Skip to main content
Algemeen

Politoeren; het vervolg van de worsteling

Meer
20 jul 2011 00:04 #6745 door Paul Brouwer
Hoi Marcel,

Een schrale troost. Even een radiokast in de cellulose kast spuiten doe je ook niet 1,2,3.

Het zijn en blijven afwerkingstechnieken die de nodige ervaring vereisen. Jij wil mijn eerste kast die ik
in de celluloselak gezet had niet zie. :(

Maar 'it's all part off the hobby' dus gaan we ermee door. :)

Misschien is eens te rade gaan bij een meubelmaker een idee. Die gasten zijn ermee bekend.

Groeten,
Paul

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Meer
19 jul 2011 21:56 - 19 jul 2011 21:58 #6741 door Marcel L

Paul Brouwer schreef : .....Voor wat het jouw vraag betreft 'of er ook gepolitoerde radiokasten (hebben) bestaan' denk ik deze vraag positief te moeten beantwoorden. Ik zou er geen voorbeelden van kennen aangezien ik helemaal niet thuis ben in de vooroorlogse toestellen maar weet van een andere verzamalaar van dit soort oude toestellen dat hij sommige van deze kasten ook politoerde.....

@ Paul:
Ik weet dat er meer mensen politoeren (kijk bijv. naar Freddy en Jan), maar ik vraag me meer af of er Philips radio's uit de jaren '30 zijn die af fabriek werden gepolitoerd.
Ik denk het eerlijk gezegd niet. Te arbeidsintensief volgens mij (en ik kan het weten ;) ).

Ik hoef ook niet helemaal op nieuw te beginnen, maar ik heb wel weer wat weg te werken.
Dat kost weer allemaal extra tijd. Maar die investeer ik graag als ik er uiteindelijk maar weer wijzer uitkom. En tot nu toe leek dat laatste steeds wel te lukken.

Wat overigens wel frustrerend is, is de slechte informatie die ik over politoeren o.a. uit boeken haal. Aan de hand van die informatie ben ik enige jaren geleden al eens met politoeren begonnen.
Wat die boeken beschrijven klopt op zich meestal wel, maar het is zo onvolledig dat ze beter maar niks hadden kunnen vermelden.
De meeste informatie heb ik nu van diverse mensen, o.a. op dit forum gekregen. Waarvoor dan ook nogmaals mijn hartelijke dank.

Om nog even op de slechte informatie in boeken terug te komen. Hier een citaat uit een van die boeken:

"De meest gebruikelijke methode om schellak aan te brengen is opdeppen met een dot."

Dit staat er letterlijk. Opdeppen!!!
Gelukkig had ik dit nog niet gelezen een paar jaar terug. Maar als je zo begint lukt het natuurlijk nooit.

Een ander boek beschrijft het proces iets uitgebreider, maar verteld niets over hoeveel lagen politoer je nodig zou hebben, hoe lang je tussen de diverse lagen moet wachten, enz.

Naar mijn idee gebruik ik al redelijk veel lijnolie, zeker meer dan voorheen.
Maar wellicht is het af en toe nog steeds te weinig.

Welnu, als het morgen mooi weer is, en daar ziet het wel naar uit, zal ik proberen de opgelopen schade te herstellen.
Ik moet wel zeggen, en dat is ook weer het mooie, dat na een nachtje uitharden de politoerlaag er altijd veel mooier en heel anders uitziet dan vlak na het opbrengen.

@ Freddy: wederom bedankt voor je hoopgevende woorden en je informatie.
Ik ga morgen weer gewoon aan de slag!

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Laatst bewerkt 19 jul 2011 21:58 door Marcel L.

Meer
19 jul 2011 21:17 #6738 door Paul Brouwer
Hoi Marcel,

Zonde van al het werk dat jij erin gestoken hebt. Betekent dus dat jij weer van voor afaan kunt beginnen met deze kast.

