Radio's van 1950 tot 1970
F9X38A
16 feb 2013 16:12 #28499
door admin
Henk van 't Kruis
De berichten wat de scoop nu eigenlijk zou moeten aangeven zijn mij nog niet geheel duidelijk. Ergens in een werkplaats document van Philips is er over geschreven en moet ik nog opzoeken.
De stereo decoder en aansturing van het neonlampje is nog niet gereed. Hiervoor zijn mij de juiste transistoren AC128\188 onderweg. Voor de liefhebbers. Het neonlampje heeft een E14 buisvoet en ingebouwde weeerstand, de ontsteekspanning is volgens spec. 80-110 volt.
De stereo decoder en aansturing van het neonlampje is nog niet gereed. Hiervoor zijn mij de juiste transistoren AC128\188 onderweg. Voor de liefhebbers. Het neonlampje heeft een E14 buisvoet en ingebouwde weeerstand, de ontsteekspanning is volgens spec. 80-110 volt.
Henk van 't Kruis
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
16 feb 2013 15:49 - 16 feb 2013 15:55 #28493
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic F9X38A
Hoi Henk,
een mooie oplossing die connector van die buisvoet. Is het nog gelukt om erachter te komen wat de scoop moeten laten zien als hij goed functioneert ? Volgens de handleiding zijn dat 2 rechte lijnen, en op de afbeelding bij de 22RF870 zie ik weer golven (sinussen).
Pim.
een mooie oplossing die connector van die buisvoet. Is het nog gelukt om erachter te komen wat de scoop moeten laten zien als hij goed functioneert ? Volgens de handleiding zijn dat 2 rechte lijnen, en op de afbeelding bij de 22RF870 zie ik weer golven (sinussen).
Pim.
Laatst bewerkt 16 feb 2013 15:55 door Hoedendoosch.
- hkruis
- [hkruis]
-
Onderwerp Auteur
Minder
Meer
15 feb 2013 19:59 - 15 feb 2013 20:01 #28457
door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic F9X38A
Het aansluitblokje\strip voor de ingangssignalen was totaal verrot. Om het te vervangen door een andere oplossing heb ik gebruik gemaakt van een 8 pins buisvoet en een robuste steker die ik nog had liggen. Het chassisdeel waar de aansluiting inzat (voorversterker en scoop) moest even gedemonteerd worden zodat er nieuwe draden in gelegd konden worden. De oude waren te kort.
Losgezet chassisdeel
Steker en buisvoet
Losgezet chassisdeel
Steker en buisvoet
Laatst bewerkt 15 feb 2013 20:01 door admin. Reden: foto's toegevoegd
- Hoedendoosch
- [Hoedendoosch]
-
Minder
Meer
10 feb 2013 13:38 - 10 feb 2013 13:52 #28083
door Hoedendoosch
Beantwoord door Hoedendoosch in topic F9X38A
Hallo Henk en Peter,
mooi te zien dat er vorderingen gemaakt worden. In het Philips 22RF870 meubel werkte de stereodecorder wel, alhoewel het veel storing gaf op het moment dat er FM stereo ontvangst was. De 22RF870 heeft hetzelfde chassis (tuner + versterker) als de Philips F9X38A.
@ Henk: als het goed is staat er bij het 22RF870 meubel op www.grammofoon.com een scoopbeeld zoals het bedoeld is.
Bijgaand een detail van de handleiding aangaande de scoop.
Pim.
mooi te zien dat er vorderingen gemaakt worden. In het Philips 22RF870 meubel werkte de stereodecorder wel, alhoewel het veel storing gaf op het moment dat er FM stereo ontvangst was. De 22RF870 heeft hetzelfde chassis (tuner + versterker) als de Philips F9X38A.
@ Henk: als het goed is staat er bij het 22RF870 meubel op www.grammofoon.com een scoopbeeld zoals het bedoeld is.
Bijgaand een detail van de handleiding aangaande de scoop.
Pim.
