Skip to main content
Algemeen

Politoeren; het vervolg van de worsteling

Meer
22 jun 2011 09:21 #5810 door Marcel L

Johannes schreef : .....Daarom zal ik op 2 juli in Driebergen eens extra aandacht besteden aan de demonstratie over politoeren bij Ron.....

Hoi,

Ik heb van Ron begrepen dat hij er de komende beurs niet zal zijn.

Even over het puimen en poriën-vullen: ik kende deze techniek al wel van de timmerman.
Als die eens een naad of oneffenheid in het hout hebben, dan vullen ze die wel met houtlijm en strooien daar dan weer bij schuren vrijgekomen houtstof overheen.
Puimen werkt dus ook een beetje zo, zij het zonder houtlijm uiteraard.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
22 jun 2011 07:14 - 22 jun 2011 07:17 #5808 door Johannes
Dag Freddy,

Niet alleen in deze draad, maar al jarenlang op beide forums, lees ik met belangstelling over jouw ervaring met politoeren. Het gebruik van schellak als afwerklaag op een houten kast van Philips is weliswaar niet gebruikelijk, maar dat is een moderne synthetische blanke lak ook niet.
Daarom zal ik op 2 juli in Driebergen eens extra aandacht besteden aan de demonstratie over politoeren bij Ron.

Want over dat mooie ambacht zijn mij nog zo veel dingen onduidelijk. Bijvoorbeeld het puimen; je wrijft het witte poeder toch in de poriën van het hout en wat is de functie van de olielaag aanbrengen en wat voor soort olie, enzovoorts.

Ik heb gelezen dat hij een 2-daagse cursus (2 zaterdagen) geeft over politoeren en ik denk er serieus over om eens zo'n cursus te gaan volgen. Voor het cursusgeld plus de reiskosten kun je natuurlijk heel wat liters spuitvernis kopen, maar dat moet je er zelf voor over hebben. Het lijkt mij een erg interessante en leerzame 2-daagse cursus :smilythumb:

Hans
Laatst bewerkt 22 jun 2011 07:17 door Johannes.

Meer
21 jun 2011 20:04 - 21 jun 2011 21:00 #5806 door freddy vercruyce
Hallo Johannes Het kan goed zijn dat deze pasta goed de porien vult maar je kent de samenstelling niet van de pasta.Neutraal ja wat is dit dan.Wat is het vulmiddel in deze pasta,dat bedoel ik.Met puimen neem je heel minuscule vezeltjes van het originele hout weg en heb je automatisch ook een identieke kleur en substantie welke je in de porien prest.Maar let wel het zal wel werken.Aanlengen met terpentijn echter zal waarschijnlijk niet goed zijn om bovenop te politoeren vanwege het vet gehalte.Maar daar ben ik niet 100% zeker van hoor.Valt in ieder geval te proberen op een afzonderlijk klein stuk hout.Dan heb je enorm veel werk gespaard.Als iemand hier goede resultaten mee behaald na politoeren dan hoor ik het graag.Vergeet ook niet als je kast volledig gepolitoerd is je na één a twee dagen vettige kringen(soort witte zweem ) op de vernis ziet.Dit is het teveel aan olie die je gebruikte tijdens het politoeren die naar de oppervlakte komt.Dit moet je dan nog 'klaren ',de olie verwijderen dus.Dit doe je met een dot zonder politoer en zonder olie.Niet de dot gebruiken die voor puimen of politoeren hebt gebruikt maar een volledig nieuwe propere prop.Niet meer met de draaibeweging die je toepaste tijdens het porienvullen alsook het politoeren.De manier van bewegen zou ik durven vergelijken met het oppoetsen van schoenen maar dan niet met diezelfde druk op het te klaren voorwerp.In ieder geval een zeer delikaat werkje.Je kan ik 30 seconden uren werk naar de vaantjes helpen.Je kan als je het nog nooit hebt gedaan maar liefst bij Ron ' popote ' bestellen.Daar kan je perfekt een kast mee klaren.Echter kan je er geen foutjes die eventueel in het politoer geslopen zijn mee corrigeren.Met zuivere eyhanol kan je wel nog corrigeren tot op zekere hoogte uiteraard
Groeten Freddy
Laatst bewerkt 21 jun 2011 21:00 door Marcel L.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Johannes