Voor wat het jouw vraag betreft 'of er ook gepolitoerde radiokasten (hebben) bestaan' denk ik deze vraag positief te moeten beantwoorden. Ik zou er geen voorbeelden van kennen aangezien ik helemaal niet thuis ben in de vooroorlogse toestellen maar weet van een andere verzamalaar van dit soort oude toestellen dat hij sommige van deze kasten ook politoerde.

De techniek 'politoeren' ken ik niet. Ik weet alleen dat het in alcohol opgeloste schellak is wat met een prop wordt aangebracht. Dat de alcohol bij enige temperatuur snel verdampt en daarmee de schellak op het hout achterblijft is mij duidelijk wat het tevens erg kwetsbaar maakt.

Vergelijk het maar met celluloselak wat je 50% verdund met thinner opbrengt. De thinner verdampt erg snel wat de stroperige lak op het hout doet achterlaten en op zijn beurt slechts enkele minuten nodig heeft om tot stofdroog op te drogen.

Als je een kast in de celluloselak gezet hebt, hoef je het echt niet in jouw hoofd te halen er een nieuwe laag met een kwast of iets dergelijks op aan te brengen. Dat is gedoemd te mislukken. Dit lukt alleen met een spuit maar doorgaans volstaat één laklaag direct gevolgd met 100% thinner die de lak volledig glad doet uitvloeien.

Succes in de strijd en groeten,
Paul

Meer
19 jul 2011 19:31 #6733 door freddy vercruyce
onbekende reden leek de politoer niet soepel uit te smeren
Het is natuurlijk moeilijk oordelen vanaf een foto maar aan je eigen uitleg denk ik dat de' onbekende reden' een te weinig aan olie zou kunnen zijn.Als het steeg aanvoelt is er te weinig olie gebruikt.Op die manier krijg je kleine ''ophopingen ' van politoer materiaal.Dit is BESLIST weg te werken.Ietje meer olie en normale portie ethanol en een ietsje minder politoer.Aan de slag en je krijgt die rillen er uit.Met speciale aandacht aan de minder geslaagde stukken.Dus uitsmeren over de ganse oppervlakte . Mocht je dichter wonen kwan ik eens langs.Succes .....Groeten Freddy

Meer
19 jul 2011 19:07 - 19 jul 2011 19:13 #6730 door Marcel L
Hoi,

Afgelopen week druk bezig geweest met de zijkanten en bovenkant van mijn Arbeiderskastje.
Ik had een goede slag te pakken, en het begon er behoorlijk op te lijken.

Vanavond dacht ik, na twee dagen rust, weer even een laag aan te brengen.
Nou, dat ging dus ineens weer mis. Om onbekende reden leek de politoer niet soepel uit te smeren en meteen 'vast te slaan'. Er viel niks meer te wrijven, niks meer te herstellen. Als ik er met de dot verder overheen ging voelde dat aan alsof ik over een ribbelende gladde ondergrond ging.
En ik ging te werk zoals ik dat altijd doe. Om de paar lagen schuur ik de laklaag iets op, maar dat had ik twee dagen geleden net gedaan voor de vorige laag. Dus dat heb ik nu niet gedaan.

Het resultaat zie je hierboven (bovenkant van de kast). En ik was @#%$&%@#!* net zo lekker op weg naar een redelijk eindresultaat.
Een zijkant van de kast heb ik ook geprobeerd, en dat ging exact zo. Ook naar de filistijnen.
Grrrrr!!! :angry: :angry: :angry:

Groeten van Marcel ;)

Bezoek ook eens mijn virtuele buizenradiomuseum.nl
Bijlagen:
Laatst bewerkt 19 jul 2011 19:13 door Marcel L.

Meer
09 jul 2011 08:59 #6234 door freddy vercruyce
.....Lakken heeft echter het voordeel (indien correct gedaan) dat dit in een behandeling gebeurd is en na enkele minuten stofdroog is.....

Hoi Paul politoer is plakdroog na enkele seconden Groet Freddyy

Gemaakt door Kunena