpen.
Ik zie dat er inmiddels meer antwoorden met die strekking zijn gegeven.
Ik zie dat er inmiddels meer antwoorden met die strekking zijn gegeven.
Laatst bewerkt 08 feb 2013 22:05 door maarten.