Skip to main content
Radio's van 1950 tot 1970

B8X72A Kort verslag.

Meer
13 jul 2012 22:46 #19282 door Cees
Beantwoord door Cees in topic Re: B8X72A Kort verslag.
Ben,
Geen commentaar hoor. Maar ik snap niet hoe je dat schakelaartje wil bedienen.
Eerst de radio omkeren dan de achterwant er af, lijkt mij nog al omslachtig.
En dan vraag ik mij af wat je er mee bereikt.
Een druk schakelaartje op de achterwant lijkt mij dan handiger, maar dan moet
je daar weer een gat in boren. Dat is dan weer zonde.
Iets er bij maken dat je later gemakkelijk weer kunt verwijderen, daar kan
niemand iets op tegen hebben.
Vr gr Cees.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
13 jul 2012 22:35 #19281 door Cees
René R,

Henk K zal dat wel zeker wel vaker hebben mee gemaakt dat de dunne AM kerntjes,
( die met het hele dunne messing schroefje bovenaan) in een MF filter of spoeltje
zijn gezakt.
Maar ik heb dat ook nog maar even vermeld voor de andere forumers die met Philips
buizen radio's bezig zijn.
Altijd nuttig om daar eerst even naar te kijken, voor men verder zoekt.
Vr gr Cees.

Meer
13 jul 2012 21:22 #19278 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Re: B8X72A Kort verslag.
De EL86’ers zijn binnen van Wim Rotte, een hemelsbreed verschil zelf het neonlampje (Fideliscope) gaat aan als je hem even te hard zet. Verder gemeten in de FM stand, de ruisonderdrukker B5 afgeschakeld en aangesloten volgens de B5 van het schema b7x63a, wat meer ruis maar het geluid is mooi helder. Zoals eerder gezegd een probleem was nog dat er in het midden van een zender vervorming op ging treden, na alles nog eens nagemeten te hebben was de conclusie dat het toch een afregelprobleem moest zijn. Uiteindelijk was het S34 voor het centreren en S36 voor het volume, beide heb ik met het afstemoog en op gehoor ingesteld. Dan nog iets waarvoor ik zeker commentaar krijg, het hinderde mij dat de Stabilotone aan de achterzijde geregeld moet worden. Zonder nu iets in de radio te wijzigen dat terugkeer niet mogelijk is heb ik een schakelaartje op het schakelblok gezet die het mogelijk maakt om te kiezen tussen de voor en achterpotmeter (zie foto en schema). Nu is de kast aan de beurt maar dat kan nog wel even duren. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Bijlagen:

Meer
09 jul 2012 10:04 - 09 jul 2012 10:14 #19185 door Ben
Beantwoord door Ben in topic Re: B8X72A Kort verslag.
Dank heren voor jullie reactie's en Henk, bij het vervangen van alle composiet weerstanden heb ik ook de 470k meegenomen die was sterk verlopen. Het probleem zit dieper, als de FM wel een goede uitslag geeft dan zit het voor de AM bij de antenne. Verder zoeken en dan blijkt C18 niet gesoldeerd aan SK6, vastgezet maar geen zichtbaar effect. Dan kom ik uiteindelijk bij de ferrietantenne en ontdek, nadat de doorverbinding tussen S6 en S6a is losgemaakt, dat een aansluiting op S6 niet goed is doorgesoldeerd. De AM op de middengolf is nu goed bij ‘ingeschakelde’ ferroceptor en het oog gaat ook breder open. Is het normaal dat op de lange golf de ferroceptor op ‘uit’ moet staan?. Op het moment dat SK15 wordt aangezet is het LG signaal weg en lijkt het wel of er dan naar aarde wordt afgeschakeld. Oh, wat ben ik toch een sufferd als de ferroceptor schakelaar handmatig wordt teruggezet werken beide ferrieten op midden en lange golf. Conclusie, de spandraad draait verkeerd om. Henk je had het eerder nog gezegd maar toen begreep ik nog niet wat ‘aan’ en ‘uit’ was op SK15. Verder prutsen, toltrimmer C21 zit niet goed aan massa, er is gedraaid aan S10 (LG) goed gezet, maar nog steeds geen ontvangst met de externe antenne. Moet zitten in S14 en S15. Nu vond ik bij het schoonmaken een kerntje en die hoort (zie ik nu pas) in S16, kerntje vastgeplakt en S14 (MG) en S16 (LG) afgeregeld met het afstemoog op de signaalsterkte van de externe antenne en vastgezet met een beetje houtlijm. Deze week gaan we beginnen aan het FM probleem, bij afstemming midden op een zender gaat er iets mis en klinkt het geluid zachter en wat vervormd. De EABC80 is goed en C56 is vervangen, vraag is (ook van Henk Klavers) kan dat geregeld worden met S34 en S35?. Eerst nog maar wat meten in die hoek. Groet, Ben

Tussen positief en negatief zit soms een donderklap.
Laatst bewerkt 09 jul 2012 10:14 door Ben. Reden: Foto's ontbreken

• brcf01
  • [brcf01]
Meer
06 jul 2012 22:25 #19102 door brcf01
Beantwoord door brcf01 in topic Re: B8X72A Kort verslag.
Dank voor je reactie Cees.
Bij mij slaat het 'oog' ook niet zo heel ver uit
en wellicht heeft Henk (hkruis) er wat aan.
Maar ongetwijfeld was hij hier al van op de hoogte.
Wie weet.

Groet
René

Meer
06 jul 2012 22:05 #19100 door Cees
Ben, De oorzaak van het niet oplichten van het neon lampje kan ook zijn oorzaak
hebben in een verlopen composiet R, die aan dat lampje zit.
En als het oog niet goed uit slaat op AM kan ook dat zijn oorzaak hebben in
verlopen R's. Zijn die al door goede vervangen, dan is er...
Nog een veel voorkomende oorzaak kan zijn dat één of meerdere MF kernen in
de MF spoeltjes zijn gezakt.
Bij mijn laatst onder handen genomen Philips radio was één van de MF kerntjes
in het spoeltje gezakt. De anderen stonden gelukkig nog goed.
Dit het tot gevolg: Bijna geen uitslag van het oog. En het volume was ook
zachter als bij de FM.
Na het goed afregelen en vast zetten van het kerntje sloeg het oog op de
hier zeer sterk door komende relie zenders "vol" uit.
Dit komt wel vaker voor bij Philips radio's.
Vr gr Cees.

Gemaakt door Kunena