Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

F9X38A

Meer
08 feb 2013 20:06 #28000 door Rene Daemen
Beantwoord door Rene Daemen in topic F9X38A
Hoi René

De tuner is uitgerust met transistoren
het is eigenlijk de AG9018 met de A6X38AT
daar bestaat het meubel uit
de er een brei is met zenders komt dat de tuner geen digitale afstemming heeft
maar handmatig met een variabelecondensator en alles naast en bijna op elkaar zit
dit kan de radio niet aan wel in de begintijd van de kabel omstreeks 1978 inopkomst kwam
maar nu volgepropt zit erger nog dan de ether
Deze radio het liefst met antenne gebruiken werkt het beste
Kabel is meer geschikt voor tuners met digitale aflees venster en pll sturing
mijn HiQ zal ook wel moeite hebben met kabel ontvangst in het begin opgehad maar afstemmen was lastig
Maar deze F9x38 ontvangt veel op de FM band

Mvg René Daemen

René Daemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
08 feb 2013 19:57 #27998 door admin
Beantwoord door admin in topic F9X38A
Vraagje??

Ik zou graag wat foto's zien of filmpje van de scoopbuis in bedrijf. Wie heeft dat of kan het voor mij maken. Grote gevoeligheid. Tja nog een klein versterkertrapje met een transistor is zo gemaakt.

En in de tijd dat deze meubels werden geleverd was CAI en de kabel er nog niet.

Henk van 't Kruis

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
08 feb 2013 19:29 #27997 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F9X38A
De tuner is inderdaad erg gevoelig. Op de kabel gaat deze tuner ook finaal de mist in: De hele FM band wordt één grote brei van signalen. Een eigen antenne is het beste.

Merkwaardig voor zo'n luxe meubel.
Elke oude buizenradio doet het prima op de kabel.

Waarom is dat (bij de F9X)?
:s

Meer
08 feb 2013 19:25 #27996 door peter1952
Beantwoord door peter1952 in topic F9X38A-Vervolg
Nog even wat info van mijn kant: Die keramische condensatoren vervang ik altijd omdat ze nog wel eens kraakstoringen geven. De AG9015 en AG9018 zijn eender gebouwd, de 9015 heeft ook keramische C's op die plaats en de 9018 polyester C's. Daar zitten in het geheel geen keramische koppel C's meer in.
Dan die kathode elco's: In principe is 25 V. voldoende (net als origineel), maar door een defect kunnen de EL86'ers te veel stroom gaan trekken. Ik heb al verschillende keren meegemaakt dat de originele elco's geploft waren. Daarom geef ik de voorkeur aan 40 of 63 V. types. Meestal is ook één of beide kathodeweerstanden verbrand, ik vervang die dan door 5 W. types. Daarbij de draad om het pennetje slaan en dan solderen, het wordt daar vrij warm en het soldeer kan gewoon loslaten.
Verder bleken enkele weerstanden verlopen die voor de instelling van de bovenste EL86'ers zorgen. Deze instelling id heel belangrijk voor het goed werken van de eindtrap. De voedingsspanning bedraagt maar liefst 400 V., en die moet goed verdeeld zijn over de twee eindbuizen om overbelasting te voorkomen.

Dan de stereodecoder: Ik heb nog geen exemplaar gezien dat het na al die jaren nog doet. Geldt ook voor de losse tuner die identiek is aan de F9X.
Problemen zijn uitgedroogde elco's en de germanium transistors. Daar gaat onze aandacht nu eerst naar uit.
De tuner is inderdaad erg gevoelig. Op de kabel gaat deze tuner ook finaal de mist in: De hele FM band wordt één grote brei van signalen. Een eigen antenne is het beste.

Al met al zit er toch wat werk aan om het allemaal weer 100 % te krijgen.

Groeten,
Peter

Peter Boin,

Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
08 feb 2013 18:37 #27991 door admin
Beantwoord door admin in topic F9X38A-Vervolg
De nagalm werkte ook niet, dit was snel hersteld door de schakelaar en buisvoet te reinigen. Ook was het nodig om er een nieuwe ECC82 in te plaatsen.

De printplaat waar de decoder en lamp-aansturing op zit moet helaas gedemonteerd worden. een aantal elcootjes zijn uitgedroogd, en een transistor AC128 is defect. het 38kHz signaal is na de verdubbelaar niet aanwezig. Verder is het een enorm selectief apparaat. Ik ontvang station die ik normaal niet hoor.

Henk van 't Kruis
Bijlagen:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Willem Roseboom

Meer
07 feb 2013 20:51 #27978 door Ben van der Kolk
Beantwoord door Ben van der Kolk in topic F9X38A
Hallo Peter en Henk

Ik hou het reparatie verslag goed in de gaten , ik heb ook nog zo'n project staan .
Altijd zeer interessant .

Mooi en leuk om te lezen .

Groeten Ben

Gemaakt door Kunena