Skip to main content
Algemeen

Politoeren; het vervolg van de worsteling

Meer
09 jul 2011 07:39 - 09 jul 2011 07:49 #6229 door Johannes
Goede morgen,

Alle respect voor ieders manier om een houten radiokast te restaureren;
Ik hoor in deze thread allerlei meningen om een oude radiokast weer mooi en als nieuw te maken en ieder heeft zo zijn (of haar) eigen manier van werken en probeert dat te onderbouwen.

Maar het onderwerp van topicstarter Marcel was toch echt wel het politoeren van een oude radiokast.

Leuk dat dit onderwerp hier aan bod komt en eigenlijk jammer dat er zo weinig mensen ervaring mee hebben (behalve Freddy dan ;)). Ik kreeg daardoor een idee:

Zou het een leuk idee zijn om met een groepje geïnteresseerden, een select gezelschap forummers dus, een cursus politoeren bij Ron te volgen ? Naast het je bekwamen in dat mooie oude ambacht brengt het ook een stukje begrip voor elkaars beleving van onze hobby.

Het was zomaar een idee...... Groeten, Hans
Laatst bewerkt 09 jul 2011 07:49 door Johannes.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
09 jul 2011 00:05 - 09 jul 2011 08:49 #6228 door Marcel L

Paul Brouwer schreef : .....Lakken heeft echter het voordeel (indien correct gedaan) dat dit in een behandeling gebeurd is en na enkele minuten stofdroog is.....

Dat geldt inderdaad voor cellulose lak, maar voor de meeste andere lakken toch zeker niet.
Maar ik denk dat politoer het nog wel wint van cellulose lak, qua droogtijd. Die alcohol is zo weg.
Daarom moet je ook gekookte lijnzaadolie gebruiken op je politoerdot: ander plak je tijdens het opbrengen al aan je werkstuk vast.
;)

Paul Brouwer schreef : .....Ik vind het zeer bewonderingswaardig dat jij hier zoveel moeite instopt maar had dan een radiokast genomen die een gepolitoerde finishing hoort te hebben.....

... bestaan die dan?
Waarom mag ik mijn radio niet politoeren? Dat heeft nog iets met oude ambachten te maken.
De meeste mensen zullen gewone synthetische lak gebruiken, of bootlak of zo.
Het is maar net wat je zelf graag wilt.

Overigens heb ik vandaag een tweede poging gedaan om mijn kast te klaren.
Nou, ik ben er mooi klaar mee: ik krijg het niet goed voor elkaar!

Het enige moment waarop mijn kast glimt is voordat ik met klaren begin. Daarna is het doffe strepen, plekken en nog meer ellende.
Ik dacht toch dat de kast prachtig moest gaan glimmen? Nou, bij mij niet. Doffe ellende.

Ik ben begonnen met een heel licht vochtige dot. Hij voelde slechts wat vochtig aan.
En ik ben vervolgens met weinig druk gaan klaren. Nou, je veegt alles alleen maar uit.
Daarna iets meer druk geprobeerd. Niks.
Iets vochtigere dot: niks.
Waarom lukt dit nou niet? Wat doe ik nou fout?

Morgen dus maar weer schuren en een nieuwe laag politoer opbrengen.
Ik blijf aan de gang, maar ik geef me niet gewonnen!
'Geen dooie dingen baas' hebben ze mij geleerd.

Groeten van Marcel

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 09 jul 2011 08:49 door Marcel L.

Meer
08 jul 2011 22:10 - 08 jul 2011 22:16 #6224 door Paul Brouwer
Hoi Marcel,

Het voorbehandelen van de kast is voor lakken of politoeren hetzelfde. Ook in een gelakte kast zal je elk oneffenheidje zien. Lakken heeft echter het voordeel (indien correct gedaan) dat dit in een behandeling gebeurd is en na enkele minuten stofdroog is. Daarna met pure thinner naspuiten en laten drogen. Okay. Je hebt een ruimte nodig waar jij niet alles hoeft af te dekken en liefst ook met een goede ventilatie. Ik doe het s-nachts in de berging waar dan toch niemand komt. ;)

Ik vind het zeer bewonderingswaardig dat jij hier zoveel moeite instopt maar had dan een radiokast genomen die een gepolitoerde finishing hoort te hebben. Politoeren is een kwetsbare behandeling die tot de 40-er jaren voornamelijk op meubelstukken werd toegepast zoals tafelbladen en dergelijke.

Het "iets meer hebben" wordt bepaald door de houtsoort van het te bewerken object. Radiokasten waren niets meer dan met een duurder ogend waaibomenhout gefineerde kasten.

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 08 jul 2011 22:16 door Paul Brouwer.

Meer
07 jul 2011 18:53 #6176 door Marcel L

freddy vercruyce schreef : ..... als je het goed gedaan hebt vind ik persoonlijk de afwerkingslak van politoer nog steeds dat ietsje meer hebben dan een gelakte kast .....

Hoi,

Dat vind ik inderdaad ook. Politoer geeft naar mijn idee het hout een extra dimensie mee die ik bij geen enkele andere afwerking vind. Maar dat is persoonlijk wellicht.
Hoe dan ook: het is niet de eenvoudigste manier, maar dat is geen probleem.
Zoals gezegd: dat lakken gaat ook niet zo 1-2-3...

@ Freddy: ik heb het klaren zo proberen te doen als ik het derde Youtubefilmpje van die Duitse meneer met die gitaar: een heel licht vochtige nieuwe dot.
Ik vergat op de dot wel om telkens een schoon stukje stof voor te draaien, dus dat kan er mee te maken hebben gehad.
Overigens: het ging voor een groot gedeelte goed, maar op het laatst toch mis.

De kast staat nu een dag te drogen na een nieuwe politoerlaag.
Op zijn vroegst morgenmiddag zal ik hem wederom eens proberen te klaren.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Meer
07 jul 2011 15:42 #6174 door Paul Brouwer
Hallo Freddy,

Dat begrijp ik ook wel en is ook zeer lovenswaardig.

Groeten,
Paul

Meer
07 jul 2011 12:52 #6173 door freddy vercruyce
Hallo Paul het gaat er hem net over dat Marcel de techniek onder de knie WIL krijgen.Lovenswaardig toch Groet Freddy

Gemaakt door Kunena