Skip to main content
Algemeen

Politoeren; het vervolg van de worsteling

Meer
06 jul 2011 17:50 - 06 jul 2011 17:52 #6151 door Marcel L
Hoi,

Vandaag was ik toe aan de afwerking van de voorkant van de 836A.
Nou, dat ging bijna goed. Ik kreeg alleen op een paar plaatsen doffe plekken.
Toen ik nog even doorpoetste kreeg ik echter nog meer plekken en zelfs strepen.
Ik heb de boel dus weer verprutst. :angry:

Dat wordt weer licht schuren en nog een laag politoer.
En ik dacht dat ik bijna klaar was :oops:

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 06 jul 2011 17:52 door Marcel L.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
04 jul 2011 15:42 - 04 jul 2011 15:44 #6111 door Marcel L
Hoi,

Lang leve youtube:

Enne, er zijn ook andere methodes :lol: :lol: :lol:

... heerlijk. Komt mijn auto poetsmachine ook weer eens van pas!!! :lachuh:
Geintje, ik houd het bij handwerk.

Maar Youtube is een goede bron om de diverse technieken te bekijken.
Er staan nog veel meer filmpjes op uiteraard.

Ik pruts zelf nog even door met mijn 836A. Binnenkort meer daarover.

Groeten van Marcel ;)

Laatst bewerkt 04 jul 2011 15:44 door Marcel L.

Meer
25 jun 2011 15:35 #5897 door freddy vercruyce
''Ik zag dat ik op deze vraag nog niet direct had gereageerd. Maar ik bedoel met strepen dus inderdaad de strepen die worden veroorzaakt bij de draaibewegingen van het politoeren''
Als dit het geval is EN je werkstuk is vettig genoeg door de parafine olie,dan enkel ethanol en kleine hoeveelheid politoer op de prop en specale aandacht besteden aan die strepen.Door over gans de kast te draaien met de prop maar veelvuldig over de 'strepen ' te wrijven. Het valt natuurlijk te zien hoeveel lagen politoer je reeds bovenop de strepen hebt gelegd.Stel aan de 4 de laag trek je strepen.Je besteed er geen aandacht aan en legt er nog eens 10 bovenop.Wel dan zal je oop de plaats van de strepen eerst 9 laagjes moeten uitwrijven over de rest van de kast vooraleer die strepen weg zijn.Nooit meer een laag leggen bovenop een laag waar strepen in zijn.Het is moeilijk om van op de foto te oordelen of je nu net alleen olie en ethanol moet gebruiken of dat het net zonder olie en ethanol moet.Maar het begint er inderdaad al wat op te lijken.Van het ogenblik dat je politoeren echt leuk begint te vinden ben je reeds een hele stap op weg om een goede te worden.Succes verder het zal wel lukken freddy

Meer
25 jun 2011 10:30 - 25 jun 2011 10:37 #5894 door Marcel L

freddy vercruyce schreef : .....Wat bedoel je met het niet streeploos kunnen politoeren.Laat je bijvb cirkel vormige strepen na??Dus strepen die veroorzaakt worden door de draaibewegingen die je maakt tijdens het politoeren.OF bedoel je strepen in het hout zelf welke je niet 'dicht ' gepolitoerd krijgt?

Hallo,

Ik zag dat ik op deze vraag nog niet direct had gereageerd. Maar ik bedoel met strepen dus inderdaad de strepen die worden veroorzaakt bij de draaibewegingen van het politoeren.
Dit zal waarschijnlijk een gevolg zijn van te weinig olie en teveel politoer, of een andere onbalans. Intussen gaat het al wat beter, maar helemaal onder controle is het nog niet.

Op deze foto is rechts van het midden een beetje zichtbaar wat ik bedoel met de strepen

De kast begint goed te 'spiegelen' nu. Je kunt de omgeving nu goed zien in de radio, en dat zijn dus geen oneffenheden in het politoer. De draaiingen kan je overigens wel zien, evenals een deukje in het fineer.
Dit kan je natuurlijk ook gaan puimen, maar het is een aardige deuk, en volgens mij valt het dan meer op door de zichtbare onderbreking van de tekening van het fineer die dan gaat ontstaan.
Ach, het is oud hout op een oude radiokast, en van mij mag je er nog wel iets van beschadiging aan zien.

Al met al ben ik erg blij dat ik het proces nu een beetje in de vingers krijg.
Ik vind politoeren namelijk wel een prettig proces, en een redelijk schoon proces. En de tekening van het fineer komt zo 'magisch' goed naar voren.
Met lakken zijn vast ook prachtige resultaten te behalen, maar ook dat heb ik geprobeerd: met de roller of kwast kreeg ik altijd stof of haren in de lak, en ook strepen e.d. Bij spuiten moet je de omgeving zo afdekken, en jezelf niet te vergeten (bril, mondkap) en dat kost in mijn geval veel tijd.
En ook die technieken vergen de nodige oefening!

Nu is er eindelijk licht aan de horizon voor een redelijk aantal radio's die ik nog moet gaan aanpakken, waaronder mijn 342A:

Groeten van Marcel ;)

Bijlagen:
Laatst bewerkt 25 jun 2011 10:37 door Marcel L.

Meer
24 jun 2011 23:24 #5891 door Marcel L
Hallo,

Na enkele dagen niks aan de 836A te hebben gedaan, heb ik vandaag de voorkant weer eens heel licht geschuurd en daarna ben ik met minder politoer en meer olie gaan politoeren.
Meer olie, want het beschreven uitvegen van olieresten had ik nog nooit gezien.
Nu zie ik dat wel.

Al met al moet ik nu zeggen dat het er wat op begint te lijken.
Hoewel ik nog steeds geen smetteloos strakke laag heb, zie ik wel dat er nu een laag begint te ontstaan die glad is en redelijk strak begint te worden.
Door het combineren van alle tips uit deze draad en alles wat ik tot nu toe over politoeren gelezen en gehoord heb, begin ik het proces nu een beetje te begrijpen en kan ik het een beetje beginnen te sturen.

Ik laat de kast nu weer even uitharden en zal morgen nog een paar lagen aanbrengen op dezelfde manier. Dan zal ik ook weer wat foto's maken.

Groeten van Marcel ;)

Meer
24 jun 2011 21:38 #5888 door Johannes
Vandaag heb ik via internet een busje Rustins poriënvuller besteld en ga ik me eindelijk na meer dan twee jaar eens bezig houden met het herstel van de houten kast van mijn Philips 634A uit 1933. Het chassis was al helemaal gerestaureerd, maar tegen het lakwerk van de kast zag ik erg op.
Al die vele laklagen spuiten en tussendoor schuren om het glad te krijgen....... Het lukt mij uiteindelijk wel om de poriën te vullen met blanke lak maar het is een enorm tijdrovende klus. Hopelijk bespaart een poriënvuller je vele dagen schuur- en spuitwerk.
Als het naar tevredenheid gelukt is meld ik het resultaat binnenkort wel op het forum.

Groeten, Hans

Gemaakt door Kunena