• hkruis
  • [hkruis]
Meer
21 jun 2011 17:45 #5804 door hkruis
Beantwoord door hkruis in topic Re: Politoeren; het vervolg van de worsteling
Hi Johannes, ik heb dat spul in huis en heb het gebruikt om een wandkast te repareren en dat werkte goed.

henk

Meer
21 jun 2011 17:36 - 21 jun 2011 17:40 #5803 door Johannes
Hallo restaurateurs,

Aan de ingewikkelde techniek van het politoeren heb ik mij (nog) nooit gewaagd. Puimen is een nieuw begrip voor mij.
Daarom vraag ik me af of iemand ervaring heeft met het gebruik van poriënvuller om de houtstructuur volkomen glad te maken. Daarna een aantal laagjes synthetische blanke lak er overheen en het resultaat is volgens mij te vergelijken met de oorspronkelijk lak.

Het vullen van de poriën is inderdaad een eerste vereiste voor het verkrijgen een prachtig glad resultaat. En daarom dacht ik aan dit produkt:

www.craftsupplies.nl/143-rustin-grainfiller-rustins-206.html

Op internet is nog veel meer te vinden over poriënvuller. Heeft iemand er ervaring mee ?

M.vr.gr. Hans
Laatst bewerkt 21 jun 2011 17:40 door Johannes.

Meer
21 jun 2011 16:41 - 21 jun 2011 16:45 #5800 door freddy vercruyce
Ik heb dus helemaal niks gedaan aan het vullen van welke porie dan ook. Dus daar zal een deel van mijn probleem in liggen.
Maar mijn dot is volgens mij ook niet helemaal goed. Ik gebruik, n.a.v. informatie uit een boek, katoenen watten als vulling. Maar dat wordt altijd een redelijk stugge klomp materie, en dat lijkt me ook niet gewenst.

Niet porienvullen= nooit goed resultaat.
Als je bedoeld dat je een soort simoniseer watten gebrukt als vulling is dat inderdaad niet ideaal.Ieder gebruikt wat hij wil natuurlijk .Zelf gebruik ik oude katoenen legersokken met een linnen doek er om heen.

Het schuren met puimsteen heeft niet tot doel het vullen van de porien met puimsteen.Met het puimsteen schuur je heel fijne vezeltjes hout weg en daarmede vul je de porien.Ook nooit overvloedig puimsteen gebruiken tijden één schuurbeurt.Als je dit doet blijft er puimsteen in de porien zitten welke niet vermengd is met houtvezel.In den beginne merkt je daar niets van.Ook niet als je aan het politoeren gaat.Echter na verloop van enkele weken,maanden zie je witte vlekkenof strepen verschijnen.Dit is het uitgedroogde overtollige puimsteen.Zelf al doe je alles perfekt qua dosering toch raad ik je aan om net voor je met politoeren begint de kast nog eens met glaswol 6X0 lichtjes op te wrijven.Zo ontdoe je de kast van overtoolig puimsteen dat toch nog achtergebleven is.Dus geen pakken puim op de kast strooien in de hoop dat je zo vlugger gedaan hebt.Kasten met gebogen stukken zoals de lentebode en de kathederaal zijn daar gevoelig voor vanwege de wijder uit elkander staande nerven van het hout.Ook steeds je dot VOLLEDIG uitwrijven vooraleer je puim bij doet.Dot ziet dan wit en voelt glad aan.Dus geen residu meer van puim en puim vermengd met hout.Ook niet te nat werken als je gaat porienvullen.Als je te nat werkt maak je een papje van het schuursel die aan je dot blijft klitten.Bij uitdrogen gegarandeerd witte plekken onder het politoer.

groeten

Freddy
Laatst bewerkt 21 jun 2011 16:45 door freddy vercruyce.

Gemaakt door Kunena