Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B8X72A Kort verslag.

Meer
27 jun 2012 16:31 #18808 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Re: B8X72A Kort verslag.
Cees, is dat wel verstandig? Meestal is het centrale draaipunt van de schakelaar het probleem en na het schoonmaken doe ik er, met het puntje van een schroevendraaier, een beetje WD-40 op en draait het weer goed.
Henk, het schaaldraad wat ik van je kreeg heb ik gebruikt voor de ferroceptor en daarna zat ik zonder maar vandaag kwam de rol schaaldraad van Ben Dijkman binnen en kon weer verder, nou verder, hoe zitten de draden van de FM rol vast?. Gezocht bij je plaatjes maar het werd er niet duidelijker op, uiteindelijk de rol verwijderd en met de loep was te zien dat er iets afgebroken was. Dat moest een ‘ophanghaakje’ zijn geweest en heb het met een 2mm boutje en wat metaallijm opgelost. Daarna kon ik beginnen met de FM schaaldraad met je eerder getoonde info over de loop van deze schaaldraad. Zo te zien en voelen loopt het goed en zit 108Mhz links en 87Mhz rechts. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
26 jun 2012 22:39 #18790 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: B8X72A Kort verslag.
Ik ben toevallig vanmiddag en vanavond met hetzelfde werkje bezig geweest.
Geduld werkje, maar het is goed gelukt.
Die schakelaar gaat vaak veel te stroef.
Dat is dan ook vaak de reden dat het snaar touwtje te zwaar word belast en snel
weer stuk gaat.
Wat wel wil helpen is de contact veertjes iets bij te buigen, zodat deze iets minder druk
uit oefenen, maar wel voorzichtig want de druk mag ook weer niet te laag worden.
Het schakelaartje moet natuurlijk wel zijn werk goed blijven doen.
De iets lagere contact veer druk heeft tot resultaat dat de schakelaar een stuk
lichter gaat.
Zo blijft het snaar touwtje veel langer mee.
Vr gr Cees.

Meer
26 jun 2012 10:19 #18765 door Ben
Bedankt Henk, heb er een nachtje over geslapen, toch zit volgens alle info de spandraad goed gemonteerd en loopt het ook soepel. Na nog eens goed kijken blijkt het enige schroefje op de kunststof houder niet goed vast te zitten en heb, in de blokkeerstand van de knop, het ferriet en vaantje vlak voor de schakelaar gezet. Nu draait het goed, de schakelaar gaat direct om en zonder strakke litze draden aan het ferriet. De volgende klus zijn de beide schaaldraden we zijn er nog niet maar komen er wel. Groet, Ben

Bijlagen:

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
25 jun 2012 19:17 #18746 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: B8X72A Kort verslag.
Hi Ben,
Als de knop helemaal rechtsom gedraaid is, schakeld de schakelaar. De schakelaar schakeld om tuissen Ferroceptor en de AM buitenantenne. Zodra je linksom begint te draaien gebruik je de ferroceptor en de schakelaar wordt verbroken. Het zou in principe soepeltjes moeten verlopen. controleer even het aantal windingen om de as bij de potmerer. Het spannen van de draad is belangrijk. Ik heb in een enkel geval er een veertje tussen de draad gezet in het gedeelte van de draad tussen ferriet en draaias.

Meer
25 jun 2012 19:03 #18745 door Ben
Dan naar de ferroceptor, die moet draaien met de linker(achter) knop maar het spandraad is afgebroken. De potmeter foto’s van Henk op dit forum geeft een beeld hoe het zou moeten zitten. Aan het ferro draaipunt zit ook nog een schakelaar voor de interne of externe antenne en die doet niet mee met het vaantje. Eerst de schakelaar maar en het vaantje iets omhoog gezet zodat het wel schakelt, dan ontdek ik nog een teercondensator van 10000pF onder de schakelaar, die ook maar vervangen. Verder met het draad, op de oude draad zit een blokkeringstift vastgeklemd en daar moet ik even over nadenken want hoe moet dat overgezet worden. Uiteindelijk in een bankschroef en met 1mm uitgeboord, een nieuwe draad er in en weer ingeklemd met de bankschroef. Na een aantal pogingen om de spandraad er goed op te krijgen heb ik weer een vraag. Als de regelknop helemaal rechtsom staat dan valt hij in een slotje draai je daarna linksom dan draait de ferroceptor en pas in het midden van het draaien wordt de schakelaar omgezet en kun je daarna nog verder draaien tot de knop blokkeert. Is het correct dat de schakelaar halverwege omgaat of doe ik iets verkeerd? Groet, Ben

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
24 jun 2012 05:14 #18691 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: B8X72A Kort verslag.
Ben, Ziet er goed uit. mooi gedaan met de 12M weerstand. :thumbsup:

Gemaakt door Kunena