Laatst bewerkt 10 feb 2013 13:52 door Hoedendoosch. Reden: Handleiding toegevoegd
10 feb 2013 12:50 #28077
door peter1952
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
Je gebruikt toch tegenwoordig geen lintkabel meer? het is gevoelig voor storingen, voor het weer en je moet het ook nog afspannen. In de 60'er jaren schakelde men al over op coaxkabel. Voor in de antenne zijn er nog steeds omzetters van 300 symmetrisch naar 75 asymmetrisch en de coax kan zonder meer op de meeste radio's worden aangesloten (één van de antennebussen en de aardaansluiting gebruiken). Voor doorvoer zijn tegenwoordig speciale doorvoeren te koop die zo plat zijn dat je ze tussen het raam kan klemmen.
De kwaliteit van directe ontvangst is veel beter dan dat van de kabel.
Toch heb ik al bij de installatie van de F9X bij Max al verteld dat het beter is het toestel op een eigen antenne te gebruiken vanwege de te grote gevoeligheid. De reactie van Max verbaast me een beetje, ik wist niet beter dan dat zijn F9X op de eigen antenne werkte.
Ik heb al jaren geen radio meer op de kabel aangesloten. Op mijn hobbykamer werken de radio's of op hun eigen antenne of een FM antenne gemaakt van een stuk lintlijn van 1,5 m., horizontaal afgespannen (geeft toch het beste resultaat ondanks dat de zenders verticaal polariseren).
Voor de zenders die niet op de FM zijn te ontvangen, gebruik ik mijn Ipod met een applicatie zodat ik in feite alle zenders kan ontvangen. Met een kabeltje of klein dockingstation koppel ik die weer door aan de grammofooningang van een radio. Klinkt prima en ook radio's zonder FM zijn op die manier weer prima te gebruiken. Om het authentieke karakter te behouden kan natuurlijk een klein zendertje gebruikt worden. Ik wil er eens eentje inbouwen in de voet van een dockingstation.
Groeten,
Peter
De kwaliteit van directe ontvangst is veel beter dan dat van de kabel.
Toch heb ik al bij de installatie van de F9X bij Max al verteld dat het beter is het toestel op een eigen antenne te gebruiken vanwege de te grote gevoeligheid. De reactie van Max verbaast me een beetje, ik wist niet beter dan dat zijn F9X op de eigen antenne werkte.
Ik heb al jaren geen radio meer op de kabel aangesloten. Op mijn hobbykamer werken de radio's of op hun eigen antenne of een FM antenne gemaakt van een stuk lintlijn van 1,5 m., horizontaal afgespannen (geeft toch het beste resultaat ondanks dat de zenders verticaal polariseren).
Voor de zenders die niet op de FM zijn te ontvangen, gebruik ik mijn Ipod met een applicatie zodat ik in feite alle zenders kan ontvangen. Met een kabeltje of klein dockingstation koppel ik die weer door aan de grammofooningang van een radio. Klinkt prima en ook radio's zonder FM zijn op die manier weer prima te gebruiken. Om het authentieke karakter te behouden kan natuurlijk een klein zendertje gebruikt worden. Ik wil er eens eentje inbouwen in de voet van een dockingstation.
Groeten,
Peter
Peter Boin,
Opgegroeid met de buizentechniek en ondertussen meer dan 50 jaar ervaring met buizen.
Van transistors en halfgeleiders word ik ook niet bang.
10 feb 2013 00:16 #28061
door Cees
Lint kabel lijkt mij i.v.m storingen niet zo'n beste optie en met een goede coax heb je
die isolatoren niet nodig. En wellicht kan de antenne ook op zolder nog wel redelijk
goed voldoen. Wel minder zenders als op de kabel, maar wel een betere weergave en dat
is ook wel wat waard. En het zal zo ook wel beter zijn als de binnen antenne of een draadje.
Vr gr Cees.
die isolatoren niet nodig. En wellicht kan de antenne ook op zolder nog wel redelijk
goed voldoen. Wel minder zenders als op de kabel, maar wel een betere weergave en dat
is ook wel wat waard. En het zal zo ook wel beter zijn als de binnen antenne of een draadje.
Vr gr Cees.