Radio's van 1950 tot 1970
F9X38A
08 feb 2013 21:54 - 08 feb 2013 21:55 #28011
door thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Hoi René,
Dat de tuner analoog is i.p.v digitaal heeft er niets mee te maken dat de ontvangst een zenderbrij is.
Waarschijnlijk ligt dat aan iets anders.
De A6X38AT is een zeer goede tuner, waarschijnlijk beter dan de digitale tuners van Philips.
Ik heb deze tuner ooit nieuw gekocht in 1967 ( fl.649,00)en er een goede hoogstaande FM antenne op aangesloten.
Duitse FM zenders kwamen in stereo binnen in goede kwaliteit.(regio Haarlem)
Ik wil nog zien of een digitale tuner van Philips dit presteert.
Groetjes,
Thijs
Dat de tuner analoog is i.p.v digitaal heeft er niets mee te maken dat de ontvangst een zenderbrij is.
Waarschijnlijk ligt dat aan iets anders.
De A6X38AT is een zeer goede tuner, waarschijnlijk beter dan de digitale tuners van Philips.
Ik heb deze tuner ooit nieuw gekocht in 1967 ( fl.649,00)en er een goede hoogstaande FM antenne op aangesloten.
Duitse FM zenders kwamen in stereo binnen in goede kwaliteit.(regio Haarlem)
Ik wil nog zien of een digitale tuner van Philips dit presteert.
Groetjes,
Thijs
Zowel voor een haas als voor een vogeltje in een koekkoeksklok is het gelijk dierendag!
Laatst bewerkt 08 feb 2013 21:55 door thijs.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
08 feb 2013 21:50 - 08 feb 2013 21:52 #28010
door Franc
Beantwoord door Franc in topic F9X38A-Vervolg
Ik heb de losse tuner een jaar of 16 geleden gereviseerd, dwz alleen gerepareerd door het vervangen van een tor.
Verder de detector iets bijgerekend.
Het resultaat was een schitterende tuner die echt alles uit de lucht vrat!
Als ik deze nu nog had waren de elko's ook goeddeels vervangen.
Dat de AG9018 geen ceramische koppel C's had wist ik niet.
Ik vond het wel altijd raar dat er minimaal een kathodeweerstand uitgefikt was met geplofte elko bij diverse exemplaren van dit soort versterkers die ik gezien heb.
Alleen bij die van Bert zijn de originele kathodeweerstanden nog aanwezig, ook de kathodeelko's zijn nog de oude.
Wel zet ik dit soort versterkers op 245 V, de hsp wordt anders tegen de 460V wat diverse elko's niet leuk vinden.
Bij Bert zijn versterker is de hsp ong 420V.
Nog een gek detail.
Bij mij sneuvelden beide 750k MF weerstanden die oneindig werden.
Die zorgen mede met de 1M compositieweerstand (die ook vervangen zijn) voor de halve voedingspanning tussen de EL86 ers.
Al met al leuk spul in welke vorm dan ook!
Groet Frank
Verder de detector iets bijgerekend.
Het resultaat was een schitterende tuner die echt alles uit de lucht vrat!
Als ik deze nu nog had waren de elko's ook goeddeels vervangen.
Dat de AG9018 geen ceramische koppel C's had wist ik niet.
Ik vond het wel altijd raar dat er minimaal een kathodeweerstand uitgefikt was met geplofte elko bij diverse exemplaren van dit soort versterkers die ik gezien heb.
Alleen bij die van Bert zijn de originele kathodeweerstanden nog aanwezig, ook de kathodeelko's zijn nog de oude.
Wel zet ik dit soort versterkers op 245 V, de hsp wordt anders tegen de 460V wat diverse elko's niet leuk vinden.
Bij Bert zijn versterker is de hsp ong 420V.
Nog een gek detail.
Bij mij sneuvelden beide 750k MF weerstanden die oneindig werden.
Die zorgen mede met de 1M compositieweerstand (die ook vervangen zijn) voor de halve voedingspanning tussen de EL86 ers.
Al met al leuk spul in welke vorm dan ook!
Groet Frank
Laatst bewerkt 08 feb 2013 21:52 door Franc.
Minder
Meer
08 feb 2013 21:45 #28009
door Ben van der Kolk
Beantwoord door Ben van der Kolk in topic F9X38A
Hallo René
De F9X38a is waarschijnlijk veel gevoeliger dan een buizenontvanger .
Op de kabel staat een dijk van een signaal waarschijnlijk wordt de ontvanger hier door overstuurd .
Groeten Ben
De F9X38a is waarschijnlijk veel gevoeliger dan een buizenontvanger .
Op de kabel staat een dijk van een signaal waarschijnlijk wordt de ontvanger hier door overstuurd .
Groeten Ben
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
08 feb 2013 21:35 #28008
door brcf01
Maar de F9X heeft wel problemen met de kabel en al die oude buizenradio's juist niet.
Beantwoord door brcf01 in topic F9X38A
HKruis - Admin schreef : Precies Rene,
Buizen ontvangers en ontvangers met transistoren, Daar zit het verschil in. En Philips heeft met de F9X34A alles uit de kast getrokken wat men op dat moment aan kennis en techniek in huis had. Als je alle eigenschappen van de F9X zou vertalen naar een buizentoestel heb je 2 van die kasten nodig.
Maar de F9X heeft wel problemen met de kabel en al die oude buizenradio's juist niet.
08 feb 2013 21:00 #28004
door admin
Henk van 't Kruis
Precies Rene,
Buizen ontvangers en ontvangers met transistoren, Daar zit het verschil in. En Philips heeft met de F9X34A alles uit de kast getrokken wat men op dat moment aan kennis en techniek in huis had. Als je alle eigenschappen van de F9X zou vertalen naar een buizentoestel heb je 2 van die kasten nodig.
Henk van 't Kruis
- brcf01
- [brcf01]
-
Minder
Meer
08 feb 2013 20:49 - 08 feb 2013 20:50 #28003
door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic F9X38A
Ik heb mijn buizenradio's altijd op de kabel en ook gehad.
ALLE radio's , ook de HiQ.
Radio's werkten altijd perfect op de kabel.
BD663A nu ook. Maximale uitslag van het oog.
René
ALLE radio's , ook de HiQ.
Radio's werkten altijd perfect op de kabel.
BD663A nu ook. Maximale uitslag van het oog.
René
Laatst bewerkt 08 feb 2013 20:50 door brcf01.