Skip to main content
Algemeen

Politoeren; het vervolg van de worsteling

Meer
07 jul 2011 11:03 #6172 door Paul Brouwer
Hoi Marcel,

Dat is nu net de 'kracht' van celluloselak. In tijd van enkele minuten is het genoeg gedroogd om geen stofdeeltjes meer vast te houden. Wel is het een ongezond en zeer brandbaar mengsel van lak en thinner die je met een spuit op moet brengen.

Groeten,
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
07 jul 2011 09:05 #6170 door freddy vercruyce
Beste Marcel Leren doe je inderdaad met vallen en opstaan.Je bent egenlijk al een heel stuk verder in het 'worstelen' met jouw kasten.En inderdaad ze waren origineel niet gepolitoerd maar als je het goed gedaan hebt vind ik persoonlijk de afwerkingslak van politoer nog steeds dat ietsje meer hebben dan een gelakte kast.Nu wat dat klaren betreft dit is eigenlijk in mijn ogen de moeilijkste klus.Ik lees dat je de kast geklaard hebt nu mijn vragen: Met welke beweging met de prop heb je dit gedaan?Op dezelfde manier als dat je de politoer hebt aangebracht(cirkelbeweging )??Heb je enkel ethanol op de prop gedaan??Heb je een volledig nieuwe prop gebruikt of heb je de prop gebruikt waarmede je ook hebt gepolitoerd?? Groetjes Freddy

Meer
06 jul 2011 22:53 #6166 door Marcel L

Paul Brouwer schreef : .....Tot slot twijfel ik wel heel sterk aan het feit of deze kasten wel gepolitoerd waren. Volgens mij werden ze gewoon in de celluloselak gezet. Dat werk snel en wel zo efficiënt. ;) .....

Hoi Paul,

Daar heb je gelijk in: ze werden gewoon gelakt.
Maar politoeren is een leerproces, en ik vind het wel leuk, ondanks de zogenaamde 'worsteling'.

Lakken heb ik ook geprobeerd, maar ook daaraan kleven grote nadelen.
De manier van opbrengen vergt ook hier de nodige oefening. Tevens moet je je omgeving nogal afdekken voor de rondspattende laknevel.
Daarnaast vraagt het een langdurig stofvrije omgeving waar de kast rustig kan drogen.

Ik houd wel wat van ambachtelijkheid, dus ik vind politoeren geen straf.
Ook vind ik het een redelijke schone manier van werken.
Ondertussen krijg ik er wel steeds meer handigheid in, maar het heeft allemaal even wat tijd nodig.

Groeten van Marcel :thumbsup:

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Meer
06 jul 2011 22:00 - 06 jul 2011 22:01 #6165 door Paul Brouwer
Hoi Marcel,

Ik heb deze draad een tijdje gevolgd en denk toch dat jij het jezelf moeilijker maakt dan strikt noodzakelijk. De door jou afgekeurde resultaten zagen er (op de foto) toch zeer netjes uit. Natuurlijk zal je met het oog direct op het object gericht wat meer oneffenheden zien maar die kon ik op de foto's niet zien.

Zo kijkend naar de Youtube-filmpjes kan ik mij niet voorstellen dat men in de dertiger jaren bij philips zoveel werk verzette om een radiokast een kleurtje te geven. Er moet wat politoeren betreft een eenvoudigere manier zijn om een klus als deze te klaren.

Tot slot twijfel ik wel heel sterk aan het feit of deze kasten wel gepolitoerd waren. Volgens mij werden ze gewoon in de celluloselak gezet. Dat werk snel en wel zo efficiënt. ;)

Groeten,
Paul
Laatst bewerkt 06 jul 2011 22:01 door Paul Brouwer.

Meer
06 jul 2011 21:08 #6163 door Marcel L
Hallo Freddy,

Ik heb de kast getracht te klaren, en dat ging redelijk op een paar plekjes na.
Die sloegen enigszins wit uit. Toen ik die nog probeerde weg te poetsen werd het de politoerlaag wat teveel en kwamen er licht beschadigingen.

Ik heb vanavond de kast opnieuw wat geschuurd met staalwol en van een nieuwe laag politoer voorzien.
Dat is allemaal heel goed gegaan en het ziet er weer strak uit. Dus ik laat de boel weer een paar dagen drogen en zal dan opnieuw proberen te klaren.

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl

Meer
06 jul 2011 18:47 #6154 door freddy vercruyce
Hallo Marcell als ik het goed versta heb je de kast een tijdje laten staan,begrijp ik dit juist?Waren er voor je herbegonnen bent reeds doffe plekjes te zien?Hoe ben je eigenlijk te werk gegaan bij het terug onder handen nemen van de kast?Heb je de kast geklaard of gewoon terug politoer gebruikt? Groeten Freddy

Gemaakt door Kunena